کاربران توان خرید ندارند

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۶۷
کاربران توان خرید  ندارند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

 قیمت‌ها در بازار لپ تاپ و قطعات کامپیوتری باور کردنی نیست، ‌بسیاری از فروشندگان لپ تاپ و قطعات کامپیوتری ترجیح می‌دهند کالایی به فروش نرسانند چون معتقدند که نمی‌توانند همانند آن جایگزین کنند، از سوی دیگر برخی فعالان بازار بر این اعتقادند که به دلیل شدیدتر شدن تحریم‌ها بسیاری از کالا و قطعات وارد بازار نمی‌شود و همین مساله نیز خود مزید بر علت شده است تا قیمت‌ها در بازار کامپیوتر به طرز باور نکردنی افزایش پیدا کند .

سیدمهدی میرمهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در این خصوص به خبرنگار تعادل گفت: از آنجا که به واردکنندگان و تجهیزات کامپیوتر ارز دولتی یا همان دلار 4200 تومانی به اندازه کافی تعلق نگرفت، با افزایش قیمت ارز، قیمت‌ها به یک‌باره روندی صعودی به خود گرفت و در این بین برخی نیز با احتکار و تزریق نکردن کالا به بازار به این افزایش قیمت دامن زدند .

وی با اشاره به اینکه از آنجا که بسیاری از کالاها و قطعات در گمرک باقی مانده و هنوز وارد بازار نشده، ‌بازار با کمبود جنس مواجه است و بخشی از این افزایش قیمت‌ها نیز نبود کالا و قطعات در بازار است .

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید: متاسفانه ورود کالا به کشور ممنوع است و این موضوع ضربه سنگینی به واردات زده؛ چرا که فقط یک بار دلار دولتی به صنف رایانه تعلق گرفته و دوباره ارزی داده نشده و حالا که بازار ثانویه تشکیل شده است، مشخص نیست که چه ارزی داده خواهد شد و چگونه ارز به کشور تولیدکننده ارسال می‌شود.

به گفته میرمهدی، همه‌ این اتفاقات تبعاتی دارد که یکی از آنها سردرگمی فروشنده برای عرضه کالا به بازار است؛ وقتی بازار ثبات نداشته باشد، واردکننده نمی‌داند که چه اتفاقی می‌افتد و آیا در ازای فروش کالا می‌تواند محصول با همان قیمت جایگزین کند؛ بر این اساس، بازار از جنس خالی می‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک تا سه درصد قطعات کامپیوتری، آن هم لوازم جانبی در کشور تولید می‌شود؛ گفت: بنابراین توان تولید در داخل کشور وجود ندارد. بر‌این اساس انتظار می‌رود که دولت برای واردات همکاری بیشتری با واردکنندگان کند و مشکلات موجود بر سر ثبت سفارش‌ها را بردارد، از سوی دیگر برای آن دسته از کسانی که ثبت سفارش کرده‌اند، امکانی فراهم شود تا بتوانند کالا را از گمرک ترخیص کرده و جنس جایگزین کنند.

صنف رایانه این امید را داشت تا در سال 97 با تعرفه واردات لپ تاپ قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند و سیر نزولی را در بازار شاهد باشیم ولی اینگونه نشد و با مشکلات ارزی پیش آمده قیمت‌ها به یک‌باره افزایش چشمگیری پیدا کرد.

بر‌اساس آمارها اگر جنس‌ از گمرک ترخیص شود، تا پایان مهرماه و آبان در بازار کالا موجود خواهد بود و قیمت‌ها هم با کاهش همراه می‌شود؛ اما اگر به همین شکل پیش برود و کالا از گمرک ترخیص نشود، باید روز به روز شاهد افزایش قیمت باشیم.

   کمبود کالا و قطعات در بازار کامپیوتر

مسعود ایمان پناه از فعالان بازار کامپیوتر به خبرنگار تعادل گفت: برخی از وارد‌کنندگان که کالا ثبت کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند اجناس خود را ازگمرک ترخیص کنند و با نوسان قیمت ارز در بازار ترجیح می‌دهند اجناس خود را در گمرک نگه دارند .

وی با اشاره به اینکه چند ماهی است که قیمت‌ها در بازار کامپیوتر و لپ تاپ شدیدا دارای نوسان است و این مساله ناشی از افزایش قیمت ارز در بازار است گفت: ‌این مساله حتی باعث ایجاد بازار سیاه در بازار شده است و دلالان از این بازار در حال سود جویی هستند .

این فعال بازار خاطرنشان کرد: هریک از فروشندگان برای یک جنس واحد، یک قیمت را می‌دهند و نمی‌توان در بازار برای یک کالای مشخص یک نرخ را پیدا کرد، ‌در این خصوص دلال‌ها نیز با بازار گرمی و بیان جنس اصل قیمت‌های بالاتری را به خریداران اعلام می‌کنند .

وی همچنین به کمبود کالا و قطعات در بازار کامپیوتر اشاره کرد و گفت: بازار کامپیوتر و لپ تاپ روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، ‌قیمت‌ها به یک‌باره 3 تا 4 برابر افزایش پیدا کرده است، ‌قدرت خرید بسیار کاهش پیدا کرده و به دلیل نبود نظارت هم خریداران و هم فروشندگان سردرگم شده‌اند .

 وی گفت: سیاست‌های ارزی جدید برای مدیریت بحران کنونی از سوی دولت و بانک مرکزی برای بهبود این شرایط هم نتوانسته آنگونه که باید و شاید مفید واقع شود . هرچند که شاید به مرور زمان بتواند مشکلات را مرتفع کند.

گفتنی است بر اساس طرح ارز مورد نیاز برای ورود اقلام کامپیوتری و موبایل از طریق بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی تامین خواهد شد و نرخ این ارز هم تابعی از عرضه و تقاضای بازار خواهد بود. از سوی دیگر مرحله اول تحریم‌های تجاری هم وارد فاز اجرایی شده است و احتمالا منابع ارزی کشور را با محدودیت بیشتری مواجه خواهد ساخت. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که آیا دسترسی واردکنندگان به ارز مورد نیازشان باز هم مانند گذشته دشوار و یا ناممکن خواهد بود، یا به کمک مقررات ارزی جدید خواهند توانست با سرعت و سهولت بیشتری پروسه‌های واردات و ترخیص کالاها را انجام دهند، تا قیمت‌های کنونی برای خریدارانی که مدت‌ها است انتظار بهبود اوضاع و اقدام برای خرید را دارند محقق می‌شود یا خیر؟

 

ارسال نظر