رویداد

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۶۴

شناسایی افسردگی با هوش مصنوعی

انگجت| محققان با کمک هوش مصنوعی مدلی رایانه‌ای برای شناسایی افسردگی ابداع کرده‌اند.

اکنون محققان MIT با کمک هوش مصنوعی مدلی رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند افسردگی را براساس محاورات معمول و سبک نوشتاری در فرد ردیابی کند.

به گفته توکا الهانای محقق ارشد این پروژه نخستین نشانه‌های ردیابی وضعیت روحی یک فرد، سخنان او است.

او در این باره می‌افزاید: برای به کارگیری مدل‌های ردیابی افسردگی به شیوه‌ای قابل قیاس باید محدودیت‌های استفاده از اطلاعات کمتر شوند. برای این منظور مدل باید در محاورات عادی به کار گرفته شود تا بتواند دقیق‌تر وضعیت روحی و عکس العمل افراد را بررسی کند.

محققان متون و محاورات افراد افسرده و عادی را وارد این مدل کردند. به این ترتیب الگوهای ردیابی افسردگی ایجاد شدند. این الگوها موارد مختلفی را شامل می‌شوند، مانند استفاده معمول از کلماتی مانند غمگین یا بی‌حوصله و سیگنال‌های صوتی یکنواخت.

الهانای در این باره می‌گوید: این الگوها بیشتر در افراد افسرده مشاهده می‌شود. در مرحله بعد اگر همین توالی الگوها در افراد مورد آزمایش دیده شود، مدل هوش مصنوعی می‌تواند افسردگی افراد را پیش بینی کند.

ردیابی تراکنش‌های  صاحبان مسترکارت

بلومبرگ |  شرکت گوگل و مسترکارت با همکاری یکدیگر، مدت‌ها به‌صورت کاملا مخفیانه پرداخت و خریدهای آفلاین صاحبان این کارت‌های اعتباری را ردیابی کرده‌اند.

 خرید، پرداخت و نقل و انتقالات مالی صاحبان کارت‌های اعتباری مسترکارت توسط گوگل که یک قرارداد مخفیانه با این شرکت منعقد کرده، ردیابی و پیگیری شده است.

 بدین‌ترتیب گوگل می‌تواند میزان فروش مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را بر اساس اطلاعات صاحبان و مشتریان دارای کارت‌های اعتباری مسترکارت پیگیری کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند. طبق مسائل ذکر شده در گزارش بلومبرگ، داده‌های کاربران، تراکنش و پرداخت‌های آنلاین و آفلاین آنها پس از رمزنگاری در اختیار شرکت گوگل قرار می‌گیرد که البته گوگل قادر نیست به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کند ولی این شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات موردنیازشان را از آنها استخراج کنند.

کاربران به‌منظور جلوگیری از دسترسی گوگل به اطلاعات شخصی‌شان باید گزینه web and activity را در حساب کاربری خود در گوگل خاموش کنند تا از انتشار اطلاعات‌شان در گوگل جلوگیری کنند.

تعمیر رایگان آیفون ۸ به علت نقص فنی

ورج | اپل اعلام کرده است که گوشی‌های آیفون ۸ را که بورد آنها معیوب است، به صورت رایگان تعمیر خواهد کرد.بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون ۸ اپل در فضای مجازی گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند که نشان می‌داد گاهی اوقات موبایل آنها بدون هیچ دلیل خاصی از کار افتاده و یا بطور ناگهانی روشن و خاموش شده و یا اصلا روشن نمی‌شود.

اپل به منظور برطرف کردن مشکل مشتریان و کاربران قصد دارد گوشی‌های آنان را بطور رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی تعمیر کند و از طرح تعمیرات رایگان اپل بهره‌مند شوند.

