اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۴۱:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۹۳۸

جلوگیری از سوءاستفاده با هوش مصنوعی گوگل

ورج | گوگل به منظور مقابله با افرادی که تلاش می‌کنند از فضای مجازی برای سوءاستفاده از کودکان استفاده کنند، یک ابزار هوش مصنوعی رایگان عرضه کرده است. گسترش پدیده کودک‌آزاری اینترنتی در امریکا و اروپا که گاهی به سوءاستفاده‌های جنسی از آنها نیز منجر می‌شود باعث شده تا شرکت‌های فناوری برای شناسایی عوامل این فعالیت‌های مخرب و همین طور پاکسازی محتوای نامناسب مرتبط بیشتر تلاش کنند. گوگل نیز به همین منظور یک نرم افزار هوش مصنوعی طراحی کرده که در مقایسه با محصولات رقیب از توانایی بیشتری برخوردار است. یکی از مشهورترین نرم افزارهای پاکسازی محتوای نامناسب مربوط به سوءاستفاده از کودکان PhotoDNA نام دارد که توسط مایکروسافت ابداع شده و تنها قادر به شناسایی و پاکسازی تصاویر ویدئوهای نامناسب است.

اما این نرم افزار محدودیت‌هایی دارد و دقت آن بالا نیست و لذا محتوای شناسایی شده از طریق آن باید توسط یک کاربر انسانی کنترل شود. اما نرم افزار هوش مصنوعی گوگل می‌تواند محتوای مشکوک شناسایی شده را بر حسب میزان نامناسب بودن طبقه بندی و دسته بندی کند تا کاربر انسانی ابتدا موارد جدی‌تر و خطرناک‌تر را مشاهده و بررسی کند.

گوگل مدعی است استفاده از این نرم افزار سرعت شناسایی و برخورد با محتوای نامناسب اینچنینی را در مقایسه به نرم افزارهای رقیب تا ۷۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

درخواست   از شرکت‌های فناوری برای تسهیل جاسوسی

ورج | امریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا از شرکت‌های مشهور فناوری خواسته‌اند با ایجاد آسیب پذیری‌های عمدی در خدماتشان جاسوسی سایبری از کاربران را تسهیل کنند.

دولت‌های این کشورها که به کشورهای گروه پنج چشم شهرت دارند، از موسسات‌ای تی خواسته‌اند مشکلاتی عمدی در خدمات و محصولات رمزگذاری شده شان به وجود آورند تا آنها بتوانند هر زمان که خواستند از کاربران اینترنت جاسوسی کنند و اطلاعات خصوصیشان را به سرقت ببرند. بیانیه دولت‌های یادشده در این زمینه حاصل برگزاری نشستی در هفته گذشته بین سران سازمان‌های اطلاعاتی این پنج کشور است که در این خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با فناوری بحث شده است. البته در بیانیه یادشده ادعا شده ایجاد مشکلات عمدی تنها برای دسترسی قانونی به وسایل الکترونیک مردم و داده‌های ذخیره شده در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال تجربه گذشته نشان می‌دهد دولت‌های یادشده نهایت سوءاستفاده را از آسیب پذیری‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های فناوری به عمل می‌آورند.

توسعه سیستم چاپ مایع مبتنی بر پایداری صوتی

انگجت |پژوهشگران دانشگاه هاروارد  روشی را توسعه دادند که در آن از پایداری صوتی  (acoustic levitation) برای چاپ قطرات از موادی نظیر فلز و عسل، استفاده می‌کنند.

این روش از یک تشدید کننده ریز طول موج صوتی برای ایجاد یک میدان صوتی به منظور پاشش ریزذرات از نازل پرینتر با حجم بیش از ۱۰۰ گرم استفاده می‌کند که حتی چسبناک‌ترین ذرات را هم عبور می‌دهد.

شما می‌توانید اندازه قطرات را با استفاده از دامنه امواج صوتی کنترل کنید و آنها را هر جا که دوست دارید قرار دهید. سیستم مذکور acoustophoretic  نام دارد و می‌توان از آن برای چاپ بافت زنده نیز استفاده نمود چرا که امواج صوتی باعث آسیب به بافت نمی‌شوند. البته این انتهای پروژه نیست و محققان بر این باورند که زمان بیشتری برای اتمام آن نیاز است اما همچنان پژوهشگران هاروارد معتقدند که این سیستم می‌تواند یکی از کارآمدترین سیستم‌های طراحی دارو و طراحی مواد در جهان باشد.

شناسایی دقیق آلاینده‌های هوا با پهپاد گازیاب

نیواطلس | برخی ترکیبات آلی فرار شناور در هوا می‌توانند منجر به شکل‌گیری گازها و آلاینده‌های زیست محیطی سمی شوند که سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. شناسایی به موقع و سریع این ترکیبات و همین طور یافتن محل تجمع آنها اهمیت زیادی دارد و از همین رو گروهی از محققان دانشگاه رایس یک پهپاد گازیاب خودران تولید کرده‌اند. ترکیبات آلی فرار گازهایی هستند که توسط برخی محصولات خانگی مانند اسپری مو، انواع چسب‌ها، لوله اگزوز خودرو و غیره تولید می‌شوند و در صورت استنشاق آنها توسط انسان، چشم و بینی دچار سوزش و تحریک شده و مشکلات دیگری مانند خستگی، تهوع و سردرد نیز به وجود می‌آید. تداوم این مشکلات می‌تواند منجر به وقوع برخی انواع سرطان نیز بشود. لذا گروهی از پژوهشگران با همکاری یکدیگر پهپادی به نام ASTRO ‌تولید کرده‌اند که می‌تواند با گشت‌زنی خودکار ترکیبات آلی فرار خطرناک را شناسایی کند. قرار است پهپاد مذکور در آینده ارتقا یابد تا بتواند موارد نشت این ترکیبات، محل وقوع انفجارهای منجر به انتشار گسترده این مواد و غیره را هم شناسایی کند. پهپاد یادشده از ابزار طیف سنجی دقیق و پیشرفته لیزری برای شناسایی آنی گازهای خطرناک استفاده می‌کند.

 

ارسال نظر