تهدید حریم خصوصی کاربران

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۵۱
تهدید حریم خصوصی کاربران

گروه دانش و فن   

  پیامک‌های تبلیغاتی همچنان برای کاربران ارسال می‌شود، پیامک‌هایی که وقت و بی‌وقت برای کاربران ارسال می‌شود و در بیشتر مواقع از آنها به عنوان پیامک‌های مزاحم یاد می‌شود، هرچند با گلایه کاربران دستورالعمل‌هایی از سوی وزارت ارتباطات برای کاهش پیامک‌های تبلیغاتی در نظر گرفته شد و حتی سامانه ۱۹۵ برای رسیدگی به این پیامک‌ها راه‌اندازی شد و با آگاهی افراد نسبت به چگونگی غیرفعال کردن اینگونه پیامک‌ها، از تعداد آنها و همچنین اعتراض‌ها کاسته شد. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر پیامک‌های تبلیغاتی جای خود را به تماس‌های تبلیغاتی داده‌اند .با وجود این، ظاهرا کسب‌وکارها و شرکت‌ها راه دیگری برای تبلیغات ناخواسته خود پیدا کردند؛ بدین‌ترتیب که تلفن شما زنگ می‌خورد، گوشی خود را برمی‌دارید و با تعجب به جای شنیدن صدایی آشنا یا فردی حقیقی، یک پیام گویای ضبط‌شده به تبلیغ محصول و خدمات یک شرکت می‌پردازد.

در دوره وزارت محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات و زمانی که اعتراض و گلایه مشترکان از پیامک‌های تبلیغاتی بالا گرفت وی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چراکه این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد.»

از سوی دیگر آذری جهرمی در این خصوص با اشاره به لزوم راهی برای تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکارها به نحوی که مزاحمتی برای مشترکان ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای نوپا برای تبلیغات خود یا باید سراغ صداوسیما بروند که هزینه‌اش بالاست، یا تبلیغات محیطی که میزان دیده شدنش کم است و تبلیغات بعدی ظرفیت فضای مجازی است که اگر کانال مشروعی با چارچوب مشخص نداشته باشیم، ایجاد آفت خواهد کرد. از جمله سراغ مطالب غیراخلاقی می‌روند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر گسترش تلفن همراه میان مردم به عنوان راهی برای تبلیغات بیان کرد: برای این موضوع باید راهکارهای قانونی و مشروع با رضایت مشترک ایجاد کرد. به همین علت ما مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه مشترک قبل از دریافت پیامک خودش آن را انتخاب کند داشته‌ایم؛ لیستی از موضوعات پیامکی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد که باید نسبت به آن تمایل خود را به دریافت پیامک‌هایی که نیاز دارد اعلام کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید برخورد با کسانی که راهکارهای قانونی پیامک‌های تبلیغاتی را دور می‌زنند تشدید کرد، درباره تماس‌های تبلیغاتی نیز ‌توضیح داد: با این کار کسب‌وکارها به سمت تماس‌های تبلیغاتی رفتند. بنابراین وقتی ما راه پیامک را می‌بندیم آنها به سمت صوت می‌روند، باید نظام صحیح ایجاد کرد. امروز کسب‌وکارها می‌توانند با مصوبه‌ای که سازمان تنظیم ابلاغ می‌کند از اپراتورها خدمات بگیرند.

وی ادامه داد: بر مبنای این مصوبه، ما سامانه تقاضای دریافت پیامک تبلیغاتی راه‌اندازی کردیم و براساس آن مشترک می‌تواند با رضایت قبلی نسبت به دریافت پیامک‌هایی که متقاضی آن است اقدام کند. با این مصوبه، به زودی مشکل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای مشترک حل خواهد شد و این پیامک‌های سیاه به پیامک‌های سفید با رضایت مشترک تبدیل می‌شود. همچنین حسین فلاح جوشقانی ، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه این کار اساسا خلاف است، چون به نوعی مزاحمت تلفنی محسوب می‌شود و مزاحت تلفنی هم سال‌هاست که خلاف است و قانون دارد، گفته بود: دستور داده‌ شده همه مزاحمت‌های تلفنی تبلیغاتی که توسط برخی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار بگیرند. هیچ‌گونه مزاحمت‌های تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامک یا تلفنی و اینکه روی نوار پاسخگو، اینترنت را تبلیغ کنند، به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست.

درنهایت، اگرچه به اذعان جوشقانی، با وجود عواملی از جمله راه‌اندازی سامانه برای اعلام شکایت و انتخاب پیامک‌های تبلیغاتی توسط مشترکان و مدیریت و کنترل، «ممکن است هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده باشیم» یا جلوگیری از این تماس‌ها نیاز به مصوبه جداگانه‌ای نداشته باشد، در شرایطی که این تماس‌ها هم‌چنان ادامه دارند، شاید لازم است پیش از فراگیری تماس‌های تبلیغاتی مانند پیامک‌ها، راهکار دیگری در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر