فروشندگان تلفن همراه حاضر به فروش نیستند

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۴۳
فروشندگان تلفن همراه حاضر به فروش نیستند

گروه دانش و فن |  مرجان محمدی|

 نوسان قیمت دلار در بازار باعث شده است تا کالاهایی که تحت تاثیر قیمت ارز هستند روند نزولی پیدا کنند، ‌هرچند بسیاری از فروشندگان در برابر این کاهش قیمت مقاومت می‌کنند و حاضر به عرضه نیستند ولی برخی از مسوولان و صاحبنظران اعلام می‌کنند که این روند نزولی همچنان ادامه دارد و برخی فروشندگان به دلیل ضرر نکردن بیشتر به صورت محدود اقدام به عرضه کالا می‌کنند .

در این بین فروشندگان تلفن همراه که با روند صعودی قیمت ارز به صورت دلخواه اقدام به اعلام قیمت گوشی کرده بودند و حتی خبر رسید که جدیدترین گوشی اپل در بازار تا 40 میلیون تومان به فروش می‌رسد و از آشفتگی بازار نهایت استفاده را کردند، ‌با کاهش قیمت دلار در بازار تمایلی برای فروش ندارند و ترجیح می‌دهند تا گوشی‌های خود را همچنان در انبار یا پشت ویترین نگه دارند تا شاید دوباره قیمت‌ها روند افزایشی به خود بگیرد .

طبق مشاهدات عینی در بازار بسیاری از فروشندگان تلفن همراه با این جمله که گوشی برای فروش ندارند، ‌از فروش گوشی سر باز می‌زنند و معتقدند در این بازار آشفته هر آن در حال ضرر کردن هستند و نمی‌توانند بیش از این ریسک کنند و گوشی‌هایی که با دلار بالا خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند (هرچند در این بین هستند فروشندگانی که گوشی تلفن همراه را با دلار 4200 تومانی در یافت کرده‌اند ولی به دلیل سود بیشتر تمایلی برای فروش ندارند و ترجیح می‌دهند بازار و نرخ دلار تثبیت شود تا اقدام به فروش کنند) .

در این خصوص مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه در این باره گفت: از آنجایی که قیمت گوشی‌های موبایل در بازار کشور به دلیل وارداتی بودن، تحت تاثیر مستقیم نرخ ارز است، کاهش نرخ دلار در روز جاری، باعث کاهش قیمت گوشی‌های موجود در بازار شده است.

وی افزود: هم اکنون بازار گوشی تلفن همراه تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، دارای نوسان است و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کنند.

محبی با بیان اینکه در صورتی که دلار ارزان شود، گوشی موبایل نیز به دلیل آنکه کالایی مصرفی است، ارزان خواهد شد، گفت: ثبات قیمت ارز، باعث ثبات قیمت گوشی موبایل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند، گفت: قیمت‌ها در بازار تلفن همراه با روند کاهشی قیمت دلار باید کاهش پیدا کند و فروشندگان نیز باید قیمت‌ها را کاهش دهند، این آشفتگی در بازار طی چند روز آینده از بین می‌رود و با تثبیت قیمت دلار بازار تلفن همراه به آرامش می‌رسد .

 از سوی دیگر برخی خبر می‌دهند که در بازار کامپیوتر و قطعات کامپیوتری با توجه به روند نزولی قیمت دلار خواهان فروش هستند ولی مصرف‌کنندگان تمایلی برای خرید ندارند .

در این خصوص رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران به فارس، گفت: کاهش نرخ دلار فروشنده‌های بازار رایانه را راغب به فروش‌ کرده اما مشتری‌ها خرید نمی‌کنند.

مهدی میرمهدی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار رایانه، اظهار داشت: تداوم کاهش نرخ ارز شوکی به بازار رایانه وارد کرده که در نتیجه تغییرات ناگهانی بازار به حالت سرگردانی و بلاتکلیفی فرو رفته است.

وی گفت: در زمان افزایش نرخ دلار به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، مشتری در بازار رایانه وجود نداشت و اکنون به دلیل کاهش چشمگیر نرخ دلار مشتری نیست.

میرمهدی گفت: فروشندگان تمایل به فروش دارند و حتی با قیمت‌های پایین‌تری حاضر به فروش هستند اما خریداری وجود ندارد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران افزود: در این بازار هرکس منافع خود را در نظر می‌گیرد و مشتری‌ها نیز می‌دانند شاید دلار ارزان‌تر شود و از خرید بالا متضرر شوند پس در خرید دست نگه می‌دارند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود همچنان که مشتری‌ها منتظر تثبیت نرخ ارز هستند، بازار چند روزی در بلاتکلیفی و کما باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های مسوولان قیمت دلار در بازار طی چند روز اخیر به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد و خریداران برای خرید نباید تعجیل کنند تا قیمت‌ها تثبیت شود، ‌این در حالی است که برخی کارشناسان و فعالان بازار تلفن همراه و کامپیوتر معتقدند این روند در شرایطی می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند که تثبیت شود و این تثبیت پایدار باشد .

 

ارسال نظر