نارضایتی کاربران از گران‌شدن بسته‌های اینترنت

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۲۹۴۴۳
نارضایتی کاربران از گران‌شدن بسته‌های اینترنت

گروه دانش و فن|

چندی پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تعرفه و آنتن‌دهی در صدر شکایت مردم از اپراتورهای موبایل قرار دارد . این در حالی است که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی نیز باعث آزار بسیاری از کاربران شده است .

طبق بررسی و شکایت کاربران که در سامانه 95 رصد شده است مشخص شد که بسیاری از کاربران از عدم آنتن دهی و تعرفه بالای اپراتورهای تلفن همراه در کشور ناراضی هستند و شکایت دارند، این آمار در 5 ماه نخست سال جاری از سایت شکایت مردمی رصدشده است .

این آمار همچنان نشان می‌دهد بسیاری از مشترکان بابت بسته‌های تشویقی که اپراتورها ارایه می‌کنند دچار سردرگمی و نارضایتی هستند و بار دیگر بر این نقد که اطلاعات مردم درباره تعرفه‌ها، سرویس‌ها و طرح‌ها پایین و اطلاع‌رسانی اپراتورها کافی نیست صحه می‌گذارد.

حتی با وجود ارایه آمار از میزان پاسخ گویی به شکایت‌ها، همواره برخی مشترکان ثبت شکایت در این سامانه را بی حاصل یا پاسخ ارایه شده را بی فایده می‌دانند که نشان می‌دهد ارتقای کیفی پاسخ‌های ارایه شده و پیگیری‌ها یکی از نیازهای ضروری این سامانه است.

حال با وجود بررسی این مشکلات همچنان گلایه مشترکان موبایل از گران شدن بسته‌های اینترنت ادامه دارد و مشترکانی که فکر می‌کردند در بازار رقابتی می‌توانند اپراتور دیگری را انتخاب کنند متوجه شدند که انتخاب دیگر با همان قیمت وجود ندارد.

بزرگ‌ترین تغییر وقتی رخ داد که اپراتور اول به عنوان اپراتور غالب بازار ترافیک رایگان شبانه را حذف کرد و سپس اپراتور دوم بسته‌ها را به نوعی تعریف کرد که دیگر بسته ماهانه روزانه برای انتخاب نداشت و در پی این تغییرات مشترکان که قبلا تصور می‌کردند بازار رقابتی است و در صورت افزایش تعرفه توسط اپراتور، می‌توانند سرویسی از اپراتورهای دیگر انتخاب کنند متوجه شدند، شرایط در بازار به اصطلاح رقابتی به گونه‌ای شده که امکان انتخاب دیگری با همان قیمت وجود ندارد و ناگزیر به افزایش پرداخت هستند.

این تغییرات هم اکنون نیز با اعمال تغییرات جدیدی در نرخ بسته‌های اینترنت در هر 3 اپراتور موبایل ادامه دارد.

مشترکان اپراتور اول در کشور از حذف ترافیک رایگان شبانه گلایه دارند و از سوی دیگر از اینکه اپراتور قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر داده ناراضی‌اند.

بخشی از تعرفه‌های فعلی این اپراتور شامل بسته‌های ماهانه به شرح زیر است؛ مشاهده لیست کامل بسته‌ها از این لینک امکان پذیر است.

مشترکان اپراتور دوم به اینکه این اپراتور 53 بسته متعدد اینترنت دارد اما یک بسته حسابی یک ماهه برای مصرف مشترکان معمولی ندارد انتقاد دارند. تمامی بسته‌های یک ماهه ایرانسل شبانه و از 2 تا 7 صبح است و ارزان‌ترین بسته‌ای که بتوان به عنوان بسته ماهانه استفاده کرد 3.5 گیگ با قیمت 16.5 هزار تومان برای 15 روز است که هزینه یک ماه آن 33 هزار تومان می‌شود.

بخشی از تعرفه‌های فعلی این اپراتور شامل بسته‌های ماهانه به شرح زیر است؛ مشاهده لیست کامل بسته‌ها از این لینک امکان پذیر است.

اما اپراتور سوم تا پیش از این، در خارج از گردونه رقابت با اپراتورهای غالب به مشترکان خود سرویس می‌داد و تعرفه‌های تقریبا بیشتری نیز نسبت به اپراتورهای اول و دوم داشت که این رویه اخیرا تا حدی تغییر کرده است.

اما با وجود اینکه پس از تغییر اخیر مدیریت در رایتل، مشترکان این اپراتور شاهد طرح‌های تشویقی زیادی در جهت جذب دوباره مشترک در رایتل بوده‌اند، اما آنها نیز از افزایش اخیر تعرفه بسته‌های اینترنت موبایل بی‌گزند نمانده‌اند.

برخلاف 2 اپراتور بزرگ‌ کشور، اپراتور سوم نسبت به دیگران بسته‌ها و تعرفه‌های مناسبت‌تری برای کاربران دارد و اولویت جذب مخاطب و بازاریابی در این اپراتور باعث شده فعلا گزینه‌های بیشتری پیش روی کاربران برای انتخاب باشد. البته وضعیت رقابت بین اپراتورهای اول و دوم و اصول بازاریابی اپراتورها، نشان می‌دهد احتمالا وضعیت طرح‌های تشویقی رایتل نمی‌تواند طولانی باشد.

به گزارش فارس، اگرچه افزایش تعرفه‌ها مشترکان را ناراضی می‌کند اما طبق مقررات این کار تخلف محسوب نمی‌شود. زیرا در مقررات تعرفه‌گذاری سقف و کف تعرفه برای مقابله با گران فروشی و زیر فروشی دیده شده است و اپراتورها در بازار رقابتی می‌توانند در فاصله سقف و کف تعرفه مجاز، نرخ تعیین‌ کنند. تعیین بسته‌های اپراتورها به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌رسد و در صورت اعمال تغییرات گسترده در بسته‌های ارایه شده، اپراتورها باید برای تغییرات نیز از رگولاتوری تاییدیه بگیرند.

گران شدن بسیاری از کالا و خدمات در شرایط فعلی اقتصادی به مشترکان فشار مضاعف وارد می‌کند و از آن سو، بنگاه‌های اقتصادی نیز از افزایش هزینه‌ها در نتیجه همین فشار اقتصادی گلایه می‌کنند.

علاوه بر این، در جهت مقابل گلایه مشترکان از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت موبایل، اعتراض شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت شنیده می‌شود که به اپراتورها به دلیل ارزانی تعرفه‌های اینترنت همراه اعتراض می‌کنند. فعالان بازار اینترنت ثابت می‌گویند که تعرفه پایین اینترنت موبایل مشترکان ثابت را به سمت همراه سوق داده تا جایی که کاربران دیگر تمایلی به خرید سرویس ثابت نداشته باشند و اینترنت موبایل به تهدید جدی برای تجارت اینترنت ثابت تبدیل شده است.

 

ارسال نظر