البته بر اساس این گزارش‌ها، تعداد بسیار کمی از گوشی‌های آیفون ۸ دچار مشکل بورد شده‌اند و طرح تعمیرات رایگان اپل تنها برای آن دسته از کاربرانی خواهد بود که بورد آنها دچار مشکل و نقص فنی شده است.لازم به ذکر است که تنها گوشی‌های ساخته شده سری نخست آیفون ۸ گرفتار چنین مشکلی شده است یعنی گوشی‌هایی که از نوامبر سال ۲۰۱۷ به بعد فروخته شده‌اند، مشمول این طرح می‌شوند.

این طرح تعمیرات رایگان اپل تنها برای مشتریان و کاربران آیفون ۸ در کشورهای ایالات متحده امریکا، استرالیا، چین، هنگ‌کنگ، هند، ژاپن، ماکائو و نیوزیلند محدود می‌شود.

ترجمه فیس‌بوک  با یادگیری ماشینی

ورج | فیس‌بوک قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری‌های نوینی همچون یادگیری ماشینی به توسعه سیستم ترجمه آنلاین محتوا بپردازد.

 از آنجا که فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی این روزها از سوی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی استقبال زیادی برخوردار شده است، حالا به نظر می‌رسد که فیس‌بوک نیز می‌خواهد با بهره‌گیری از آن به توسعه و تکمیل سیستم ترجمه آنلاین بپردازد.

فیس‌بوک بدین‌ترتیب به کاربران این امکان را می‌دهد تا درصورت نیاز از سیستم ترجمه آنلاین فیس‌بوک استفاده کرده و از عملکرد بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. این بدان معناست که فیس‌بوک قادر خواهد بود تمامی متون از زبان‌های مختلف جهان را ترجمه کند و این بطور قطع تجربه بسیار لذت‌بخش و جدیدی را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

البته به‌نظر می‌رسد که عملکرد فیس‌بوک در زمینه ترجمه هم‌چنان از رقیب بزرگ و قدرتمند خود یعنی گوگل عقب‌تر باشد و لازم به ذکر است که سیستم ترجمه توسعه داده شده توسط غول‌های تکنولوژی هرگز نمی‌تواند جای ترجمه انسانی را بگیرد چراکه همواره به‌صورت واژه به واژه ترجمه می‌شود و معنای عبارات کنایی و احساسی  قادر به ترجمه و تبدیل نخواهد بود.

پرتاب راکت‌ فضایی  با هواپیمای بویینگ

نیواطلس| شرکت ویرجین اوربیت یک گام به هدف خود برای به پرواز درآوردن راکت‌های فضایی از طریق هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ نزدیک شده است.

شرکت یادشده به منظور پرتاب دو مرحله‌ای راکت‌های خود به فضا یک سیستم پرتاب ویژه نیز طراحی کرده که لنچر وان نام دارد و با هواپیماهای ۷۴۷ سازگار شده است.

یک شرکت همکار ویرجین اوربیت که ویرجین گالاتیک نام دارد نیز قصد دارد طرح مشابهی را به اجرا درآورد که هدف از آن گسترش جهانگردی فضایی است. اما ویرجین اوربیت به دنبال پرتاب ماهواره به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین است و بر این باور است که استفاده از این روش جدید هزینه‌های مذکور را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به تازگی یک پرواز آزمایشی برای بررسی سیستم‌های مورد نیاز برای پرتاب راکت به فضا با هواپیماهای ۷۴۷ صورت گرفته و این پرواز موفقیت آمیز توصیف شده است.

برای این کار تغییراتی در بال‌های هواپیمای ۷۴۷ صورت گرفته تا پرواز آن در ارتفاع ۱۰۷۰۰ متری ممکن شود. این هواپیما راکتی با یک موتور به وزن بیش از ۳۳ هزار کیلوگرم را حمل می‌کند. مدت فعالیت این موتور حدود سه دقیقه است.در مرحله بعد که حدود 6 دقیقه طول می‌کشد ماهواره اصلی در مدار زمین قرار می‌گیرد و در نهایت هواپیما به زمین بازگشته و برای پرواز بعدی آماده می‌شود.

 

ارسال نظر