رجیستری تبلت ها ی سیم‌کارت خور کلید خورد

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۱۵
رجیستری تبلت ها ی سیم‌کارت خور کلید خورد

گروه دانش و فن|  

روز گذشته معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۱۸۰ میلیون گوشی موبایل در اجرای طرح رجیستری در شبکه ارتباطی کشور به ثبت رسید، گفت: از ۲۸ مهرماه سال ۹۶ و پس از فراخوان رجیستری، تا دو هفته پیش آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون گوشی در شبکه ثبت و فعال شده است. حال پس از اجرای رجیستری برای گوشی تلفن همراه وی از اجرای طرح رجیستری برای تبلت‌های سیم‌کارت‌خور خبر داد و گفت: تمامی تبلت‌های وارداتی سیم کارت خور باید قبل از استفاده در شبکه مخابراتی کشور فعالسازی شوند.

حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه اجرای طرح رجیستری تبلتهای سیم کارت خور از نظر فنی در شبکه ارتباطی کشور انجام شده است، اظهار داشت: هم اکنون هر کالای سیم کارت خور وارداتی، مشمول طرح رجیستری است.

وی گفت: خریداران کالاهای سیم کارت خور مانند تبلت باید در زمان خرید کدشناسه کالا (IMEI) و کد فعالسازی کالا را در سامانه همتا (۷۷۷۷) ثبت کنند تا کالا در شبکه شناسایی و رجیستر شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: طرح ثبت تجهیزات دارای سیم‌کارت با مشارکت وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت، اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک از سال گذشته به اجرا گذاشته شد و هدف آن مبارزه سیستمی با عرضه و فعالیت گوشی‌های همراه، تبلت و سایر تجهیزات سیم‌کارت خور قاچاق و تقلبی بوده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح رجیستری گوشی موبایل از آذرماه سال گذشته تاکنون، تاکید کرد: هر کالای سیم کارت خور که وارد کشور می‌شود دارای یک شناسه ۱۵ رقمی منحصربه‌فرد (IMEI) است که با استفاده از آن می‌توان کالا را در شبکه مخابراتی ردیابی کرد. در اجرای طرح رجیستری در کنار ثبت IMEI، از ترکیب این شناسه و یک کد منحصر به‌فرد دیگر (کدفعالسازی) برای تشکیل یک زوج یکتا، بهره گرفته شده است.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه همانطور که این روش در گوشی‌های موبایل پیگیری شد، باید در تبلت‌های سیم کارت خور نیز انجام شود، به مهر، افزود: واردکنندگان گوشی به کشور، واردکننده تبلت هم هستند و باید این کالا را به صورت رسمی در گمرک ثبت کرده و کد شناسایی داشته باشند. براین اساس همان شرایطی که برای رجیستری گوشی‌های موبایل حاکم است برای تبلت هم اجرایی می‌شود.

وی گفت: در صورتی که تبلت‌های سیم کارت خور در شبکه مخابراتی کشور رجیستر نشوند، پس از مدت زمان تعیین شده قابل شناسایی و استفاده در شبکه نخواهند بود.

پیش از این معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا از برنامه‌ریزی برای رفع موانع واردات رسمی تبلت‌های سیم کارت خور به کشور در جهت رجیستری این کالا، خبر داده بود .

حمیدرضا دهقانی نیا با بیان اینکه مطابق با طرح تعریف شده در ساماندهی بازار تجهیزات سیم کارت خور، اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن تبلت نیز الزامی شده است، افزود: بر این اساس به دنبال مکانیزمی برای اجرای این قانون هستیم.

وی گفته بود: در فرآیند رجیستری تبلت هم اکنون با موضوع تصحیح و تطبیق فرآیند رسمی واردات این محصول مواجه هستیم که پس از انجام اقدامات مقتضی رجیستری تبلت نیز آغاز می‌شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: مشکلی که هم اکنون در واردات رسمی تبلت وجود دارد این است که تبلت‌های با برند تجاری معتبر با شارژر سه تیغه وارد کشور می‌شوند اما استاندارد کشور ما این شارژرها را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند و باید شارژر دو تیغه باشد. اما مشکل اینجاست که تولید این شارژرها از ابتدا به صورت سه تیغه بوده است.

وی توضیح داد: در این راستا یکی از موانعی که واردات رسمی این کالا را با مشکلاتی همراه کرده، این موضوع است. دهقانی نیا با تاکید بر اینکه باید به سمت کنترل کردن بازار تبلت و شفاف سازی این بازار پیش رویم گفته بود: قانون رجیستری مربوط به تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور می‌شود و هم اکنون تبلتی وجود ندارد که مردم از آن استفاده کنند و سیم کارت خور نباشد به همین دلیل موضوع رجیستری این کالا در دستور کار قرار دارد اما زمان انجام آن در سال آینده به رفع موانع واردات رسمی این کالا برمی‌گردد.

طرح ثبت و شناسه‌دار کردن تجهیزات سیم کارت خور از مهر ماه امسال برای گوشی‌های موبایل انجام شد و هم اکنون حدود ۵۰ درصد برندهای موجود در بازار مشمول طرح رجیستری شده‌اند.

 

 

ارسال نظر