رویداد

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۲۱

قطع دسترسی کاربران به فیس بوک

ورج|دسترسی بسیاری از کاربران جهان به فیس‌بوک قطع شده بود و همین امر صدای آنها را درآورده بود. روز گذشته خیل عظیمی از کاربران امریکایی و بخش‌هایی از اروپا در فضای مجازی اعلام کردند که دسترسی آنها به فیس بوک برای ساعات طولانی از شبانه روز قطع شده بود و همین مساله هم جنجال زیادی را به پا کرد. با اینکه هنوز علت این حادثه مشخص نشده و فیس بوک نیز در واکنش به آن بیانیه‌ای صادر نکرده است، اما بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری بر این باورند که به احتمال زیاد هکرها و مجرمان سایبری به پلت‌فرم‌های مورد استفاده و سرورهای فیس بوک حمله کرده‌اند و به همین خاطر دسترسی بسیاری از کاربران ساکن در ایالات متحده امریکا و اروپا به حساب‌های کاربری خود در فیس بوک قطع شده بود. تقریبا اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک درگیر بزرگ‌ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد چراکه اخبار بسیاری مبنی بر همکاری فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیس‌بوکی منتشر شد. گزارش‌های منتشره نشان می‌داد که اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است.در صورتی که فیس بوک بار دیگر مورد حمله و نفوذ هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفته باشد، این شبکه اجتماعی دوباره از سوی کاربران و منتقدان و همچنین دولت امریکا و سایر کشورها تحت فشار قرار خواهد گرفت.

خرید آنلاین با فایرفاکس ساده‌تر شد

دیجیتال ترندز| با نزدیک شدن به فصل خرید تعطیلات کریسمس بسیاری از شرکت‌های فناوری در حال عرضه ابزار جدید برای تسهیل خریدهای آنلاین هستند و مرورگرها نیز از این امر مستثنی نیستند.

شرکت موزیلا عرضه‌کننده مرورگر فایرفاکس مجموعه‌ای از افزونه‌های تازه را به صورت آزمایشی عرضه کرده که خریدکردن در محیط مرورگر فایرفاکس را تسهیل می‌کنند.

یکی از این افزونه‌ها، Firefox Price Wise نام دارد و افزودن محصولات محبوب به فهرست خرید را تسهیل می‌کند.

 این افزونه با بررسی فهرست خرید هر کاربر در صورت کاهش ناگهانی قیمت یکی از اقلام به علت حراج یا هر چیز دیگر بلافاصله موضوع را به فرد اطلاع می‌دهد. افزونه یادشده تنها در امریکا قابل استفاده است و با خدمات شرکت‌های بست بای، ‌ای بی، آمازون، والمارت و هوم دیپوت سازگاری دارد.

افزونه آزمایشی دیگر Email Tabs است که انتخاب اقلام خرید و ارسال لینک‌های مربوط به آنها را بطور خودکار از طریق جی‌میل ممکن می‌کند. این کار تبادل اطلاعات در مورد محصولات مختلف را تسهیل می‌کند. این افزونه تنها با جیمیل  سازگاری دارد.

هنوز مشخص نیست نسخه نهایی این افزونه‌ها چه زمانی عرضه می‌شوند. گفته می‌شود موزیلا درصدد طراحی و عرضه افزونه‌های بیشتری با همین هدف تا قبل از پایان سال جاری میلادی است.

تازه‌ترین گوشی اپل هم هک شد

اسین ایج| هکرها با نفوذ به نسخه ۱۲.۱ سیستم عامل‌ای او اس توانستند یکی از جدیدترین گوشی‌های تولیدی اپل یعنی آیفون ایکس اس مکس را هم هک کنند.

نفوذ به مدل‌های جدید گوشی‌های آیفون روز به روز دشوارتر می‌شود، زیرا اپل بر امکانات امنیتی آنها می‌افزاید. اما این بدان معنا نیست که هکرها نتوانند راهی برای کنترل آنها بیابند.

لیانگ چن محقق امنیتی شرکت Tencent KeenLab در حساب کاربری توئیتر خود تایید کرده که موفق به هک کردن یا Jailbreak گوشی آیفون ایکس اس مکس شده است. البته وی به جزییات فنی این رویداد و اینکه چگونه توانسته به سیستم عامل مذکور نفوذ کند، اشاره‌ای نکرده است.

تا به امروز هکرهایی که به سیستم عامل‌های شرکت اپل نفوذ کرده و آنها را هک یا جیل بریک می‌کردند کدهای مربوطه را منتشر کرده و به دیگر کاربران امکان می‌دادند تا آنها هم از کدهای مذکور استفاده کنند. این امر نصب برنامه‌هایی که مورد تایید اپل نیستند، دستکاری آیفون و استفاده از آن در انواع شبکه مخابراتی که با اپل قرارداد ندارند را ممکن می‌کند. اما فعلا کدهای جیل برک iOS ۱۲.۱ منتشر نشده و مشخص نیست که آیا این کدها در دسترس عموم قرار می‌گیرند یا خیر.

قرار است چن در جریان برگزاری کنفرانس

POC ۲۰۱۸ در کره جنوبی اطلاعات بیشتری در این زمینه ارایه کند. کنفرانس مذکور از سال ۲۰۰۶ بطور مرتب برگزار می‌شود و هکرها و متخصصان امنیتی کره‌جنوبی متولی آن هستند.

 

ارسال نظر