رویداد

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۴۹:۰۷
کد خبر: ۱۳۳۵۳۶

محل فرود مریخ نورد سال ۲۰۲۰ مشخص شد

نیواطلس| سرانجام محل فرود مریخ نورد جدید اگزومارس که قرار است در سال ۲۰۲۰  روی این سیاره سرخ رنگ فرود بیاید مشخص شد.

این مریخ نورد  روی یکی از دشت‌های مشهور کره مریخ موسوم به Oxia Planum فرود خواهد آمد که در سطح آن صخره‌هایی با قدمت ۳.۹ میلیارد سال شناسایی شده‌اند. این دشت وسیع در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد و علت انتخاب آن این است که دانشمندان معتقدند یافتن شواهدی در مورد وجود حیات در مریخ در گذشته‌های دور بیش از هر جای دیگری در این بخش از سیاره مذکور ممکن است. امنیت بالا و مسطح بودن دشت یادشده هم عامل دیگر انتخاب آن به عنوان منطقه‌ای برای فرود است.

منطقه دیگری که برای این کار نامزد شده بود Mawrth Vallis نام دارد که آن هم دشت مسطح دیگری در نزدیکی خط استوای مریخ است. این دو منطقه تنها در حدود ۳ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند. شکل‌گیری Oxia Planum به زمانی در حدود ۴ میلیارد سال قبل بازمی‌گردد که آب مایع در سطح مریخ وجود داشته است.

قرار است اگزومارس ۲۰۲۰ در تاریخی بین ۲۵ جولای تا ۱۳ آگوست سال ۲۰۲۰ به سمت مریخ پرتاب شود و برای این کار از راکت پروتون‌ام در بایکونور قزاقستان استفاده خواهد شد. این مریخ نورد حداکثر تا تاریخ ۱۹مارس سال ۲۰۲۱ به مریخ می‌رسد.

 

استعفای اجباری   مدیر فیس‌بوک به علت مواضع سیاسی

انگجت| زمانی که پالمر لاکی یکی از موسسان شرکت اکیولس که توسط فیس بوک خریداری شده بود از این شرکت خداحافظی کرد، شایعاتی در مورد مشکوک بودن این رویداد منتشر شد که حالا افشا شده است.

در آن زمان علت این استعفا بطور رسمی اعلام نشد، اما گفته شد کمک مالی بی سروصدای لاکی به یک گروه حامی ترامپ عامل این مساله بوده است.

اما به تازگی و با افشای محتوای برخی ایمیل‌ها مشخص شده که مدیران ارشد شرکت فیس بوک و از جمله خود مارک زاکربرگ، لاکی را پس از مشخص شدن کمک وی به حامیان ترامپ برای حمایت علنی از یک کاندیدای لیبرال انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نام‌گری جانسون در سال ۲۰۱۶ تحت فشار گذاشته‌اند.

به دنبال مقاومت لاکی، فیس بوک وی را برای خروج از این شرکت تحت فشار گذاشته و در نهایت او را اخراج کرده است، البته وی به دنبال این مساله ۱۰۰ میلیون دلار پاداش خروج دریافت کرده است.

ظاهرا مواضع سیاسی لاکی تنها یکی از مسائلی بوده که به استعفای وی منجر شده است. عدم شفافیت و کاهش نقش وی در رسیدگی به فعالیت‌های روزمره اکیولس هم در این مساله بی تاثیر نبوده است. فیس‌بوک خود دخالت مسائل سیاسی در اخراج این مدیر ارشد را رد کرده است.

 

زورآزمایی ترامپ و کنگره  بر سر  دو  غول فناوری

انگجت| دموکرات‌ها بلافاصله بعد از در دست گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان امریکا قصد دارند ترامپ را به چالش بکشند و تحقیقاتی را در مورد عملکرد وی بر علیه شرکت‌های فناوری به عمل آورند. در جریان این تحقیقات عملکرد ترامپ بر علیه دو شرکت فناوری یعنی آمازون و شرکت مخابراتی‌ای تی‌اند تی بررسی می‌شود. آدام شیف رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا در این مورد گفته است: دموکرات‌ها می‌خواهند پی ببرند که آیا ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در تلاش برای مجازات شرکت آمازون و همین طورمقابله با ادغام‌ای تی‌اند تی با تایم وارنر قوانین را نقض کرده و از قدرت خود سوءاستفاده کرده است یا خیر.

منتقدان ترامپ می‌گویند وی به‌منظور تلافی کردن حملات رسانه‌ای واشنگتن‌پست بر علیه خود که تحت مدیریت جف بزوس رییس آمازون است، از شرکت پست امریکا خواسته تا مبالغ بیشتری برای ارسال مرسوله‌های آمازون دریافت کند. از سوی دیگر مخالفت ترامپ با ادغام دو شرکت‌ای تی‌اند تی و تایم وارنر نیز ناشی از مواضع خصمانه سی‌ان‌ان بر علیه وی است. سی‌ان‌ان از زیرمجموعه‌های تایم وارنز است و ترامپ بیم دارد که ادغام دو شرکت‌ای تی‌اند تی و تایم وارنر بر قدرت سی‌ان‌ان بیفزاید. به نظر می‌رسد برتری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان این کشور به آنها امکان داده تا خواستار دریافت اطلاعات و مدارک بیشتری در مورد عملکرد ترامپ شوند و حالا وی باید با چالش‌های بیشتری دست و پنجه نرم کند.

 

 

ارسال نظر