افزایش جرایم سایبری با رشد فناوری در دنیا

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۹۹
افزایش جرایم سایبری با رشد فناوری در دنیا

گروه دانش‌و‌فن|

 باج‌افزارها هم‌اکنون چشم‌انداز تهدیدات سایبری را قبضه کرده‌اند. طبق اعلام سازندگان نرم‌افزار امنیتی malwarebyte که با طرح تله‌یی موسوم به کوزه عسلی سعی در به دام انداختن هکرهای تازه‌کار دارند، در دسامبر سال ۲۰۱۵، ۱۷ درصد تراکنش‌های مالی در ارتباط با باج‌افزارها بوده و تا سال ۲۰۱۶ این رقم با افزایش ۲۵۶ درصدی همراه بوده است!

تا زمانی که مبارزه با هکر با هکرها بهبود نیافته است، اوضاع جرایم سایبری وخیم‌تر خواهد شد. طبق گزارشات ارائه شده آژانس بین‌المللی جرم در سال ۲۰۱۶، ۵۳ درصد کل جرایم سال ۲۰۱۵ متشکل از جرایم سایبری بوده است.

کمرون از مشاورین مستقل پدافند سایبری در نتیجه تحقیقات خود در رابطه با آخرین تحولات حملایت سایبری هشدار داده است: بدلیل تصور واهی از پایین بودن احتمال دستگیری و درآمدزایی بالا، افرادی جهت کسب و کار و گذران امور زندگی، دست به ارتکاب جرایم سایبری می‌زنند.

او تاکید کرده است آینده این جرایم با کمک عملیات سایبری پیچیده، تبدیل به تجارتی پول‌ساز، رقابتی و سازمان یافته یافته می‌شود. عملیاتی که با تحقیق و توسعه همراه بوده و هکرها با نوآوری سعی در ایجاد تهدید خواهند کرد.

رییس یگان بین‌المللی جرایم سایبری اعتقاد دارد: اعضای باسابقه شورای کسب و کار انگلستان باید جدی‌تر در مورد راهکارهای دفاعی فکر کرده و پلیس را در مبارزه علیه جرایم سایبری کمک کنند. این بدان معنی است که صاحبان مشاغل باید در مورد شکل و شمایل آتی تهدیدات سایبری بیشتر اندیشه کنند.

جهت تصور چشم‌انداز تهدیدات سایبری، ابتدا باید به باج‌افزارها، بذری که این‌روزها ریشه انداخته نگاهی کرد؛ طبق گزارشات آرسین از تحلیل‌گران شرکت BitDefender، این شرایط سخت‌تر و طبق پیش‌بینی حملات‌باج‌افزاری با اینترنت اشیاء و حس‌گرهای هوشمند آمیخته خواهد شد. در آینده تجهیزات هوشمند خانگی و دفتری به گروگان گرفته و از مالک خواسته می‌شود جهت دسترسی به حتی چراغ و سایر وسایل، پول پرداخت کند.

 خطر در کمین اتومبیل‌های هوشمند

از سوی دیگر یکی از مسوولان ارشد امنیتی شرکت اینتل و از مشاورین جرایم سایبری NCA از تسری باج‌افزارها به دنیای اتومبیل‌های هوشمند خبر داده و می‌گوید: در آینده‌یی نزدیک شاهد افرادی هستیم که از کنترل وسیله نقلیه خود درمانده و ناچار به پرداخت باج هستند، حال صحبت از خودروهای بدون راننده نیست بلکه صرفاً اتومبیل‌های متصل به اینترنت مد نظر است. مرکزیت و خط مقدم تهدیدات سایبری در وسایلی خواهد بود که با اینترنت اشیاء اداره می‌شوند.

کافیست سازمان‌ها به هنگام طراحی، دچار کوچک‌ترین نقصان حفاظتی شوند تا در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر گشته و کنترل تمام سیستم را از دست بدهند. تنها با یک نقطه ضعف نرم‌افزاری تحت وب، دسترسی مستقیم به زیر ساخت‌های مراکزی نظیر کنترل و کسب اطلاعات، خطوط لوله و انتقال نیرو، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و... براحتی میسر خواهد بود.

 

 کاربرد ربات‌ها الزامی می‌شود

پیش‌بینی جرایم سایبری تنها در تکامل و توسعه خلاصه نشده و گاه ملزم به وقوع یک انقلاب است. در آینده، پیشگیری‌های امنیتی منوط به استفاده از ربات‌ها خواهد بود. از آنجاکه نیروی کار به سمت اتوماسیون حداکثری در حرکت است، ۳۵ درصد کارهای امروزی انجام شده توسط انسان، بر عهده ربات‌ها خواهد بود.

بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، کارشناسان پیش‌بینی همواره اعلام داشته‌اند، حملات تروریستی افزایش شدیدی خواهند داشت چراکه با رایج شدن ربات و هک شدن آنها، شاهد حملات انتحاری-انفجاری خواهیم بود و با چهره جدیدی از ترور به‌نام ترور سایبری مواجه خواهیم شد.

هوش مصنوعی و یادگیری ‌ماشینی، ربات‌ها را قادر به برنامه‌نویسی مجرمانه خودمختار خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ جرایم سایبری، بیش از انسان‌ توسط ربات‌ انجام شود. در سال‌های آتی خودروهای بدون راننده وارد بازار شده و این خود تهدیدی افزون به ارتکاب جرایم سایبری خواهد بود، با فریب سیستم GPS خودرو، بستر انحراف خودرو از مسیر و سرقت آن فراهم می‌شود.

 پهپاد رُبایی

علاوه بر چالش‌های فراوان امنیتی اتومبیل‌های بدون راننده، پیک‌های پهپادی نیز در آماج خطر و حملات هکرها قرار می‌گیرند. اگر چنین پهپادهایی که هم‌اکنون مورد کاربری سایت‌هایی نظیر آمازون قرار گرفته‌اند، هک شوند و مرسوله‌ها مورد سرقت قرار بگیرند چه باید کرد؟

اگر تعداد زیادی از آنها هک شود و ارتشی از آنها به وجود بیاید چه می‌شود؟ بیم آن می‌رود که پهپادهای هک شده همچون بمب به اتوبان‌ها افکنده شده یا به سمت هواپیماهای در حال صعود اصابت کنند.

همچنین با ارتکاب به جرایم سایبری نوین، نه تنها ربات‌ها بلکه انسان‌ها نیز قابلیت اجماع در یک محل خاص را دارند، وابستگی بیش از حد انسان به تکنولوژی موجب شده مجرمین سایبری با هک کردن تابلوهای اطلاعاتی ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه، گروه بزرگی از مردم را سردرگم و در محوطه‌یی خاص تجمیع کرده و در نتیجه بستر مناسبی برای انجام حملات تروریستی را به وجود بیاورند.

 

 

ارسال نظر