تشخیص پول شویی با تحلیل تراکنش بانکی ممکن است

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۶۰
تشخیص پول شویی با تحلیل تراکنش بانکی ممکن است

روابط عمومی وزارت ارتباطات| رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری کاربرد‌های کلان داده‌ها در حوزه بانکی گفت: با تجزیه و تحلیل تراکنش‌های بانکی می‌توان تقلب و پولشویی را تشخیص داد.

محمد شهرام معین افزود: بزرگ‌ترین مزیت تحلیل‌های کلان داده‌ای، افزایش بهره وری در حوزه‌های مختلف، از جمله کشاورزی، انرژی و سلامت، خرده فروشی، مالی، کاربردهای بانکی و حمل و نقل و سنجش است. وی، طبقه‌بندی امنیتی کلان داده‌ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه بیان و خاطرنشان کرد: این موضوع در قالب پروژه‌ای در حال تعریف بوده که به زودی تصویب و اجرایی خواهد شد. این مقام مسوول در تعریف کلان داده‌ها یا داده‌های عظیم گفت: به داده‌هایی با حجم بالا که با ابزارهای پردازش داده‌های سنتی قابل پردازش نبوده و از سه ویژگی حجم، سرعت و تنوع برخوردارند، کلان داده اطلاق می‌شود. وی اظهار داشت: حجم داده‌ها در چند سال اخیر به سرعت افزایش یافته، بطوری که گفته می‌شود در پنج سال اخیر به اندازه آغاز تاریخ تاکنون اطلاعات تولید شده است. رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات بیان داشت: الگوریتم‌های پردازش کلان داده‌ها کامل‌تر شده‌اند و امکانات پردازشی و ذخیره‌سازی و سرورهای قوی و مراکز داده با توان بالا و ذخیره‌سازی در حد «پتا» و «زتا بایت» و بالاتر ایجاد شده‌اند. یک پتابایت  یک واحد از اطلاعات است که برابر یک کادریلیون بایت، یا 10 به توان 15 بایت و یک زتابایت   یک واحد از اطلاعات که برابر 10 به توان 21 بایت است.

وی ادامه داد: از طرفی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و داده کاوی پیچیده‌تر و کامل تر شده‌اند و این دو با هم، امکان ذخیره‌سازی، پردازش و تحلیل داده‌ها و استخراج دانش و معنی از آنها را فراهم کرده است.

معین با یادآوری اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کلان داده‌ها، افزود: از چند سال پیش وزارت ارتباطات حوزه کلان داده‌ها را در کنار 5 جی، اینترنت اشیا، یارانش ابری و زنجیره بلوکی به عنوان فناوری‌های نوین در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی، نخستین اقدام پژوهشگاه ارتباطات در حوزه کلان داده ها را تهیه نقشه راه این حوزه بیان کرد و گفت: در این نقشه راه، جنبه های مختلف حقوقی و کسب و کاری آن دیده شده و پس از اعمال آخرین اصلاحات و به روز رسانی به زودی برای تصویب به وزارت ارتباطات ارائه می شود.

معین، موضوع رگولاتوری کلان داده ها را یکی دیگر از اقدامات پژوهشکده فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: پروژه رگولاتوری کلان داده ها با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال 96 در حال انجام بوده و در مراحل پایانی قرار دارد که به نتایج خوبی نیز رسیده است.

 

ارسال نظر