توسعه صلح‌آمیز علوم و فناوری جدید در دستورکار دولت

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۷۵
توسعه صلح‌آمیز علوم و فناوری جدید در دستورکار دولت

گروه دانش فن|

 معاون اول رییس‌جمهور در مراسم اختتامیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی گفت: امروزه موضوع توسعه علم و فناوری در عالی‌ترین سطوح به اراده جدی تبدیل شده و مساله توسعه علم و فناوری در دستور کار دولت قرار گرفته است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از اصول مورد توجه دولت در حوزه علم و فناوری توسعه صلح آمیز علوم و فناوری‌های جدید است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال فناوری‌های غیراخلاقی، تجاوزطلبانه نخواهد رفت.  اختتامیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور و رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت برگزار شد.  در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور گفت: اگر دانشمندان ایرانی غیرمقیم خواستار همکاری با دانشمندان و دانشجویان ایرانی در کشور هستند از آنها استقبال می‌کنیم و سعی بر رفع موانع آنها داریم.

وی گفت: کشور ما در این حوزه نیازمند اقدامات مهم و اساسی است که این اقدامات در دانشگاه‌ها به واسطه دانشجویان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه محققان زیادی در خارج از کشور ایرانی یا غیرایرانی علاقه‌مند به همکاری با محققان کشور ما هستند، گفت: این موضوع منجر می‌شود که ما به پیشرفت برسیم و از تولید محصول و صادرات آنها غافل نمانیم.

معاون اول رییس‌جمهور، با بیان اینکه ما در بخش دارو توانسته‌ایم به دستاوردهای مناسبی برسیم، گفت: نیازمند این هستیم که دولت توجه جدی به این موضوع در زمینه سلول‌های بنیادی داشته باشد تا فعالیت‌های خوبی شکل بگیرد.

جهانگیری با بیان اینکه ما در بخش سلول‌های بنیادی گام‌های بلندی برمی‌داریم، گفت: دولت باید توجه جدی به حوزه علمی خصوصا سلول‌های بنیادی داشته باشد. خوشبختانه با توجهی که به بخش سلول‌های بنیادی در این دولت شده شاهد رشد قابل توجهی بوده‌ایم. وی افزود: برگزاری چنین کنگره‌هایی می‌تواند به حرکت قدرتمندانه‌تری در حوزه سلول بنیادی منجر شود و به آن سرعت بخشد.

وی تاکید کرد: در این کنگره‌ها فرصت مناسب برای تبادل علم و دانش و تجربه در سطح کشور و بین‌المللی ایجاد می‌شود که این موضوع منجر به جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته خواهد شد و شتاب مناسبی به توسعه علم و فناوری خصوصا در بخش سلول بنیادی خواهد شد. معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: سیاستگذاری‌های حوزه علم و فناوری مکمل کار متخصصان و دانشمندان در حوزه‌های مختلف علم و فناوری هستند از این رو باید در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور این موضوع در نظر گرفته شود تا بتوانیم به توسعه علمی برسیم.

به گفته وی باید بتوانیم با برگزاری جلسات و جشنواره‌های متعدد عوامل مساعد و نامساعد پیشرفت فناوری را به صورت دقیق و جدی شناسایی کنیم تا موانع آنکه بر سر راه محققان کشور است برطرف شود.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار متوازن و همه‌جانبه از دغدغه‌های کشور است.

جهانگیری افزود: آنچه امروز از نظر تجربی و نظری ثابت شده آن است که توسعه پایدار در کشور محقق نخواهد شد جز آنکه توسعه علمی در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار متکی بر توسعه علمی و توسعه علمی رمز بقای جامعه، کشور و نظام است.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: پرداخت جدی به توسعه علمی و قرار گرفتن آن در دستور کار از عوامل مهمی هستند که جایگاه ایران را در فضای بین‌المللی حفظ می‌کند. در واقع توسعه علمی به معنای حفاظت و حراست از ظرفیت‌های جدیدی است که به علم و دانش متکی هستند و ما باید آنها را در خدمت توسعه کشور قرار دهیم. جهانگیری ادامه داد: تحریم‌هایی که از سوی امریکا علیه ایران اعمال شده کشور را با شرایط جدید رو به رو کرده تا مانع دستیابی ما به بسیاری از ابزارهایی باشد که در مسیر توسعه و پیشرفت کشورمان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند تهدید ما را به فرصت تبدیل کند علم و دانش است.

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: در همه حوزه‌های علوم از جمله پزشکی، فنی و حتی علوم انسانی می‌توانیم با دانش بنیان کردن امور ظرفیت‌های بسیار زیادی را روی کشور باز کنیم.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم ظرفیت‌ها را به سرمایه‌گذاران مختلف ارتباط دهیم، گفت: باید در شرایط کنونی سیاستگذاری و برنامه‌های کشور را به سمت فرصت‌های علمی سوق دهیم.

