رویداد

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۲۴

اولین منظومه خورشیدی چرخ‌دنده‌ای رصد شد

سی‌ان‌ان| ستاره‌شناسان دانشگاه سیدنی استرالیا و رصدخانه جنوبی اروپا برای نخستین‌بار موفق به رصد یک منظومه ستاره‌ای چرخ‌دنده‌ای در فاصله حدود 8 هزار سال نوری با زمین شده‌اند.

برای اولین‌بار، ستاره‌شناسان یک منظومه ستاره‌ای زیبا و چرخ دنده مانند در کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند که در فاصله حدود 8 هزار سال نوری از ما قرار دارد.

اما خبر بد این است که این منظومه در حال کشیدن آخرین نفس‌های خود دیده می‌شود و به احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک با انفجار اشعه گاما از هم خواهد پاشید.

اما در عین حال، یکی از اخترشناسان می‌گوید: این منظومه به ستاره‌شناسان یک منظره جدید و بدیع از فیزیک زیبا و خطرناک را نشان می‌دهد که قبلا در کهکشان ما دیده نشده است. این تصویر توسط تلسکوپ «وری لارژ»

(Very Large) و با دوربینی موسوم به “VISIR “  متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا شکار شده است.اخترشناسان هرگز انتظار رصد چنین منظومه‌ای را در کهکشان راه شیری نداشتند. این منظومه خورشیدی، “Apep “  نام‌گذاری شده و جزییات آن در مجله Nature ثبت شده است. «جو کالینگهام» سرپرست این مطالعه می‌گوید: هنگامی که ما ذرات خیره‌کننده گرد و غبار را در اطراف این ستاره نورانی مشاهده کردیم، تصمیم گرفتیم آن را “Apep “  که از اساطیر مصری است، بنامیم. درون این منظومه، دو ستاره بزرگ وجود دارند که به دور یکدیگر می‌چرخند، همچنین یک ستاره دیگر اسیر جاذبه آنها شده و با آنها همراه شده است. این ستاره همراه، احتمالا همان جرمی است که گاز منتشر می‌کند و موجب تشکیل غبارهای ابری این منظومه شده است. در اطراف این لانه ستاره‌ای، یک باد ستاره‌ای متشکل از ماده نیز در حال خروج از آنها است. این باد با سرعت 12 میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که 100 هزار بار سریع‌تر از توفان‌های زمین است.

اما این چرخ‌دنده غبارآلود، خود نیز به سرعت در حال حرکت است و با سرعت 2 میلیون کیلومتر در ساعت که مانند خزیدن در مقایسه با باد ستاره‌ای است، در حال حرکت است.

آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن آلزایمر بر روی حیوانات

تک تایمز| پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی   واکسن آزمایشی بیماری آلزایمر را توسعه داده‌اند.

پژوهشگران “مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی “ در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه واکسن آزمایشی بیماری آلزایمر شده‌اند و این واکسن بر روی حیوانات نتایج مثبتی داشته است. اکنون پژوهشگران امیدوارند تا به زودی آزمایشات بالینی خود بر روی انسان‌ها را نیز آغاز کنند.

این واکسن سبب کاهش تجمع پروتئین‌های “ آمیلوئید “ و “ تاو “ که در ایجاد بیماری آلزایمر موثر هستند، می‌شود و بر روی میمون و خرگوش‌ها آزمایش شده است. واکسن مذکور سبب تولید آنتی بادی‌های بیشتر در بدن می‌شود که این آنتی بادی‌ها پیش از اینکه پلاک‌های مغز را از بین ببرند، به پلاک‌های آلزایمر حمله می‌کنند. مطالعه نشان می‌دهد که واکسن مذکور التهابی منفی ایجاد نمی‌کند و نخستین درمان پادتنی یا واکسن است که همزمان هر دو پروتئین سمی یاد شده را مورد هدف قرار می‌دهد.

