صادرات محصولات دانش بنیان به 60 کشور

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۱:۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۰۲۲

ایسنا | معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه صادرات محصولات دانش بنیان پیچیده‌تر از صادرات محصولات سنتی است گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در حال حاضر محصولات دانش بنیان کشور به بیش از 60 کشور صادر می‌شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران، تبدیل شهر تهران به شهر فناوری را یکی از موضوعات در دستور کار معاونت علمی عنوان کرد و افزود: در فاز پایلوت در مناطقی مانند اطراف دانشگاه شریف این برنامه را اجرایی کردیم و شاهد هستیم که پیرامون این دانشگاه 450 شرکت دانش بنیان ایجاد شده است.

وی ایجاد محیط نوآوری را بستر جدی برای فعالیت همه شرکت‌ها و استارت آپ‌ها دانست و ادامه داد: این امر موجب تغییر در فضای شهرها می‌شود به‌گونه‌ای که بر اساس رتبه بندی اخیر پایگاه GII شهر تهران در رده 50 شهر بزرگ در حوزه فناوری معرفی شده است.

ستاری با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های زیادی در شهر تهران برای توسعه‌ فناوری وجود دارد، دانشگاه‌های فعال و جوانان با استعداد را از جمله این پتانسیل‌ها دانست و اظهار کرد: توسعه فضاهای کسب و کار دانش بنیان از برنامه‌های جدی این معاونت است.

وی همچنین به صادرات محصولات دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: صادرات محصولات دانش‌بنیان پیچیده‌تر از محصولات سنتی است چراکه محصولات دانش بنیان نیاز به استانداردهای خاص دارند ضمن آنکه دارو و تجهیزات پزشکی نیز نیازمند انجام کارآزمایی‌های بالینی متعددی است.

وی با بیان اینکه تاکنون چنین فضایی وجود نداشته است یاد آور شد: ما برای آشنایی شرکت‌ها برای صادرات محصولات خود کریدور صادرات محصولات دانش بنیان را راه‌اندازی کردیم تا خدمات لازم را به این شرکت‌ها ارایه دهد.

وی با بیان اینکه این کریدور فعال است افزود: در این کریدور از شرکت‌ها به لحاظ مالی حمایت می‌شوند تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، میزان صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته را 400 میلیون دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد که این میزان تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

معاون علمی رییس‌جمهوردر عین حال تاکید کرد: این میزان صادرات غیر از محصولات دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌شود چرا که محصولات این حوزه مشمول فرآیندهای گمرک نمی‌شود.

ستاری با تاکید بر اینکه برخی از کشورها به بیش از 10 کشور صادرات دارند، افزود: در حال حاضر با هماهنگی‌های صورت گرفته محصولات ایرانی دانش بنیان به بیش از 60 کشور دنیا صادر می‌شود که این امر با ایجاد زیر ساختهای لازم صورت گرفته است.

معاون علمی رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه هیچ کدام از شرکت‌های دانش بنیان دولتی نیستند گفت: تجاری سازی تنها از طریق بخش خصوصی اتفاق می‌افتد از این رو رویکرد ما این است که بخش خصوصی در این حوزه فعال شود.

 

ارسال نظر