تشخیص دیابت با کمک هوش مصنوعی

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۸۴

دیلی‌میل| متخصصان بیمارستانی در امریکا با کمک هوش مصنوعی بیماری دیابت افراد را تشخیص می‌دهند.  یک بیمارستان در شهر کورالویل ایالت متحده امریکا از یک دستگاه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که علائم دیابت را پیش از ایجاد بیماری تشخیص می‌دهد، استفاه می‌کند.

اگر بیماری دیابت تشخیص داده نشود می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی از جمله نابینایی برای فرد در پی داشته باشد.

این دستگاه قادر به اسکن و تجزیه و تحلیل شبکیه چشم بیماران در معرض خطر است. دستگاه مذکور بیماری «رتینوپاتی دیابتی» (Diabetic retinopathy) افراد را بدون هیچ گونه کمک انسانی تشخیص می‌دهد. رتینوپاتی دیابتی عارضه‌یی ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد.

این فناوری «IDx-DR» نام دارد و با دقت 87 درصد بیماری افراد را تشخیص می‌دهد. IDx-DR در ماه آوریل این دستگاه توانست آزمایشات بالینی بیش از 900 بیمار را صحیح تشخیص دهد.  این دستگاه هوش مصنوعی در حال حاضر توسط «مرکز دیابت و اندوکرینولوژی»

(Diabetes and Endocrinology Centre) ایالت آیووا امریکا استفاده می‌شود.

طبق گفته بیمارستان، سالانه حدود 7200فرد به این بخش مراجعه می‌کنند. این دستگاه همچنین می‌تواند نتایج آزمایشات را در عرض چند دقیقه نمایش دهد. IDx-DR از یک «دوربین شبکیه‌« (retinal camera) برای ثبت تصاویر از چشم بیمار استفاده می‌کند. دکتر «مایکل آبرامف» (Michael Abramoff)، توسعه‌دهنده این دستگاه و چشم پزشک گفت: پس از ثبت تصاویر، الگوریتم‌های یادگیری دستگاه، تصاویر را همان‌گونه که من به عنوان یک متخصص چشم انجام می‌دهم، بررسی می‌کند تا متوجه شود آیا بیمار اختلالاتی مانند خونریزی، میکروآنوریسم و بسیاری از اختلالات دیگر که بیماری دیابت سبب ایجاد آنها می‌شود را دارد یا خیر.

 

ارسال نظر