اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۷۰

مهاجران افغانستان مشکلی در مالکیت خطوط ارتباطی ندارند

روابط عمومی وزارت ارتباطات | وزیر ارتباطات گفت: مردم افغانستان مشکلی برای مالکیت خطوط ارتباطی در ایران ندارند.

محمدجواد آذری جهرمی به توئیتی درباره برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه مهاجران افغان برای آنکه سیم کارتشان در ایران قطع نشود، باید آن را به اسم یک ایرانی ثبت کنند، پاسخ داد.وی نوشت: مردم خوب افغانستان که در ایران زندگی می‌کنند مشکلی برای مالکیت سیم کارت تلفن همراه یا خط تلفن ثابت ندارند.وزیر ارتباطات تاکید کرد: برخی حضور غیرقانونی دارند که طبیعتا نمی‌توانند از خدمات ارتباطی استفاده کنند.

 

ارتش امریکا جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره ساخت

ریور| ارتش امریکا مشغول آزمایش بالن‌هایی است که به نقطه خاصی از لایه استراتوسفر جو می‌روند و جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره به حساب می‌آیند.ارتش امریکا قصد دارد بالن‌هایی بسازد که در لایه استراتوسفر جو زمین در یک نقطه ثابت شناور می‌مانند. سازمان دارپا آزمایش این بالن‌ها را آغاز کرده است. به گفته محققان این بالن‌ها جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره به حساب می‌آیند.موارد استفاده این بالن‌ها شامل برقراری ارتباط با مناطق دورافتاده یا منطقه حادثه دیده و انجام ماموریت‌های نظارتی است.

این ابزار با انرژی خورشیدی کار می‌کند و با کمک حسگرهای مختلف می‌تواند موقعیت خود را بیابد و تغییرات در باد را پیش بینی کند. این ابزار نظامی می‌تواند حداکثر در ارتفاع ۲۰ هزار متری زمین قرار گیرد. این درحالی است که بالن‌های اینچنین می‌توانند تا ارتفاع ۲۷ هزار متری بالاروند.

 

تلسکوپ فضایی «کپلر»  بازنشسته شد

نیواطلس| بعد از 9 سال فعالیت، ناسا تلسکوپ فضایی کپلر را بازنشسته کرد. این تلسکوپ در مدت فعالیت طولانی خود موفق به کشف هزاران سیاره در خارج از منظومه شمسی شده بود.

یکی از کشفیات مهم این تلسکوپ فضایی این بود که کهکشان راه شیری حاوی سیارات بیشتری نسبت به ستاره‌هاست. این نوع اکتشافات با توجه به عوامل مزاحم مختلف محیطی و با استفاده از تلسکوپ‌های نصب شده بر روی کره زمین ممکن نبودند.

تلسکوپ کپلر آخرین بار در پنج شنبه هفته گذشته فرامین رادیویی پایانی خود را برای رایانه مرکزی این تلسکوپ دریافت کرد تا تمامی سیستم‌های آن خاموش شده و از کار بیفتند. ارسال این پیام‌ها از طریق یک شبکه خاص موسوم به Deep Space و از طریق مرکزی در آزمایشگاه اتمسفر و فیزیک فضایی در دانشگاه کلرادو صورت گرفت.

البته از کار افتادن کامل این تلسکوپ با توجه به ضرورت انجام برخی کنترل‌های امنیتی برای سالم ماندن قطعات آن با کندی صورت گرفت. از سوی دیگر آنتن این تلسکوپ برای دریافت دقیق و کامل دستورات باید دقیقا به طرف زمین قرار گرفته باشد و این امر با توجه به حرکت تلسکوپ همیشه میسر نیست. تلسکوپ فضایی کپلر در یک مدار ایمن در فاصله ۱۵۱ میلیون کیلومتری زمین به حرکت خود ادامه می‌داد و در تاریخ ۶ مارس سال ۲۰۰۹ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شده بود. قرار بود ماموریت کپلر تنها ۳.۵ سال به طول بینجامد، ولی بارها و بارها تمدید شد. کپلر طی این مدت موفق به شناسایی ۲۷۲۳ سیاره در حال چرخش به دور ستارگان مختلف شد.

 

توانایی حس کردن میدان مغناطیسی با پوست الکترونیکی

انگجت | پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر قادر به درک میدان مغناطیسی زمین هستند و این توانایی آنها را قادر به جهت‌یابی در سراسر جهان می‌کند.

دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی (HZDR) شهر درسدن، آلمان، موفق به ایجاد یک پوست الکترونیکی شده‌اند که این پوست الکترونیکی انسان‌ها را نیز همانند پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر قادر به درک میدان مغناطیسی زمین می‌کند.این فناوری جدید ممکن است به افراد نابینا کمک کند تا بتوانند به راحتی راه بروند و همچنین برای افراد دارای سرگیجه و در مسائل جهت‌یابی نیز مفید است.علاوه بر این از فناوری مذکور می‌توان به عنوان یک روش بصری برای ارتباط با رایانه‌ها، محیط‌های مجازی و واقعیت افزوده و کنترل تجهیزات رباتیک استفاده نمود.پوست الکترونیکی شامل یک فویل پلیمری با حسگرهای مغناطیسی حساس است این حسگرها قادر به شناسایی میدان مغناطیسی زمین هستند. پوست الکترونیکی بسیار انعطاف پذیر است و بنابراین می‌توان آن را به دست یا سایر قسمت‌های بدن متصل کرد.هر یک از دو قطب میدان مغناطیس زمین را قطب مغناطیسی می‌نامند. قطب شمال میدان مغناطیسی در امریکای شمالی و قطب جنوب آن در منطقه قطب جنوب واقع شده‌اند. قطب‌های مغناطیسی بطور ثابت در یک نقطه قرار ندارند و به تدریج تغییر مکان می‌دهند.محل قطب مغناطیسی شمال در سال ۱۹۹۷ در نزدیکی جزیره «الف رینگنس» (Ellef Ringnes) واقع در کانادا به مختصات ۱۰۴ درجه باختری و ۷۹ درجه شمالی قرار داشته است و موقعیت قطب جنوب آن در سال ۱۹۹۵، در طول جغرافیایی ۱۰۸ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۷۹ درجه جنوبی، در «جنوبگان» (Antarctica) قرار داشته‌ است. بزرگی میدان مغناطیسی در سطح زمین بین ۲۵ تا ۶۵ میکرو تسلا است.

 

ارسال نظر