بازگشت ۲۲ میلیارد تومانی کلاهبرداری پیامکی

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۲۵۴
بازگشت ۲۲ میلیارد تومانی کلاهبرداری  پیامکی

گروه دانش و فن   

وزیر ارتباطات 29 مردادماه امسال در جلسه‌ای با مدیران اپراتورهای تلفن همراه مهلت دو هفته‌ای برای ساماندهی وضعیت خدمات ارزش افزوده داد. اما پس از سپری شدن این مهلت همچنان بازار پرسود خدمات ارزش افزوده به دلیل اینکه این مساله شامل سهامداری اپراتور در یک شرکت تا راه‌اندازی شرکت‌های متعدد و سوق دادن بازار به سمت سوددهی بیشتر است، به کار خود ادامه داد و تخلف‌ها نیز دامنه‌دار شد.

آذری جهرمی در واکنش به این نارضایتی مردم از این تخلف‌ها، هجدهم شهریورماه در یک برنامه تلویزیونی از تشکیل پرونده‌ای در این باره در مرجع قضایی خبر داد که به پرونده‌ای بزرگ‌تر در پیامک ارزش افزوده رسیده است. وزیرارتباطات قول داد که به محض تکمیل پرونده، درباره آن اطلاع‌رسانی شود.

به نوشته برخی رسانه‌ها، در سال‌های گذشته که تخلف‌های بازار خدمات ارزش افزوده در زمان‌هایی به عنوان چالش از آن نام برده شده، فقط با «واسطه‌گری و کدخدامنشی اهالی بالا و پایین این بازار» که سهم‌های متعددی از این بازار دارند، چشم‌پوشی و حل شده است و در عمل، شواهد بیانگر امکان‌پذیر نبودن کنترل این بازار با یکی بودن کارفرما و پیمانکار است.

برای ساماندهی خدمات ارزش افزوده که نارضایتی مردمی را به همراه داشته، تاکنون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقداماتی همچون «ایجاد طرح ارزیابی میزان رضایت‌مندی مردم، ارزیابی و رتبه‌بندی ارایه‌دهندگان سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایت‌ها» را انجام داده است؛ با این حال منفعت‌های سرشار این بازار سبب شده تا راهکاری پیش‌بینی شده در مقابل آن، به سرانجام نرسد. براین اساس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شخصا وارد موضوع شد تا بتواند آن را ساماندهی کند.

آذری جهرمی سی‌ام شهریورماه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزوده به پایان رسید. برخی از شرکت‌های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده‌اند».

وی ادامه داد: «خواسته‌ام تا وجوه اخاذی شده را ظرف 10 روز به مشترکان بازگردانند و پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال گردد».

آذری جهرمی پیش از این نیز در این باره از برخورد جدی با کلاهبرداری‌ها نوشت و تاکید کرد: مردم همواره می‌خواهند با پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی و فریبکاری‌ها و کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه گاهی صورت می‌گیرد، مقابله جدی شود.

«وزارت ارتباطات با تاکید بر تسهیل مسیر تجارت مجاز و حمایت از آن، با مصادیق کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های اینچنینی با قاطعیت برخورد خواهد کرد.»

وی گفت: شکایت‌های زیادی به دست ما رسیده بود از اینکه افراد بدون اینکه درخواست داده بوده باشند، عضو سرویس‌های ارزش افزوده شده‌اند و مبالغی از حسابشان کسر شده است.

جهرمی افزود: تخلف 6 شرکت محرز شده است و آنها با سوءاستفاده از زیرساخت‌های فنی که در اختیارشان بود حدود 22 میلیارد تومان به صورت از حساب مردم برداشت کرده‌اند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: افراد و مبالغ کسر شده از حساب آنها مشخص است و قرار شده پول‌ها به حساب مردم برگردانند شود؛ همچنین پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادستانی کل کشور ارسال می‌شود.

جهرمی تاکید کرد: گزارش کامل اینکه این شرکت‌ها چه کسانی بودند، میزان جرایمشان چقدر بوده و چگونه سوءاستفاده کرده‌اند را به زودی منتشر خواهیم کرد.

اکنون که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را برای ساماندهی این بازار پرسود جزم کرده است، انتظار می‌رود دستگاه قضایی نیز با سرعت بخشی به رسیدگی این پرونده‌ها، با متخلفان برخورد جدی کند تا زمینه برای حضور شرکت‌هایی قانونمند فراهم شود.

پس از افشا‌گری‌های وزیر ارتباطات و مهلت به شرکت‌هایی که این ارقام را بی‌خبر و بدون اطلاع کاربران دریافت کرده‌اند، خبر رسید که بازگشت 22میلیارد تومان پول کلاهبرداری شده از مردم در حوزه خدمات ارزش افزوده آغاز شده است .

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با تاکید بر وجود عزم راسخ برای برخورد با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم در بخش ارزش افزوده، گفت: در میان کاربران‌ دو نارضایتی عمده وجود دارد که یکی از آنها کلاهبرداری در حوزه خدمات ارزش افزوده است که رقم ۲۲ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

وی با اعلام اینکه بازگشت پول مردم در این پرونده از دیروز آغاز شده است، افزود: پرونده‌های دیگری نیز در دست بررسی است که به محض تکمیل آنها مردم را در جریان جزییات آن قرار می‌دهیم.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به افزایش تعرفه‌های مکالمه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، اظهار کرد: ظاهرا این افزایش تعرفه‌ها در چارچوب قانون بوده است و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی و رسیدگی به موضوع است.

وزیر ارتباطات از ارایه گزارش افزایش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: سازمان تنظیم مقررات افزایش تعرفه‌های پهن باند را بررسی می‌کند. پیامک‌های ارزش افزوده یا VAS از جمله کلاهبرداری‌های نهان اما پرسودده برخی از شرکت‌هایی است که روزانه مبالغی را از کاربران در ازای ارایه خدمات ارزش افزوده دریافت می‌کنند. خیل عظیمی از کاربرانی که به عضویت یکی از سرویس‌های ارزش افزوده پیامکی درآمده‌اند، به‌صورت خودخواسته عضو چنین سرویس‌هایی نشده‌اند؛ که همین موضوع نشان از به‌کارگیری روش‌های غیرمتعارف برای عضویت کاربران دارد.

بهترین روش‌ برای آگاهی از اینکه آیا عضو سرویس‌های پیامکی ارزش افزوده هستید یا خیر، استفاده از دستور #۸۰۰* است. با شماره‌گیری این کد دستوری در تمامی اپراتورهای همراه می‌توانید از تعداد سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که در آنها عضویت دارید آگاه شده و در صورت لزوم، عضویت خود را لغو کنید.

 

ارسال نظر