«اپل» اولین شرکت ‌هزار میلیارد دلاری جهان

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۲۶۸۸۱
«اپل» اولین شرکت ‌هزار میلیارد دلاری جهان

گروه دانش و فن|

اپل با رسیدن به ارزش 207.50 دلار به ازای هر سهم، پیش از آمازون به شرکتی با ارزش بازار یک تریلیون دلار بدل شد. افزایش سهام اپل در پی انتشار خبر بهبود درآمدهای اپل در سه ماهه سوم سال صورت گرفت. موفقیت چشم‌گیر امروز اپل اما در سال ۱۹۹۷ و هنگامی که در آستانه ورشکستگی قرار گرفت و هر سهم آن کمتر از یک دلار شد، برای بسیاری قابل تصور نبود.

دلیل اصلی این مساله سخنان اخیر یکی از سرمایه‌گذاران شرکت اپل است که اعلام کرده سرمایه‌گذاری روی شرکت اپل یکی از

موفقیت‌آمیزترین کارهایی بوده که در دوران حرفه‌ای خود انجام داده است. علاوه بر این، تولید محصولات با کیفیت و شناخته شدن نام اپل به عنوان یک کمپانی موفق در زمینه تولید محصولات خاص و کارآمد؛ باعث شده تا تمایل سرمایه داران به خرید این محصولات افزایش پیدا کند.

همین مساله باعث شده تا در مدت کوتاهی و مشخصاً چند هفته ابتدایی سال 2018، بیش از

8 درصد افزایش سهام را تجربه کند. به طور کل و با احتساب این افزایش، می‌توان به این نتیجه رسید که ارزش کل شرکت اپل در حال حاضر بیش از 900 میلیارد دلار است و این شرکت همچنان تصمیم دارد تا با تولید محصولات بهتر در سال‌های آینده، ارزش کمپانی خود را افزایش دهد.

ارزش 900 میلیارد دلاری اپل باعث شده تا این کمپانی موفق، درآمدی هم‌تراز با یک کشور را داشته باشد و بتواند صنایع مختلف را

تحت‌تاثیر خود قرار دهد. اپل از همین حالا بسیاری از درآمدهای حاصل از فروش محصولات خود را در خارج از خاک امریکا قرار داده است چرا که درصورت ورود آنها به خاک امریکا، دولت این کشور ممکن است از آن مالیاتی سنگین دریافت کند.

بر همین اساس، اپل در کشورهای دیگر غیر از امریکا نیز به عنوان یک کمپانی ثروتمند به حساب می‌آید.

اپل سال گذشته فروشی معادل ۲۲۹ میلیارد دلار داشت که سود ۴۸ میلیارد دلاری را برای این شرکت به همراه داشت و سودآورترین شرکت جهان لقب گرفت. عملکرد این شرکت در سال جاری بهتر از برآوردهای قبلی بود و ارزش سهام آن از ابتدای سال تا کنون رشد ۲۲ درصدی داشته است. اوایل امسال پیش‌بینی شده بود که ارزش اپل به زودی از مرز یک تریلیون دلار عبور خواهد کرد. «استیو جابز» شرکت اپل را در سال ۱۹۷۶ تاسیس کرد و کار خود را از گاراژ خانه خود آغاز کرد. از سال ۱۹۸۰ سهام اپل در بازار بورس عرضه شد. از آن روز تا کنون ارزش این شرکت فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد به حدی که در سال ۱۹۹۷ ارزش هر سهم آن به کمتر از یک دلار کاهش یافت و در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

 سهام اپل

در حال حاضر ارزش هر سهم اپل بیش از ۵۰ هزار درصد نسبت به عرضه اولیه سهام این شرکت در سال ۱۹۸۰ رشد کرده است. این در حالی است که ارزش ۵۰۰ شرکت برتر بازار بورس نیویورک در این بازه زمانی در مجموع تنها ۲هزار درصد رشد کرده است.

کوپرتینونشین‌ها به‌لطف جهشی در ارزش سهام خود، موفق شدند تا پیش از آمازون، غول خرده‌فروشی آنلاین دنیای فناوری، به عنوان رقیب نزدیک این شرکت، به چنین دستاوردی دست پیدا کنند. خلاف تصور عموم، Apple نخستین شرکت یک تریلیون دلاری دنیا نیست؛ چرا که PetroChina برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۰۷ به این رقم دست پیدا کرد.

