موضع ایران تاکید بر استفاده صلح آمیز از فضای سایبری

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۹۹
موضع ایران تاکید بر استفاده صلح آمیز از فضای سایبری

ایرنا| وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از صفحه‌های اجتماعی نوشت: همواره موضع ایران، تاکید بر استفاده صلح‌آمیز از فضای سایبری و حفظ امنیت جهانی بوده که در همه حضورها در مجامع بین‌المللی مشهود است.

 «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه درجریان «مجمع صلح پاریس» همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، بیانیه بین‌المللی در حمایت از شهروندان در برابر حملات سایبری را منتشر کرد.

این بیانیه با عنوان «درخواست پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری» را 51 کشور، بیش از 130 شرکت و 90 دانشگاه و گروه غیردولتی امضا کردند و این تازه‌ترین اقدام از یک رشته تلاش‌ها در جهت رسیدن به چیزی است که برخی از آن به عنوان «کنوانسیون دیجیتالی ژنو» یاد می‌کنند.

درست همانطور که «کنوانسیون ژنو» حمله به غیرنظامیان را منع می‌کند، بیانیه پاریس نیز وارد کردن لطمات نظام مند به افراد و زیرساخت‌های حیاتی همانند از کار انداختن شبکه‌های برق را ممنوع خواهد کرد.

این بیانیه همچنین شامل درخواستی برای«جلوگیری از مداخله بدخواهانه توسط بازیگران خارجی با هدف مخدوش کردن فرایندهای انتخاباتی از طریق فعالیت‌های سایبری» بود.  همه اعضای اتحادیه اروپا این توافقنامه را امضا کردند اما استرالیا و ترکیه نیز همانند امریکا از امضای آن خودداری کردند.

در همین پیوند یکی از کاربران با مراجعه به صفحه توئیتر«محمدجواد آذری جهرمی» پیشنهاد داد به دلیل قربانی بودن کشورمان در حمله‌های سایبری، ایران نیز به جمع امضاء‌کنندگان این بیانیه بپیوندد.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پیشنهاد نوشت: همواره موضع جمهوری اسلامی ایران، تاکید بر استفاده صلح‌آمیز از فضای سایبری و حفظ امنیت جهانی بوده که در همه حضورهای ما در مجامع بین‌المللی مشهود است.

وی افزود: همانند سایر کشورها، در حال بررسی این پیشنهاد در کنار دیگر ابتکار عمل‌های خود هستیم.

 

 

ارسال نظر