اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۵۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۵۳۸

ضعف امنیتی بلوتوث ابزاری برای نفوذ هکرها

هکر نیوز| محققان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی از کشف یک آسیب‌پذیری موجود در بلوتوث گوشی و دستگاه‌های هوشمند خبر داده‌اند که به هکرها امکان نفوذ به حریم خصوصی آنها را می‌دهد.

این روزها که بازار آسیب‌پذیری‌های رایانه‌ای و روزنه‌های امنیتی موجود سخت‌افزارها داغ شده و جنجال‌های پر تب و تابی را به وجود آورده است، نگرانی‌های بسیاری نیز درباره نقض حریم شخصی کاربران در سراسر جهان ایجاد شده و تعداد کثیری از پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری نیز به دنبال کشف آسیب پذیری و حفره‌های امنیتی در دستگاه‌های الکترونیکی هستند تا به شرکت‌های توسعه‌دهنده مختلف خبر و هشدار دهند که با ارایه به روزرسانی‌های جدید، این مشکلات و ضعف‌های امنیتی را برطرف کنند و از افشای اطلاعات شخصی کاربران جلوگیری بعمل بیاورند.

دو آسیب پذیری جدید در بلوتوث دستگاه‌های الکترونیکی نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها وجود دارد که به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد از راه دور کنترل اطلاعات ذخیره و مبادله شده توسط کاربران را در دست بگیرند و به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها دسترسی و نفوذ پیدا کنند.

 

شناسایی دقیق حمله قلبی  با برنامه تلفن همراه

نیواطلس| یک برنامه جدید تلفن همراه امیدها برای شناسایی دقیق زمان وقوع حمله قلبی را افزایش داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دقت این برنامه بالا و به اندازه دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام است. از این روش می‌توان برای شناسایی به موقع حملات خاص و مرگبار قلبی که به

(ST-Elevation Myocardial Infarction (STEMI شهرت دارند، بهره گرفت. این نوع حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از شریان‌های قلب بطور کامل بسته شود و اگر ظرف مدت کوتاهی فرد مبتلا به این مشکل مداوا نشود، خطر مرگ یا فلج دایمی وی را تهدید می‌کند.

اپلیکیشن یادشده که در موسسه بین المللی پزشکی امریکا طراحی شده، کارایی بهتری نسبت به دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام دارد زیرا کشف خطر وقوع سکته قلبی از طریق این دستگاه‌ها مستلزم اتصال ابزار و سیم‌هایی به ۱۲ نقطه بدن است. اما با پیشرفت‌های سال‌های اخیر می‌توان داده‌های مورد نیاز این دستگاه را به جای روش سنتی از طریق وسایل الکترونیک هوشمند مانند ساعت‌های مچی پیشرفته جمع آوری کرد.

آزمایش مقایسه‌ای که روی ۲۰۴ داوطلب صورت گرفته نشان داده که دقت دستگاه الکتروکاردیوگرام سنتی (ای سی جی) به اندازه همین اپلیکیشن است که AliveCor نامیده می‌شود. با استفاده از AliveCor سرعت پیش‌بینی خطر وقوع حمله قلبی خطرناک را هم بالاتر می‌رود.

دریافت اطلاعات توسط اپلیکیشن مذکور از طریق یک صفحه کوچک انجام می‌شود که فرد دو انگشت خود را در سمت راست و دو انگشت دیگر را در سمت چپ قرار می‌دهد. انتقال بی‌سیم داده‌ها از این طریق به برنامه باعث می‌شود پیش بینی نهایی در مورد خطر وقوع سکته قلبی به سرعت انجام شود. هنوز مشخص نیست AliveCor چه زمانی بطور عمومی قابل استفاده خواهد بود.

 

مکان‌یاب کوانتومی «جی‌پی‌اس» را منسوخ می‌کند

انگجت|محققان یک دستگاه شتاب‌سنج کوانتومی رونمایی کرده‌اند که می‌تواند بدون جی‌پی‌اس و فناوری ماهواره‌ها به‌طور دقیق‌تر فرآیند مکان یابی را انجام دهد.

دستگاه‌های جی پی اس به بخشی مهم از مسیریابی مدرن تبدیل شده‌اند. اما این دستگاه‌ها بسیار ظریف هستند و از سوی دیگر اگر ماهواره‌ای دچار اختلال شود کارآیی خود را از دست می‌دهند.

درهمین راستا محققان از یک شتاب سنج کوانتومی رونمایی کرده‌اند که می‌تواند بدون «جی پی اس» یا فناوری ماهواره مسیریابی کند.

این دستگاه با استفاده از لیزر دمای اتم‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد و در محله بعد ویژگی‌های امواج کوانتومی اتم‌های مذکور را حین شتاب گرفتن اندازه‌گیری می‌کند.

نتیجه این فرآیند یک دستگاه بسیار حساس است که درمقایسه با سرعت‌سنج‌های فعلی قابل اعتمادتر است. البته دستگاه‌های سخت‌افزاری موجود می‌توانند موقعیت مکانی را با اندازه‌گیری شتاب تعیین کنند اما بدون کمک ماهواره‌ها از کار می‌افتند.

البته قطب نمای کوانتومی هنوز آماده جایگزین شدن با شتاب سنج‌های فعلی در موبایل نیست. این دستگاه را هم اکنون می‌توان در کشتی‌ها، قطارها و دیگر وسایل نقلیه بزرگ به کار گرفت.

حتی اگر جی پی اس‌ها از کار بیفتند این سیستم همچنان به سیستم حمل ونقل کمک می‌کند به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین از این دستگاه می‌توان برای بررسی امواج گرانشی استفاده کرد.

 

ارسال نظر