در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغییرات در پروتئوم سلول‌های عصبی و بهم خوردن تعادل و تغییر در میزان یا ساختار پروتئین‌های پرسینیلین، آپولیپوپروتئینE، سینوکلئین، و پپتید آمیلوئیدبتا ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید (APP) نام دارد. این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی بیان می‌شود و در اتصال سلول‌ها به هم، تماس سلول‌ها و اتصال به ماتریکس خارج سلولی و اسکلت سلولی نقش دارد.

پژوهشگران ادعا می‌کنند که اگر این واکسن بتواند عملکرد موثری بر روی انسان‌ها نیز داشته باشد، می‌تواند به میزان قابل توجهی تعداد افراد مبتلا به زوال عقل را کاهش داده و تأثیرات بیماری‌های عصبی را تا پنج سال به تاخیر بیندازد.

اطلاعات محرمانه فیس بوک به دست مجلس انگلیس افتاد

سی ان‌بی‌سی|  برخی اسناد داخلی فیس بوک که حاوی اطلاعاتی در مورد سیاست حریم شخصی این شرکت است، پیش از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با مدیران فیس بوک در لندن به دست مجلس انگلیس افتاده است.

انتظار می‌رود این تحول بی‌سابقه موجب شود تا جلسه یادشده با توجه به اطلاعات حساسی که به دست نمایندگان افتاده به نشستی تند و صریح برای نقد فیس بوک مبدل شود. دامیان کالینز رییس کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش مجلس انگلیس از قدرت پارلمان برای مجبور کردن تد کرامر توسعه‌دهنده اپلیکیشن Six۴Three به انتقال برخی اسناد محرمانه فیس بوک به مجلس انگلیس استفاده کرد. این انتقال در جریان سفر کاری وی به لندن رخ داده است.

برخی از این اسناد مربوط به ایمیل‌های محرمانه‌ای هستند که در آنها سیاست‌های فیس بوک در زمینه حریم شخصی و حفاظت از داده‌های کاربران فیس بوک تشریح شده است. اسناد یادشده مربوط به دوره زمانی هستند که داده‌های خصوصی میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک توسط شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا افشا شد و مورد سوءاستفاده قرار گرفت. برخی از این ایمیل‌ها توسط شخص زاکربرگ و برخی مدیران ارشد دیگر فیس‌بوک نوشته شده‌اند و هنوز مشخص نیست محتوای آنها تا چه حد می‌تواند جنجال ایجاد کند.

قرار است این جلسه امروز سه شنبه با حضور ریچارد آلن معاون واحد راه‌حل‌های سیاست‌گذاری فیس‌بوک و همین طور برخی مقامات سیاسی کشورهای کانادا، ایرلند، لاتویا و سنگاپور برگزار شود. زاکربرگ با وجود درخواست‌های مکرر خود حاضر به شرکت در این نشست نشد.

Six۴Three  نام یک شرکت امریکایی تعطیل شده است که برنامه‌ای جنجالی به نام Pikinis عرضه کرده بود و کاربران با استفاده از آن می‌توانستند عکس‌های افراد مورد نظر خود را در فیس بوک با لباس شنا بیابند. این شرکت هم‌اکنون درگیر یک منازعه حقوقی با فیس بوک است و برنامه یادشده هم در سال ۲۰۱۵ بعد از تغییر سیاست‌های فیس بوک در زمینه به اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران با اشخاص ثالث از دسترس خارج شد.

 

پیش‌بینی سن افراد با کمک هوش مصنوعی

دیلی‌میل| پژوهشگران امریکایی، سیستم جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند سن افراد را از روی عکس آنها پیش‌بینی کند.

پژوهشگران از نوعی سیستم جدید هوش مصنوعی رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با بررسی تصویر چهره افراد، سن آنها را پیش‌بینی کند.

این روش جدید، روی بیش از هشت هزار عکس آزمایش شد و توانست راه را برای پیش‌بینی دقیق‌تر سن حتی با دیدن قسمت کوچکی از تصویر فراهم کند.

