اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۹۶

موشک جدید «اسپیس ایکس» دوباره به فضا رفت

ان بی‌سی| اسپیس ایکس برای دومین بار موشک جدید خود را همراه ماهواره مخابراتی اندونزی به آسمان فرستاد.

شرکت اسپیس ایکس موشک جدید خود را برای دومین بار به فضا فرستاد. این‌بار موشک مذکور ماهواره مخابراتی را برای اندونزی به فضا برد.

موشک فالکون ۹ از مقر کیپ کارناوال در فلوریدا به آسمان پرتاب شد. قسمت اول این موشک برای نخستین‌بار در ماه می‌به آسمان پرتاب شده بود. به هرحال این بخش موشک پس از انجام ماموریت خود و رساندن ماهواره به مدار زمین، در اقیانوس آتلانتیک فرود آمد.هر یک از موشک‌های جدید اسپیس ایکس برای انجام ۱۲ پرواز ساخته شده است. این درحالی است که اسپیس ایکس سعی دارد تا با چند بار استفاده از یک موشک، هزینه‌های پرتاب را بکاهد.

امواجی که ماهواره‌ها را از کار می‌اندازد

دیلی میل|دانشمندان متوجه شده‌اند یکی از قمرهای مشتری امواج الکترومغناطیسی منتشر می‌کند که یک میلیون بار قدرتمندتر از متوسط امواجی است که اطراف سیاره وجود دارد و می‌تواند ماهواره‌ها را از کاربیندازد.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد بزرگ‌ترین قمر مشتری مقدار بی‌سابقه‌ای امواج الکترو مغناطیسی منتشر می‌کند. این قمر که Ganymede نام گرفته امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کند که یک میلیون بار قدرتمندتر از متوسط امواجی است که در اطراف سیاره مشتری وجود دارد. این امواج در کل منظومه شمسی منتشر می‌شود و نوعی نور مانند شفق قطبی ایجاد می‌کنند. همچنین آنها الکترون‌هایی با انرژی بالا و خطرناک منتشر می‌کنند.این ذرات الکترون با بار زیاد می‌توانند هزار برابر یک دستگاه اشعه ایکس دندانپزشکی انرژی ایجاد کنند. ذرات الکترون مذکور به راحتی از سپر ماهواره‌ها گذشته و در عایق اطراف بخش‌های حساس الکترونیکی این دستگاه‌ها جا بگیرند.با تجمیع الکتریسیته در فضاپیما یا ماهواره ممکن است فرایند تخلیه شارژ با قدرت زیاد در داخل این دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. به این ترتیب یک صاعقه کوچک درون ماهواره به وجود می‌آید و احتمالا بخش‌های مهم آن را از کار می‌اندازد.البته تمام اجسام آسمانی این امواج را منتشر می‌کنند.اما دانشمندان معتقدند امواجی که قمر Ganymede منتشر می‌کند بسیار قدرتمندتر از حد متوسط است زیرا این قمر در میدان مغناطیسی مشتری قرار گرفته است.

هوش مصنوعی برگزاری بازی‌های المپیک را امن‌تر می‌کند

ورج| بازی‌های المپیک و پارالمپیک سال ۲۰۲۰ میلادی که در توکیو، پایتخت ژاپن، برگزار می‌شود، به فناوری NEC برای تشخیص چهره و احراز هویت تماشاگران مجهز خواهد شد.با توجه به افزایش اهمیت ایجاد فضای امن و آرام برای مسافران، گردشگران و تماشاگران بازی‌های مختلفی که در سراسر جهان برگزار می‌شود، شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی تصمیم گرفته‌اند که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به افزایش امنیت فضاهای ورزشی، استادیوم و ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی و بازی‌های المپیک کمک کنند.حالا به تازگی گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که ورزشگاه‌هایی که میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک سال ۲۰۲۰ میلادی توکیوی ژاپن هستند، به فناوری NEC مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز خواهند شد تا به برگزارکنندگان و نیروهای امنیتی کمک کند امنیت فضاهای لازم را هرچه بهتر و کامل‌تر تامین کنند. این نخستین‌باری است که از فناوری هوش مصنوعی در بازی‌های المپیک استفاده می‌شود، بنابراین می‌تواند هویت و چهره تمامی تماشاگران حاضر در ورزشگاه و همچنین افراد حاضر در خیابان‌ها و اماکن عمومی حساس را تشخیص داده و درصورت لزوم، به نیروهای امنیتی اطلاع دهد.

اینترنت پرسرعت کم‌خوابی می‌آورد

بسیاری از دانشمندان اروپایی به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند آن دسته از کاربرانی که اینترنت پرسرعت خریداری و استفاده می‌کنند، بیشتر به کم‌خوابی مبتلا می‌شوند.با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و افزایش قابلیت اپلیکیشن و پیام‌رسان‌های مختلف، افراد بسیاری به استفاده بیش از حد از اینترنت و فضای مجازی اعتیاد پیدا می‌کنند، به‌گونه‌ای که در یک نظرسنجی گسترده، بالغ بر ۸۰ درصد کاربران اینترنتی معتقدند که دیگر بدون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ادامه زندگی برایشان غیرممکن است. حتی آن دسته از افرادی که اعتیاد چندانی به اینترنت و فضای مجازی ندارند، درصورت اتصال به اینترنت پرسرعت تمایل بیشتری برای وقت گذرانی در صفحات مجازی وب دارند.حالا به تازگی دانشمندان با انتشار یک مقاله علمی در ژورنال اروپایی «رفتار سازمانی و اقتصادی» اعلام کرده‌اند میزان خواب کاربرانی که به اینترنت پرسرعت متصل هستند، بطور متوسط تقریبا ۲۵ دقیقه کمتر از سایرین و افرادیست که اینترنتشان سرعت چندان زیادی ندارد.به باور آنها، میان اینترنت پرسرعت و پهن باند و مشکل کم خوابی کاربران یک ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد به گونه‌ای که هرچه سرعت اتصال به وب و دانلود اینترنت بیشتر باشد، افراد تمایل بیشتری برای مشاهده و تماشای ویدیو، وب‌گردی و گشت در شبکه‌های اجتماعی دارند که این مساله به خاطر نور صفحه گوشی هوشمند و امواج آن، موجب می‌شود آنها کمتر بخوابند یا در خوابیدن با مشکل مواجه شوند.

 

ارسال نظر