سریال‌هایی که در بازار تلفن همراه کپی می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۹۰
سریال‌هایی که در بازار تلفن همراه کپی می‌شود

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

تقریبا از یک ماه پیش درست از زمانی که وزارت ارتباطات لیست واردکنندگانی را منتشر کرد که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، این موضوع باعث شد تا فعالیت واردکنندگان به نوعی زیر ذره‌بین سازمان تعزیرات حکومتی قرار گیرد. از آن زمان به بعد در حالی که انتظار می‌رفت نظارت بیشتری بر بازار صورت گیرد، اما چنین نشد. اگرچه فهرست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی منتشر و مشخص شد که این واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند؛ اما گوشی‌های موجود در بازار با دلار ۸ تا ۹ هزار تومانی در اختیار مشتریان قرار گرفت.

در این اثنا برخی از شرکت‌ها اقدام به عرضه گوشی با دلار ۴۲۰۰ تومانی کردند، اما ظاهرا عرضه گوشی با چنین قیمتی نیز به‌صورت محدود و به‌دلیل فشار دولت انجام شد. با این همه در طول یک ماه گذشته تقریبا هیچ اتفاق خوبی برای بازار موبایل نیفتاد و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش اعلام کرده بود که ۱۰۰ هزار گوشی توقیف شده، برای بازگشت آرامش، به بازار بازمی‌گردد که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؛ البته به گفته واردکنندگان این گوشی‌ها قطعا همانند روش فروش خودروهای ثبت نامی به فروش خواهد رسید؛ چرا که عرضه گوشی با قیمت دولتی با هجوم خریداران روبرو می‌شود و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

شرکت‌های واردکننده معتقدند که برای جلوگیری از هرج‌ومرج، این گوشی‌ها به شکل آنلاین به فروش خواهد رسید؛ بنابراین خیلی هم نمی‌توان به عرضه واقعی آنها امیدوار بود و احتمالا مثل همیشه با آغاز فروش سایت از دسترس خارج می‌شود و فقط تعداد کمی از خریداران شانس خرید این گوشی‌ها را خواهند یافت؛ البته واردکنندگان معتقدند که با تزریق کالا به بازار قیمت‌ها فروکش می‌کند؛ اما تجربه ثابت کرده، قیمت‌ کالا همیشه با شیب رو به بالا همراه می‌شود و هرگز قیمتی که بالا رفته نزول نمی‌کند و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان به تثبیت قیمت‌ها امیدوار بود.

گفتنی است با افزایش نرخ ارز و بلاتکلیفی واردکنندگان در خصوص اختصاص یا عدم اختصاص ارز با نرخ دولتی برای واردات گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا وضعیت آشفته‌ای را در تمام بازار‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند شاهد باشیم؛ بطوری که اکنون در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی با انبوهی از گوشی‌های هوشمند ناموجود طرف هستیم و خرده‌فروش‌های فیزیکی نیز اغلب قیمت‌هایی نجومی در قبال کالاهای خود طلب می‌کنند. این در حالی است که باز هم وزیر ارتباطات طی هفته‌های اخیر از ورود گوشی‌های توقیف وانبار شده در گمرک به بازار خبر داد تا به منظور تعدیل در قیمت‌ها صورت بگیرد ولی به نظر می‌رسد هنوز این تصمیم به مرحله اجرا نرسیده است و همچنان بازار تلفن همراه دستخوش کمبود کالا و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها است .

از سوی دیگر چندی پیش فعالان بازار اعلام کرده‌اند که هیچ گوشی‌ای برای فروش ندارند و این مساله که عنوان می‌شود فروشندگان برای سود بیشتر اقدام به فروش نمی‌کنند صحت ندارد، چرا که با بالارفتن دلار امکان واردات نیست و فروشندگان کالاهایی را که موجود بوده فروخته‌اند و خبری از احتکار نیست، ‌این صحبت فعالان البته مورد تایید برخی از مسوولان نیست .

این در حالی است که برخی فعالان بازار اخیرا تخلف جدید جعل شناسه IMEI و کپی کردن شماره سریال گوشی روی دیگر گوشی‌ها در بازار موبایل را گزارش کرده‌اند بطوری که کمیته رجیستری با متخلفان اتمام حجت و اعلام کرد: گوشی‌های متخلف قابل شناسایی‌اند و این تخلف حبس و جزای نقدی دارد.

 کمیته اجرایی طرح ثبت تلفن همراه در اطلاعیه‌ای درباره وقوع تخلف جدیدی در بازار گوشی تلفن همراه هشدار داد و با متخلفان اتمام حجت کرد.

بنابراعلام این کمیته، با بررسی‌های صورت گرفته در چند روز اخیر مشخص شده است که برخی افراد سودجو در بازارهای تلفن همراه مبادرت به جعل شناسه IMEI و کپی کردن آن بر روی دستگاه‌های دیگر کرده‌اند.

هر اقدامی که منجر به تغییر شناسه IMEI و مغایرت آن با اطلاعات سامانه همتا شود، طبق ماده 5 و 33 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ای، جرم تلقی شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

مجازات تعیین شده برای مجرم، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هردو در نظر گرفته شده است.

توجه به این نکته ضروری است که هر دستگاه تلفن همراه با شناسه IMEI مشخص، دارای یک کد فعال‌سازی یک‌بار مصرف است که فقط برای فعال‌سازی همان گوشی قابل استفاده است. بنابراین، امکان فعال‌سازی سایر دستگاه‌ها با IMEI جعلی یکسان با یک کد فعال‌سازی وجود ندارد و این دستگاه‌ها پس از مدتی توسط سامانه همتا شناسایی و ارتباط آن با شبکه‌های اپراتوری قطع خواهد شد.

مسوولیت هرگونه عواقب ناشی از فروش دستگاه با شناسه IMEI جعلی، برعهده شخص فروشنده خواهد بود و حق شکایت از متخلفان برای سامانه همتا و شخص خریدار محفوظ است. همچنین درصورت ارتکاب این جرم از سوی فروشندگان، مستندات لازم جهت پیگیری و برخورد قانونی با افراد متخلف در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است کاربران، قبل از خرید تلفن همراه حتما اصالت تلفن همراه را استعلام کرده و اطلاعات ارسالی از سامانه همتا در پاسخ استعلام اصالت از جمله برند و مدل و شناسه تلفن همراه را با مشخصات ظاهری تلفن همراه و اطلاعات درج شده روی جعبه تلفن همراه تطابق دهند و در صورت مغایرت از خرید خودداری کنند .

 

 

ارسال نظر