زیرساخت‌ فنی برای احیای کارت سوخت فراهم نیست

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۹۷
زیرساخت‌ فنی برای احیای کارت سوخت فراهم نیست

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

 بازگشت کارت‌های سوخت به چرخه حمل و نقل کشور چند صباحی است که از سوی مسوولان اعلام شده است، ‌کارت‌های سوختی که دو سال از حذف بند اجرای آن در مجلس می‌گذرد و حالا دوباره دولت می‌خواهد‌این کارت‌ها را این‌بار به شیوه‌ای نوین و اتصال آن با کارت‌های بانکی دارندگان وسایل نقلیه احیا کند .

طرحی که به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شد و مورد موافقت قرار گرفت، طبق گفته وزیر ارتباطات با احتساب حذف هزینه تردد و صدور کارت سوخت از طریق اپلیکیشن و سایت دولت همراه رقمی در حدود 330 میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود، ‌که رقم قابل توجهی است، ‌اما به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های فنی برای اجرایی شدن این مهم آن‌گونه که باید و شاید فراهم نیست، ‌چرا که تنها یک روز بعد از اعلام سایت دولت همراه و معرفی اپلیکیشن برای دریافت کارت سوخت اعلام شد که صرفا ثبت نام صورت می‌گیرد و مراحل بعدی صدور و تحویل به دارندگان متعاقبا اعلام می‌شود، این در حالی است که بسیاری از کاربران معتقدند اپلیکیشن اعلام شده دارای مشکل است و برای نصب اجازه ورود به موقعیت مکانی و ضبط صوت و چراغ قوه را می‌خواهد که بسیاری از کاربران آن را غیرقانونی می‌دانند و معتقدند ورود به حریم شخصی کاربران است، ‌مساله‌ای که رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز به آن پاسخ داد و اعلام کرد که اپلیکیشن معرفی شده دارای مشکلاتی است و به این سوال اینگونه پاسخ داد که در نسخه جدید دسترسی به موقعیت مکانی و ضبط صوت برداشته می‌شود، هرچند که در نسخه فعلی نیز فقط پیاده‌سازی شده و اجرایی نمی‌شود .

 از سوی دیگر با وجود بالا گرفتن این مباحث از سوی وزیر ارتباطات و حتی ورود رییس مجلس و بازدید از زیر ساخت‌های فنی دولت الکترونیک، ‌هنوز بانک مرکزی به عنوان بالاترین متولی نظام بانکی کشور که نقش مهم و بسزایی در اجرایی شدن این طرح دارد، واکنشی نشان نداده است و وزیر ارتباطات در نشست مشترکی که با رییس مجلس داشت عنوان کرد: «۵» درصد نازل‌های سوخت به سیستم‌های مربوطه متصلند و ۴۵ درصد نیز دارای پوز (دستگاه کارتخوان) هستند. همچنین بانک مرکزی دستورالعملی داده که تمامی PSP‌ها (شرکت‌های خدمات پرداخت) پوزهایشان را «به‌روز» کردند و تمامی دستگاه‌هایی که به صورت متمرکز اتصال نازل را به آنها برقرار کرده «به‌روز» شدند.

به محض اینکه کاربر ثبت‌نام می‌کند، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف الکترونیکی داخل کارت کاربر ایجاد شود. آن کیف پول الکترونیکی توسط شرکت ملی پخش و پالایش شارژ می‌شود و در نهایت وقتی که کاربر کارتش را در پوز می‌کشد، در عمل میزان تخصیص سوخت به او مشخص می‌شود.

این سخنان وزیر هم نتوانست واکنش بانک مرکزی و شبکه شتاب را به همراه داشته باشد. برخی معتقدند که نه تنها زیر ساخت‌های فنی، ‌بلکه زیر ساخت‌های شبکه بانکی در نظام بانکداری برای این طرح فراهم نیست و با استناد به اینکه در حال حاضر فقط ثبت‌نام صورت می‌گیرد ولی در مرحله اجرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و ثبت نام‌کنندگان باید در انتظار گام‌های بعدی دولت الکترونیک باشند .

از سوی دیگر خبر می‌رسد که برخی سودجویان و سوءاستفاده‌کنندگان با طراحی اپلیکیشن‌های مشابه که ممکن است بدافزار باشد. کاربران را ترغیب به نصب و راه‌اندازی این اپلیکیشن‌های جعلی می‌کنند. سوءاستفاده از این اپلیکیشن باعث واکنش معاون وزیر ارتباطات شد و وی در صفحه توییتر خود با بازنشر توییت یکی از کاربران هشدار داد و نوشت: برخی افراد با انتشار اپلیکیشن‌های جعلی ثبت‌نام کارت سوخت در تلگرام، اقدام به سوءاستفاده از کاربران می‌کنند.

یک نمونه از آنها، کاربر را با ترفند «ثبت‌نام کارت سوخت» به‌صورت ناخواسته در یک سرویس عضو و مبلغ ۵۰۰ تومان به‌صورت روزانه به قبض کاربر اضافه می‌کند.وی در بازنشری دیگر درباره حذف نسخه‌های جعلی توضیح داد: چنانچه نسخه‌های جعلی را اشتباها دریافت کرده‌اید، هرچه سریع‌تر آن را پاک کنید. جهت غیرفعال‌سازی سرویس دارای هزینه، روی همراه اول کد *800*1# (ستاره هشتصد ستاره یک مربع) را شماره‌گیری کنید. کاربران ایرانسل نیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن «ایرانسل من» سرویس‌های فعال را حذف کنند. به هر حال باید منتظر واکنش مسوولان بانک مرکزی نیز بود، ‌چرا که در کنار وزارت ارتباطات و وزارت نفت به عنوان متولیان کارت‌های سوخت، ‌بانک مرکزی هم به عنوان تامین‌کننده زیرساخت‌های مالی در شبکه شتاب نیز باید به این طرح بپیوندد و اعلام کند که آیا در سطح گسترده این مهم انجام پذیر است یا خیر؟


دریافت کارت سوخت و یارانه کالا با کد دستوری #۴*

 روابط عمومی وزارت ارتباطات| وزیر ارتباطات از انتخاب کد دستوری #۴* برای دریافت خدمات دولت همراه و دولت الکترونیک خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به شیوه‌های مختلف تهیه کارت سوخت در توئیتر نوشت: در تهیه ‎کارت سوخت، انتخاب‌های متعدد برای دارندگان خودرو فراهم است. در شیوه سنتی، حضور در مراکز پلیس+۱۰ و ارایه اصل سند وکپی، اصل کارت خودرو وکپی، اصل کارت ملی وکپی و پرداخت وجه و انتظار دریافت پستی الزامی است. وزیر ارتباطات افزود: در شیوه نوین، باید از طریق مراجعه به سایت دولت همراه یا کد دستوری #۴* بدون مدارک، هزینه و انتظار، کارت سوخت تهیه شود.

 

ارسال نظر