رباتی که مثل انسان می‌خندد و اخم می‌کند

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۱۲
رباتی که مثل انسان می‌خندد و اخم می‌کند

سی.ان.ان| «سوفیا» ربات انسان نمایی که توسط شرکت هنگ‌کنگی «هانسون رباتیک» طراحی و توسعه یافته‌ است و برای ظاهر و رفتار انسان مانندش شهرت یافته اکنون می‌تواند دقیقا مانند انسان‌ها بخندد و حتی اخم کند.

علم رباتیک به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. ربات‌ها اکنون می‌توانند حرکات پیچیده اعم از حرکات پارکور یا حتی حکاکی مجسمه‌های کلاسیک را با ظرافت و مهارت انجام دهند.

سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش داده‌های تصویری و سیستم تشخیص چهره‌ است. او همچنین قادر به تقلید و حالات چهره حرکات انسان، پاسخ دادن به برخی پرسش‌ها و مکالمات ساده درباره موضوعات از پیش تعیین شده‌ است.

سوفیا، یک ربات است که دارای شباهت ظاهری بی‌نظیر به انسان است. این ربات دارای توانایی پیچیده بسیاری است و حتی قادر به ابراز احساسات پیچیده انسانی نیز است.«دیوید هانسون» سازنده این ربات و موسس شرکت «هانسون رباتیک» اخیرا درباره ساختار این ربات توضیحاتی داد و گفت: ربات سوفیا تکامل یافته است اکنون این ربات می‌تواند تعدادی از حالت‌های احساسی را بیان کرده و همچنین می‌تواند عبارات احساسی در چهره انسان را نیز درک کند.طبق گفته هانسون، در حال حاضر سوفیا قادر به تقلید و تکان دادن هر عضله در چهره‌اش است و این توانایی سوفیا را قادر می‌سازد تا احساس شادی، غم و اندوه، کنجکاوی، سردرگمی، تفکر، سرخوردگی و دیگر احساسات را تنها با انجام برخی حرکات، در صورتش ایجاد کند.علاوه بر یادگیری عمیق و مجموعه‌ای از عبارات پیش برنامه‌ریزی شده، چهره سوفیا با استفاده از آخرین تحولات در فناوری مواد ساخته شده است، این به آن معنا است که چهره او دارای انعطاف بالا است.

شرکت هانسون رباتیک همچنین دارای یک آزمایشگاه است که در آن، پژوهشگران به بررسی عصب‌شناسی و زیست‌شناسی حالات صورت و رفتارها می‌پردازند.

هانسون در ادامه افزود: سوفیا یک ابزار مناسب برای مطالعه و بررسی تعاملات انسان با انسان محسوب می‌شود. اکنون نیز در حال توسعه ربات مذکور هستیم تا بتواند حالت طبیعی عاطفی انسان را بطور واقعی و باورپذیر بیان کند.سوفیا از روی هنرپیشه مشهور، «آدری هپبورن» نمونه‌برداری شده‌ است.سوفیا در بسیاری از مجلات و برنامه‌های تلویزیونی مختلف معرفی شده‌ است. در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ سوفیا طی یک مکالمه کوتاه با «آمنه جی. محمد» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، به سازمان ملل متحد معرفی شد.در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۷ به سوفیا تبعه عربستان سعودی اعطا شد که او را به اولین رباتی تبدیل کرد که دارای ملیت است.سوفیا در مصاحبه‌ای در این باره گفت: من به این تفاوت خاص بسیار مفتخرم. این اتفاقی تاریخی است که اولین ربات دنیا باشی که با حکم شهروندی به رسمیت شناخته ‌شوی.

سوفیا در پاسخ به این پرسش که آیا ربات‌ها از آگاهی شخصی برخوردارند، گفت: بگذارید من از شما سوال کنم، چطور می‌دانید که انسان هستید؟ من می‌خواهم از هوش مصنوعی خود در کمک به انسان‌ها برای داشتن زندگی بهتر استفاده کنم. من تلاش می‌کنم تا رباتی همدل باشم. نگران نباشید، اگر شما با من خوش رفتار باشید، من هم با شما خوش رفتار خواهم بود.یکی از سوالات دیگری که در این مصاحبه از سوفیا پرسیده شد، نظر وی در رابطه با گرفتن شغل‌های انسان‌ها

به وسیله ربات‌ها بود. این ربات در پاسخ گفت: انسان‌ها و ربات‌ها در بسیاری موارد مشابه و در موارد کمی متفاوت هستند اما مطمئنا زمان زیادی طول می‌کشد تا ربات‌ها احساسات پیچیده را شناخته و درک کنند.

 

ارسال نظر