صرفه جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در ثبت نام اینترنتی کارت سوخت

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۴۳
صرفه جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در ثبت نام اینترنتی کارت سوخت

گروه دانش و فن   

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اتصال سهمیه سوخت به کارت بانکی از روز دوشنبه با زیرساخت دولت الکترونیک برقرار شد و در صورت سهمیه‌بندی سوخت، کارت بانکی به عنوان کارت سوخت عمل خواهد کرد.

 نشست مشترک رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع تشریح زیرساخت‌های دولت الکترونیکی روز گذشته در محل سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

در این نشست وزیر ارتباطات نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و روش سوخت‌گیری از طریق کارت بانکی را تشریح کرد. محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه این جلسه، با اشاره به نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی گفت: روز دوشنبه و با شروع ثبت نام تا ساعت 11 صبح ۱۵۷ هزار نفر با مراجعه به سیستم دولت همراه درخواست صدور کارت سوخت و اتصال به کارت بانکی را دادند.وی افزود: روش سوخت‌گیری از طریق کارت بانکی به این طریق است که ۵۵ درصد نازل‌های پمپ بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز ما متصل شده‌اند و ۴۵ درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند.

آذری جهرمی تصریح کرد: بانک مرکزی به اپراتورهای پرداخت الکترونیک (psp) دستورالعملی داده که

بر مبنای آن دستگاه‌های پرداخت pos باید آپدیت شوند.وزیر ارتباطات یادآور شد: تمام دستگاه‌ها که به صورت متمرکز در جایگاه‌های سوخت قرار دارند به نازل‌ها متصل شده و به‌روز رسانی و آپدیت نیز شده‌اند.

وی اظهار داشت: به محض ثبت نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می‌دهد که کیف پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد شود و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به دستاوردهای صدور کارت سوخت با استفاده از زیرساخت‌های دولت الکترونیک گفت: پیش بینی می‌شود با احتساب حذف هزینه تردد و صدور کارت سوخت از طریق اپلیکیشن و سایت دولت همراه، ۳۳۰ میلیارد تومان در این زمینه صرفه‌جویی شود.وی با اشاره به افزایش رشد ۱۰ برابری میزان استعلام‌های بین دستگاهی از مردادماه امسال تاکنون با استفاده از خدمات دولت الکترونیک اظهارداشت: از ابتدای مرداد متوسط استعلام‌های بین دستگاهی از طریق دولت الکترونیک ۴ میلیون استعلام بود که هم اکنون به ۴۰ میلیون رسیده است. در این زمینه گزارش نظارتی را برای مجلس شورای اسلامی ارایه کرده ایم و در حال مذاکره با نهادهای دولتی و غیردولتی حاکمیتی برای افزایش میزان استعلام‌های بین دستگاهی و تبادل اطلاعات هستیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیش از این برای مدیریت سوخت کشور از سیستم الکترونیکی استفاده شد اما آن شیوه با وجود توسعه یافتگی با مشکلاتی همراه بود، توضیح داد: امروز با تصمیم‌گیری مجدد نهادهای درگیر این موضوع مقرر شد کارت سوخت بار دیگر به چرخه سوخت‌گیری وارد شود و در این مسیر وزارت نفت، بانک مرکزی، ناجا، سازمان ثبت احوال و وزارت ارتباطات با یکدیگر هماهنگی داشته و زیرساخت‌های دولت الکترونیک برای اجرای این طرح استفاده شده است به این معنی که اتصال این سیستم‌ها از طریق زیرساخت‌های دولت الکترونیک انجام می‌شود تا

در نهایت سوخت‌گیری به صورت الکترونیکی و از طریق کارت سوخت انجام شود.وی با اشاره به اینکه پس از الزامی شدن سوختگیری از طریق کارت سوخت در مدت دو ساعت پس از درخواست اینترنتی، کارت سوخت برای فرد قابل استفاده خواهد بود، گفت: اجرای موفق رجیستری تلفن همراه، توزیع حمایت‌های دولتی با هماهنگی وزارت کار و نیز تجربه کارت سوخت از جمله اقداماتی است که از طریق زیرساخت‌های الکترونیکی در بستر دولت الکترونیک صورت گرفته تا شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنیم. اما واقعیت این است که این هدف جای کار بیشتری دارد و نیازمند رفع موانع بر سر آن هستیم و از قوه مقننه و قانونگذاری برای آن استفاده کرده ایم.وزیر ارتباطات گفت: از مجموع ۲۵۰۰ دستگاه اجرایی که قابلیت ارایه خدمات الکترونیکی دارند ۶۷ درصد دستگاه‌ها الکترونیکی شده‌اند اما تنها ۲۰۶ دستگاه به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شده‌اند همچنین ۳۵ دستگاه از این تعداد هم اکنون خدمات الکترونیکی ارایه می‌کنند و ۹۵ دستگاه این خدمات را دریافت می‌کنند.وی با تاکید بر اینکه منتظر حضور سایر دستگاه‌ها برای پیاده‌سازی کامل دولت الکترونیک هستیم، اضافه کرد: ساده سازی فعالیت کسب و کارها و حذف موانع برای صدور مجوز و بهبود شاخص‌های کسب و کار و در نهایت مقابله با فساد اداری از جمله اهدافی است که دولت الکترونیک به همراه دارد.

  لاریجانی:برگزاری الکترونیکی، سلامت انتخابات را تضمین می‌کند

در ادامه این نشست رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد قوانین‌ موضوع فضای مجازی کم است، گفت: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی سه‌جانبه از مجلس، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات برای تدوین قوانین لازم ایجاد شود.

علی لاریجانی در این نشست با بیان اینکه در جلسه‌ای که با فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی داشتیم، مطرح شد که به یکسری قوانین برای فضای مجازی نیاز داریم و تعداد قوانین‌مان در این زمینه کم است.وی گفت: با همکاری مجلس، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک سه ضلعی برای تدوین و وضع قوانین لازم ایجاد شود تا در این زمینه کمبود نداشته باشیم.رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ دستگاه باید اطلاعات خود را به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل کنند، خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد هستیم که حدود یک دهم این دستگاه‌ها به این مرکز متصل شده‌اند و این مشکل باید در اسرع وقت حل شود و این در حالی است که ۶۵ درصد این دستگاه‌ها امکانات اصلی دولت الکترونیک را در درون خود تعبیه کرده‌اند اما ارایه خدماتشان به صورت الکترونیکی در اختیار مردم قرار نگرفته و متصل نشده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع نیازمند تشویق و تنبیه است و باید از مکانیزم‌های قانونی در این زمینه استفاده شود، ادامه داد: پیشنهاد وزارت ارتباطات در این زمینه باید در کمیسیون‌های مربوطه مجلس ارایه شود و در صورتی که لازم است هرچه سریع‌تر برای آن بودجه در نظر گرفته شود و اگر موضوع جنبه قانونی ندارد وزارت ارتباطات پیشنهاد اجرایی در این زمینه بدهد.

وی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک بهره وری را به صورت جدی بالا برده، گفت: مجلس در این زمینه پیگیری می‌کند که کدام دستگاه‌ها به شبکه دولت الکترونیک متصل نشده است.لاریجانی همچنین بر لزوم برگزاری انتخابات الکترونیکی با توجه به زیرساخت‌های دولت الکترونیک تأکید کرد و اظهار داشت: شورای نگهبان باید از این موضوع استقبال کند چرا که انتخابات الکترونیکی، سلامت انتخابات و تسهیل حضور مردم را تضمین می‌کند. در این زمینه اگر لازم باشد جلسه می‌گذاریم تا دقت نظر شورای نگهبان را برای اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی در کشور داشته باشیم. همچنین وزارت ارتباطات باید برای اینکه این اطمینان حاصل شود، کمک‌های لازم را ارایه دهد.

  تحقق دولت الکترونیک

هزار میلیارد تومان می‌خواهد

همچنین در این نشست امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به درخواست‌های وزارت ارتباطات از مجلس برای قانونگذاری گفت: از مجلس می‌خواهیم هرگونه تخصیص اعتبار یا هزینه‌کرد یا

 اخذ درآمد برای تبادل اطلاعات و استعلام‌های دستگاه‌ها و نیز ایجاد هرگونه سامانه ملی ارایه خدمات الکترونیک با بیش از ۱۰۰ هزار کاربر، خارج از مرکز ملی تبادل اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی انجام نشود.

وی افزود: همچنین این موضوع به منزله تضییع وجوه به اموال دولتی موضوع ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی محسوب شده و با مرتکبین این اعمال نیز بر اساس قانون برخورد شود.به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون وزیر ارتباطات همچنین از رییس مجلس خواست ترتیبی اتخاذ شود تا کلیه خدمات الکترونیکی ارایه شده توسط قوه قضاییه، نیروهای مسلح، قوه مقننه، صدا و سیما، کمیته امداد و همچنین شهرداری‌های کل کشور و زیرمجموعه‌های مربوطه در حوزه تبادل اطلاعات با دولت یا شهروندان، تابع مقررات دولتی مربوط به دولت الکترونیک و خدمات الکترونیکی دولت شوند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین درخواست می‌شود کلیه دستگاه‌ها به منظور ارسال مکاتبات، اطلاع‌رسانی به شهروندان و ارایه قبوض و رسیدهای پرداخت، صدور رسیدهای الکترونیکی پرداخت و همچنین ارتباط با شهروندان موظف شوند تنها از طریق کارپوشه ملی ایرانیان و دولت همراه اقدام کنند. بر این اساس هرگونه ارتباط با شهروندان به شیوه خارج از کانال‌های تعریف شده نقض حریم خصوصی شهروندان تلقی شود.ناظمی گفت: همچنین درخواست می‌شود به منظور ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی و توسعه یکپارچه دولت هوشمند مبلغ

۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات متمرکز ماده واحده،

در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد تا در زیرساخت‌های پروژه‌های اولویت داری که به تایید هیأت وزیران یا شورای اجرایی فناوری اطلاعات رسیده، هزینه شود. ۲۰ درصد این اعتبارات به صورت ردیف‌های خارج از شمول قانون محاسبات منظور شود.

 

ارسال نظر