پژوهشگران شرکت “هاوت ای‌ال “ (Haut.AI) که فعالیت آن، در حوزه مراقبت‌های پوستی با کمک هوش مصنوعی است، 8414 تصویر بدون نام را به صورت تصادفی مورد بررسی قرار دادند تا دقت این سیستم را بررسی کنند. آنها در این بررسی دریافتند که پوست گوشه‌های چشم و ناحیه کلی پلک، موثرترین قسمت‌های بدن در پیش‌بینی سن هستند. “آناستازیا جورجیوسکایا “

(Anastasia Georgievskaya)، مدیرعامل شرکت هاوت ای‌ال گفت: آینده این تجارت، در شخصی‌سازی است و من امیدوارم که این پژوهش، پایه‌ای برای مراقبت‌های مربوط به پوست و سلامت با کمک هوش مصنوعی شود. شاید درک بسیاری از فرآیندهای زیستی پوست با کمک هوش مصنوعی، نتایج غیرمنتظره‌ای را در این زمینه رقم بزند.

به گفته پژوهشگران، این فناوری، گامی به سوی ابداع «ساعت‌های بررسی روند پیری» مبتنی بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود که می‌توانند همه مراحل فرآیند افزایش سن را مورد بررسی قرار دهند. دکتر “الکس ژاوورونکوف “ (Alex Zhavoronkov)، مدیرعامل شرکت زیست‌فناوری “اینسیلیکو مدیسین “ (Insilico Medicine) گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که کدام ناحیه از چهره، در بررسی سن مهم‌تر است اما هنگامی که داده‌هایی مانند بیان ژن یا پروتئین را بررسی می‌کنید، بررسی ژن‌های مهم‌تر امکان‌پذیر می‌شود. براساس نتایج این پژوهش، افرادی که مایل هستند جوانتر به نظر برسند، باید مراقب سلامتی پوست گوشه چشم خود باشند.

خیز گرافن برای ورود به مغز

گیزمگ| محققان دانشگاه باسک یک هیدروژل گرافنی آنتی باکتریال و رسانای الکتریکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در بدن انسان استفاده شود.

موقعیت‌های تحقیقاتی گوناگونی وجود دارد که برای قرار دادن الکترودها در مغز، از درمان شرایط عصبی گرفته تا احتمالا بازگرداندن عملکرد اندام‌های فلج شده استفاده می‌شود.

اما یک هیدروژل تازه تولید شده می‌تواند یک بار برای همیشه جایگزین چنین الکترودهایی شود، بطوری که امکان عملکرد بهتر آنها را فراهم کند.

الکترودهای معمولی که در رابط‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا از فلزات سفت و سخت مانند طلا یا پلاتین ساخته می‌شوند. از آنجا که این مواد با بافت نرم عصبی سازگاری ندارند، معمولا با یک پلیمر انعطاف‌پذیر رسانا پوشش داده می‌شوند. با این حال متاسفانه این کار، اندازه آنها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تعبیه آنها در مغز بیش از حد ترسناک باشد.

با توجه به این نکته، دانشمندان دانشگاه “باسک کانتری “ اسپانیا با محققان دانشگاه استراسبورگ فرانسه برای ساخت هیدروژل بیوپلیمر آزمایشی جدید همکاری کردند.

این ژل اساسا از نشاسته تشکیل شده است، اما حاوی گرافن است تا آن را به‌شدت رسانای الکتریکی کند.

گرافن به‌طور معمول در مواد مایع یا خمیری مانند هیدروژل پایدار نیست.

اما این مشکل با افزودن عصاره‌های تثبیت‌کننده از گیاه مریم گلی برطرف شد. این عصاره افزودنی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضدباکتری نیز شد.

در حالی که قطعات کوچکی از این هیدروژل می‌تواند یک روز به عنوان یک جایگزین نرم و انعطاف‌پذیر برای الکترودهای فلزی مورد استفاده قرار گیرد، دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که برای رسیدن به این هدف، تحقیق و توسعه بیشتری لازم است.

هنوز مشخص نیست این تحقیقات در چه زمانی اجرایی می‌شود.

 

ارسال نظر