جهانگیری افزود: این دولت بطور جدی و اصولی به این موضوع رسیده که باید به تحرک بخشی پژوهش‌ها و کارهای تحقیقاتی، علم و فناوری را تبدیل به موضوع جدی در کشور کنند.

به گفته وی، امروزه موضوع توسعه علم و فناوری در عالی‌ترین سطوح به اراده جدی تبدیل شده و مساله توسعه علم و فناوری در دستور کار دولت قرار گرفته است.جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از اصول مورد توجه دولت در حوزه علم و فناوری توسعه صلح آمیز علوم و فناوری‌های جدید است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال فناوری‌های غیراخلاقی، تجاوزطلبانه نخواهد رفت و خوشبختانه با وجود اتهاماتی که در حوزه هسته‌ای به کشور وارد شده امروز معتبرترین سازمان‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود فعالیت‌های هسته‌ای ما را کاملا در چارچوب مقررات بین‌المللی می‌دانند.

وی گفت: این گزارش‌ها نشان می‌دهد که نه تنها ایران به هیچ عنوان به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده بلکه به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری‌های هسته‌ای در بخش‌های مختلف است. جهانگیری خاطرنشان کرد: دست دولت و ملت در توسعه علم و فناوری به سوی همه مراکز علمی جهان دراز است و ما از هر گونه همکاری علمی با نهادهای علمی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: دولت تمام تلاش خود را انجام داده تا موانع پیش روی دانشمندان ایرانی را برطرف کند و همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی را برای تحقق سیاستگذاری‌های علم و فناوری موظف به همکاری با دانشمندان ایرانی غیرمقیم کرده است تا موانع پیش‌روی آنها برداشته شود.

  پیشرفت ایران در عرصه سلول‌های بنیادی

همچنین در این مراسم معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: ایران گوی سبقت را در علوم و فناوری سلول‌های بنیادی از کشورهای ترکیه و رژیم اشغالگر قدس ربوده است. وی گفت: از ابتدای دولت، برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را شروع کردیم که اجرای آن همزمان با ورود دولت یازدهم بوده که وجود سه هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان نشان نتیجه این توجه است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته اندصادرات داشته باشند که برنامه ما در معاونت علمی توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان است.

به گزارش مهر، معاون علمی و فناوری بیان کرد: با ایجاد ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی هماهنگی‌هایی میان بخش‌های مختلف این حوزه ایجاد شده است.

ستاری گفت: یکی از چالش‌های این حوزه هماهنگی میان حوزه‌های میان‌رشته‌ای است.

به گفته وی در حال‌ حاضر علوم در کشور در دسته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضیات تقسیم شده است و هماهنگ کردن میان این سه حوزه از بحث‌های جدی کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: در حال‌ حاضر شرکت‌هایی در حوزه‌های بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی در کشور ایجاد شده که از دل دانشگاه‌های صنعتی خارج شده‌اند.

ستاری با اشاره به جایگاه سلول‌های بنیادی ایران در دنیا، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشات اعلام شده ایران در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۴ دنیا را کسب کرده است، ضمن اینکه تعداد ثبت پتنت‌های این حوزه نیز در حال افزایش است.

ستاری با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی گفت: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت که از این تعداد ۸۰ شرکت، دانش بنیان شده‌اند و برخی از آنها نیز محصولات سل تراپی را به بازار عرضه کرده‌اند در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: تاکنون چندین قرارداد همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه پزشکی بازساختی منعقد شده است.

معاون علمی فناوری بیان کرد: ما در کنار فعالیت‌های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلول‌های بنیادی، اقدام به برگزاری المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی کرده‌ایم که تا دو ماه آینده این المپیاد برگزار خواهد شد.

ستاری تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم عدد قابل توجهی از جی دی پی داشته باشیم، کشور نمی‌تواند در حوزه اقتصاد دانش بنیان حرکتی کند.

معاون علمی فناوری با تاکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه‌های پژوهشی و فناوری، گفت‌: تا زمانی که بخش خصوصی و سرمایه خصوصی وارد پروژه‌ نشود، پژوهش‌ها با پول دولتی موفق نمی‌شود.

ستاری تصریح کرد: ایران گوی سبقت را در علوم و فناوری سلول‌های بنیادی از کشورهای ترکیه و رژیم اشغال‌گر قدس ربوده است.

گفتنی است در حاشیه این مراسم از ۱۰ طرح فناورانه سلول‌های بنیادی رونمایی شد.

 

ارسال نظر