اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۵۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۷۶۰۲
اخبار

حکم سراسری برای فیلتر یک پیام‌رسان صادر نشده است

خانه‌ملت |وزیر ارتباطات با بیان اینکه تصمیمات بازپرس‌ها و قضات محلی هستند، تاکید کرد: قوه قضاییه حکم سراسری برای فیلتر یک پیام‌رسان صادر نکرده است.

محمدجواد آذری جهرمی از عدم پاسخ به نامه ارسالی ازسوی برخی از وزراء و نمایندگان مجلس به قوه‌قضاییه در رابطه با رفع فیلتر توییتر خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درخصوص اینکه از دیدگاه دادستانی ورود قوه‌قضایه به موضوع یک اپلیکیشن مانع از ورود کمیته مصادیق مجرمانه به موضوع آن پیام‌رسان می‌شود، توضیح داد: تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ملی است اما تصمیمات بازپرس‌ها و قضات محلی هستند؛ درواقع حکم سراسری برای فیلتر یک نرم‌افزار ازسوی قوه‌قضاییه صادر نشده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه این «اقدام قوه قضاییه پاسخ داده شده است» ، افزود: ما این را پاسخ داده‌ایم که در آن پاسخ آمده «حکم کمیته تعیین مصادیق سراسری است در کمیته تعیین مصادیق مصوب شده و در کمیته نیز قابل رفع است؛ اگر دادسرایی برای مسدود شدن یک پیام‌رسان به صورت محلی حکم داده آن حکم از دید ما محترم است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: از دید ما کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می‌تواند به فیلتر یا عدم فیلتر اپلیکیشن‌ها ورود داشته باشد؛ هرچند این موضوع حقوقی شده و ما منتظر پاسخ قوه قضاییه هستیم.

شناسایی خالق نرم‌افزارها با ماشین یادگیری

انگجت| یک سیستم ماشین یادگیری ساخته شده که می‌تواند مبدع یک نرم افزار را شناسایی کند. این سیستم در آزمایش‌ها با نرخ صحت ۸۳ درصد توانست برنامه نویس نرم افزارها را شناسایی کند. برنامه نویسان هر یک شیوه خاص خود را دارند اما نمی‌توان به راحتی نویسنده یک نرم افزار را شناسایی کرد.

 اکنون محققان یک سیستم ماشین یادگیری ابداع کرده‌اند که می‌تواند هویت برنامه نویس را از طریق کدمنبع یا کدهای دوتایی شناسایی کند. در این روش یک الگوریتم ساختار کد نویسی برنامه نویس را براساس نمونه کارهای او شناسایی می‌کند. همچنین با استفاده از این الگوریتم‌ها ویژگی‌های معمول در نمونه کد را می‌یابد.

در آزمایشی که با نتایج Code Jam گوگل انجام شد، عملکرد این فناوری تقریبا درست بود، اما هنوز بدون ایراد نیست.

در این آزمایش ماشین یادگیری ۸ نمونه کار از ۶۰۰ برنامه نویس را بررسی کرد و توانست مبدع هر برنامه را با نرخ صحت ۸۳ درصد شناسایی کند. این فناوری برای محققان بسیار کارآمد است و می‌تواند برای شناسایی بدافزار نویسان کارآمد باشد.

دستگاه‌های قدیمی «فکس» در معرض تهدید

استار| به تازگی برخی از محققان اعلام کرده‌اند که هکرها قادر خواهند بود به اطلاعات موجود در دستگاه‌های قدیمی فکس دسترسی پیدا کنند.

با توجه به افزایش اهمیت امنیت اطلاعات کاربران و حریم خصوصی آنها، بسیاری از پژوهگشران و محققان فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی با بررسی بسیاری از دستگاه‌های ارسال و دریافت فکس، دریافته‌اند که این دستگاه‌ها درصورت قدیمی بودن، به هکرها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات موجود و ذخیره شده در آن یعنی پیام‌های ارسال و دریافت شده، دسترسی پیدا کنند.

این محققان که در موسسه تحقیقاتی چک پوینت فعالیت می‌کنند، عنوان کرده‌اند که با بررسی میلیون‌ها دستگاه فکس به این نتیجه رسیده‌اند که هکرها می‌توانند پیام‌های محرمانه و خصوصی افراد را از این طریق به راحتی به دست بیاورند.

به گفته یکی از متخصصان امنیت سایبری، بسیاری از دستگاهای فکس قابل استفاده در ادارات و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان بسیار قدیمی و ارتقاء نیافته هستند که این امر می‌تواند ضریب نفوذ و آسیب‌پذیری آنها را به‌شدت بالا ببرد.

بطور متوسط، طبق آمارهای منتشره، بالغ بر ۴۵ میلیون دستگاه فکس در جهان روزانه استفاده و این امر موجب می‌شود اطلاعات مهمی نظیر بانکداری، حقوقی و سلامت و بهداشت در دسترس هکرها و مجرمان سایبری قرار بگیرد که درصورت سرقت و افشاگری، امنیت ملی یک کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

در ایالات متحده امریکا، بالغ بر ۷۵ درصد از ارتباطات صورت گرفته در کارهای تجاری توسط دستگاه فکس انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که افزایش امنیت سایبری دستگاه‌ها فکس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

ارسال نظر