دن ایوانز کارشناس موسسه جی‌بی‌اچ، در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم شرایط امروز اپل نشان‌دهنده این مساله است که اکوسیستم اپل در این سال‌ها چطور قدرتمندانه کار کرده اما این پایان داستان نیست. هدف اپل فقط رسیدن به ارزش یک تریلیون دلاری نیست؛ این آغاز مرحله‌ای جدید از رشد و شکوفایی است. »

اپل، شرکتی در حوزه فناوری با فعالیت در زمینه فروش محصولاتی همچون آیمک تا آیفون، در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وازنیاک با هدف فروش کامپیوترهای شخصی تاسیس شد و اکنون به مدد رسیدن ارزش سهام آن به ۲۰۷. ۰۵ دلار به ازای هر سهم، به دستاوردی تاریخی دست یافته است. کوپرتینونشین‌ها یک روز پس از انتشار گزارش مالی فراتر از انتظار سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ به این مهم نائل آمده‌اند. ارزش سهام اپل از زمان منصوب شدن تیم کوک به سمت مدیرعاملی این شرکت، پس از درگذشت استیو جابز، بالغ بر ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است. اپل ۴۲ سال پس از تاسیس خود و ۱۱۷ سال پس از دستیابی شرکت US Steel به عنوان نخستین شرکت یک میلیارد دلاری در سال ۱۹۰۱ میلادی، به ارزش بازار یک تریلیون دلاری رسیده است. غول دنیای فناوری در سه‌ماهه گذشته به سودی بالغ بر

۱۱.۵ میلیارد دلار از درآمدی ۵۳.۳ میلیارد دلاری رسید و همین موضوع ارزش سهام آن را به‌اندازه‌ای افزایش داد که ارزش بازار این شرکت به‌سادگی از ۹۳۵ میلیارد دلار به یک تریلیون دلار جهش کند. لوکا ماستری، مدیر مالی ارشد اپل می‌گوید: «میزان رشد در سراسر دنیا بسیار قابل توجه بود.»

عملکرد قابل ستایش اپل باعث شد تا این شرکت از رقبای خود در حوزه فناوری گذر کند. عملکرد فراتر از حد انتظار کوپرتینونشین‌ها در نقطه مقابل فیسبوک قرار می‌گیرد؛ شرکتی که هفته گذشته، بدترین روز را در تاریخ بازار بورس تجربه کرد و بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار، معادل

۲۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

آمازون غالبا به عنوان دومین گزینه محتمل برای دستیابی به ارزش بازار یک تریلیون دلار به‌شمار می‌رفت، با وجود انتشار گزارش مالی فراتر از حد انتظار، از دستیابی به چنین ارزش بازاری باز ماند؛ بدین ترتیب این شرکت با تجربه افتی جزئی در ارزش سهام خود با ارزش بازار ۸۸۳ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و آلفابت با ۸۴۵ میلیارد دلار، سومین شرکت باارزش دنیا به حساب می‌آید.

اپل فعالیت خود را در سال ۱۹۷۶ با فروش کامپیوترهای رومیزی آغاز کرد؛ اما اقبال خود را با آغاز قرن بیست‌ویکم در عرضه گجت‌هایی همچون آیپاد در سال ۲۰۰۱ و آیفون در سال ۲۰۰۷ یافت؛ از آن زمان تاکنون، کوپرتینونشین‌ها ۱۸ آیفون مختلف را عرضه کرده و بیش از ۱. ۲ میلیارد دستگاه به فروش رسانده‌اند.

 ارزشی بالاتر از کل اقتصاد ترکیه و سوییس

اکنون اپل ارزشی بیشتر از دو سوم حجم اقتصاد بریتانیا دارد و ارزشمندتر از کل اقتصاد کشورهایی مانند ترکیه و سوییس است. گفتنی است در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷، شرکت PetroChina پس از عرضه اولیه سهام خود به ارزشی یک تریلیون دلاری رسید ولی به سرعت دوباره با افت سهام روبه‌رو شده و نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار از

دست داد.

کارشناسان از دو شرکت آمازون و اپل به عنوان اولین یک تریلیون دلاری‌های دنیا نام برده بودند و پیش‌بینی می‌کردند در ماه آگوست این دو شرکت این رکورد را به دست بیاورند ولی تصور می‌شد آمازون زودتر از اپل یک تریلیون دلاری شود. البته، اپل همیشه ارزشی بالاتر از آمازون داشته است. در ماه مارس، اپل ۱۴۰ میلیون دلار ارزشمندتر از آمازون بود ولی نرخ رشد سهام آمازون این‌طور نشان می‌داد که زودتر به مرز یک تریلیون دلار می‌رسد ولی حالا اپل اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان است. نشریه تایمز او ایندیا جمعه در این باره نوشته: «یک چیز قطعی است. اپل بدون استیو جابز نمی‌توانست به چنین جایگاهی برسد، کسی که اکتبر 2011 درگذشت. آنچه در همه این سال‌ها اپل را ترغیب می‌کرد تا به جلو حرکت کند ایده استیو جابز بود.»

 

ارسال نظر