اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۰۴

انگلیس و هلند «اوبر» را جریمه کردند

آسوشیتدپرس| مقامات انگلیسی و هلندی جریمه‌ای ۱.۲ میلیون دلاری برای اوبر تعیین کردند. این جریمه به فاش شدن اطلاعات شهروندان این کشورها در سال ۲۰۱۶ میلادی مربوط می‌شود.مقامات هلندی و انگلیسی شرکت تاکسی اینترنتی اوبر را ۱.۲ میلیون دلار جریمه کردند.دلیل این جریمه عدم محافظت از اطلاعات مشتریان طی حمله سایبری بود که در ۲۰۱۶ میلادی اتفاق افتاد.سازمان ICO انگلیس اعلام کرد به دلیل فاش شدن اطلاعات مشتریان انگلیسی اوبر در سال ۲۰۱۶ میلادی، این شرکت را ۳۸۵ هزار پوند (۴۹۱ هزار دلار) جریمه می‌کند. مقامات هلندی نیز جریمه‌ای ۶۰۰ هزار یورویی (۶۷۹ هزار دلار) برای این شرکت تعیین کرده‌اند.به گفته مقامات انگلیسی، مجموعه‌ای از شکاف‌های امنیتی که قابل پیشگیری بود، سبب شد اطلاعات شخصی حدود ۲.۷ میلیون مشتری انگلیسی اوبر توسط هکرها دانلود شود.مقامات هلندی نیز اعلام کرده‌اند طبق قوانین اوبر فاش شدن اطلاعات مشتریان را ظرف ۷۲ ساعت به مقامات اعلام نکرده است. طبق گفته آنان در شکاف امنیتی مذکور اطلاعات ۱۷۴ هزار شهروند هلندی فاش شده بود.

دستگاهی که هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

نیواطلس| محققان دستگاهی جدید برای تبدیل بخار هوا به آب آشامیدنی ساخته‌اند. در این دستگاه از نوعی هیدروژل شور استفاده می‌شود.

ممکن است در مناطق خشک زمین آب زیادی وجود نداشته باشد اما هنوز هم می‌توان مقداری از بخار آب هوا را به آب تبدیل کرد. برای این کار بطور معمول از روشی به نام fog net استفاده می‌شود اما به تازگی محققان یک جایگزین فناورانه برای این روش ابداع کرده‌اند. آنها دستگاهی ساخته‌اند که از هیدروژل شور استفاده می‌کند.

 ژل به کار رفته در این دستگاه حاوی نمک کلرید کلسیم ارزان، ماندگار و غیر سمی است. هرچند این نمک مقدار زیادی از بخار آب هوا را جذب می‌کند اما یک نمک آب شونده است. به عبارت دیگر این ماده در آبی حل می‌شود که آن را جذب می‌کند.

این بدان معناست که هنگامی که ژل مذکور به تنهایی برای جذب بخار آب استفاده شد، کلرید کلسیم آب شوری تولید می‌کند که غیر قابل آشامیدن است اما در دستگاه جدید این آب شور در هیدروژل پلیمری جامد نگهداری می‌شود. این ژل همچنین حاوی نانوتوب‌های کربنی است که در تبدیل نور خورشید به گرما کارآمد هستند.

در نتیجه دستگاه می‌تواند شب بخار آب را از هوا جذب کند، آن را به شکل مایع در هیدروژل ذخیره کند. در روز، هنگامی که خورشید به ژل می‌تابد، گرما سبب می‌شود آب تازه به شکل بخار از ژل جدا شود. بخار حاصل دوباره در سطح دستگاه به مایع تبدیل می‌شود که می‌توان آن را ذخیره و مصرف کرد.

ناسا: زودتر از حد تصور به ماه بر می‌گردیم

اینسایدر| ناسا که آخرین بار در دسامبر سال ۱۹۷۲ فضانوردانی را به ماه اعزام کرده بود، اعلام کرده زودتر از حد تصور به تنها قمر کره زمین بازخواهد گشت.

ناسا به تازگی یک مریخ نورد را روی این سیاره سرخ رنگ فرود آورده که قرار است بازوی رباتیک آن به منظور نمونه‌برداری از خاک این سیاره به کار گرفته شود.جیم برداشتاین از مدیران ناسا با ارسال پیامی در توئیتر در این زمینه تصریح کرده است: در حال همکاری با تعدادی شرکت امریکایی برای بازگشت به سطح ماه هستیم و این کار را زودتر از حد تصور شما انجام خواهیم داد.ناسا آخرین بار

۴۶ سال قبل فضاپیمای آپولو ۱۷ را به سطح ماه فرستاد و فضانوردان این سفینه آزمایشاتی روی خاک ماه انجام دادند.این سازمان فضایی قبلا اعلام کرده بود در تلاش برای راه‌اندازی یک ایستگاه فضایی درمدار کره ماه است و انتظار دارد این ایستگاه فضایی در دهه آینده میلادی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. به نظر می‌رسد این اقدام بی‌ارتباط به تلاش ناسا برای اعزام سریع فضانورد به کره ماه نباشد.قرار است ۱۱ شرکت امریکایی در طرح اعزام فضانورد به ماه با ناسا همکاری کنند که اسامی آنها در آینده اعلام می‌شود. فعلا اسامی یکی از این شرکت‌ها به نام Astrobotic Technology اعلام شده است. تولید کپسول‌های حمل فضانورد و ماه نوردهای رباتیک از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف خواهد بود.

برگزاری دوره‌های امنیت سایبری برای پلیس

آسین ایج| پلیس ایالتی رودآیلند امریکا قصد دارد یک دوره آموزشی برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی محلی برگزار کند تا دانش آنها در زمینه فناوری اطلاعات و دیگر حوزه‌های مرتبط افزایش یابد.

شرکت گنندگان در این دوره‌ها اطلاعاتی در مورد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز دریافت خواهند کرد و دانش خود را در این زمینه بیشتر خواهند کرد.

دوره‌های مذکور به صورت سه روزه و هر بار با حضور سی داوطلب برگزار می‌شوند و در جریان برگزاری آنها اطلاعاتی در مورد روش‌های مورد استفاده هکرها برای نفوذ به شبکه‌های اطلاع‌رسانی ارایه شده و راه‌های شناسایی، مهار، نابودی و .. هکرها و همین طور بازیابی اطلاعات از دست رفته در دسترس قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر