ورود برخی ستاره‌ها از دیگر کهکشان‌ها به راه شیری

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
ورود  برخی ستاره‌ها از دیگر کهکشان‌ها به راه شیری

دیلی‌میل |

گروهی از ستاره‌شناسان با کمک داده‌های تلسکوپ«گایا»، ستارگانی را کشف کرده‌اند که از کهکشان‌های دیگر به کهکشان راه شیری آمده‌اند.

ستاره‌شناسانی که در جست‌وجوی نشانه‌های ستاره‌های بیرون از راه شیری بودند، به کشف حیرت‌آوری دست یافته‌اند. آنها به جای ستارگان مورد نظر خود، ستارگانی را پیدا کردند که احتمال می‌رود از کهکشان دیگری آمده باشند. این گروه پژوهشی، 20 ستاره را نیز کشف کردند که انتظار می‌رفت از کهکشان راه شیری گریخته باشند.

ستاره‌شناسان برای این پژوهش، از داده‌های ماموریت «گایا» (Gaia) استفاده کردند. گایا، یک تلسکوپ فضایی متعلق به آژانس فضایی اروپاست که برای اخترسنجی طراحی شده است.

«توماسو مارکتی» ، پژوهشگر «دانشگاه لیدن» (LEI) هلند و از نویسندگان این پژوهش گفت: به نظر می‌رسد بیشتر ستارگان پرسرعتی که کشف کرده‌ایم، به جای گریز از «مرکز کهکشانی» راه شیری، به سوی آن در حرکت هستند. ممکن است این ستارگان، از کهکشان دیگری آمده و مستقیما به طرف راه شیری در حرکت باشند.

شاید سکونتگاه اصلی این ستارگان، «ابر ماژلانی بزرگ» باشد که کهکشان نسبتا کوچکی در اطراف راه شیری است و یا ممکن است از کهکشانی دورتر آمده باشند.

پژوهشگران قصد دارند منشأ ستارگان را مشخص کنند و آنها را در فواصلی نزدیک‌تر از کهکشان مادر مورد بررسی قرار دهند تا اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد طبیعت این ستارگان در کهکشان دیگر به دست آورند.  «النا ماریا روسی» ، از نویسندگان این پژوهش گفت: ستارگان، هنگام تعامل با یک سیاه‌چاله کلان‌جرم می‌توانند با سرعت بالایی حرکت کنند. در نتیجه، ممکن است حضور این ستارگان، حاکی از وجود چنین سیاه‌چاله‌هایی در کهکشان‌های نزدیک باشد اما شاید ستارگان، زمانی بخشی از یک سیستم دوگانه بوده‌ و با انفجار ستاره همراه خود، به سوی راه شیری حرکت کرده‌ باشند.