اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۵۲

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در حال وقوع

مهر| شامگاه جمعه پنجم مرداد ۱۳۹۷ از ایران می‌توان شاهد خسوفی بود که طولانی‌ترین گرفت قرن۲۱ است.  شروع این ماه گرفتگی بزرگ در ساعت 21:44 دقیقه روز جمعه ۵ مرداد است، خاطرنشان کرد: کل مراحل این ماه گرفتگی که جمعه آغاز می‌شود و سحرگاه شنبه به پایان می‌رسد شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول خواهد کشید. در این ماه گرفتگی، ماه در نخستین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می‌شود که نشان از آغاز گرفت است، بیان کرد: ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می‌رود تا اینکه بالاخره لبه ماه وارد تمام سایه زمین می‌شود و این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می‌شناسیم. حدود ۴ صبح کلیه مراحل خسوف به پایان می‌رسد، بعد از اوج ماه گرفتگی، ماه تمام مراحل قبلی را به ترتیب معکوس طی می‌کند تا کاملا از تمام سایه و سپس از نیم سایه خارج شود.

«اپل» ایموجی و شکلک‌های جدید اضافه می‌کند

جی اس‌ام‌آرنا| اپل روز جهانی ایموجی‌های اینترنتی را با وعده افزودن چند شکلک و ایموجی جدید به پلت‌فرم گوشی‌های خود جشن می‌گیرد.

از آنجایی که ۱۷ ژوئیه روز جهانی ایموجی و شکلک‌های زردرنگ اینترنتی است، حالا اپل اعلام کرده است که به مناسبت این روز می‌خواهد با اضافه کردن چند ایموجی (emoji) جدید کاربران گوشی‌های آیفون و سایر محصولاتش را خوشحال کند. البته اپل در این بیانیه اعلام کرده است که این ۷۰ مدل ایموجی جدید در نسخه جدید و به‌روزرسانی شده محصولات اپل ارائه خواهد شد که احتمالا در اواخر سال جاری ۲۰۱۸ میلادی در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت.  در این گزارش‌ها گفته می‌شود این ایموجی‌ها شامل شکلکی برای جشن گرفتن، سرمایی بودن، ناراحت و حالت بغض داشتن، ایموجی سه قلب، طوطی، خرچنگ، کانگرو، طاووس، کاهو، مدل‌های جدیدی از کیک و بستنی و همچنین ایموجی‌های موفرفری و بی‌مو می‌شوند.  به نظر می‌رسد با به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل 12.1iOS این شکلک‌های جدید به گوشی‌های آیفون و محصولات اپل اضافه خواهند شد.

انجام نخستین پرتاب فضایی انگلیس تا 2021 انگجت| شرکت «ویرجین اوربیت»

(Virgin Orbit) اعلام کرد که پرتاب راکت فضایی «لانچر وان» (LauncherOne) این شرکت تا سال 2021 از انگلیس انجام خواهد شد. شرکت «ویرجین اوربیت»

(Virgin Orbit) قصد دارد که موشک «لانچر وان» (LauncherOne) را از فرودگاه «کورنوال» انگلیس، به مدار زمین ارسال کند.  این برای نخستین بار است که انگلیس، یک پرتاب فضایی به مدار زمین را پشتیبانی می‌کند.

این شرکت امیدوار است که پرتاب راکت «لانچر وان» تا سال ۲۰۲۱ اتفاق بیفتد.  «ویرجین اوربیت» قصد دارد برای پرتاب این موشک از یک سیستم پرتاب موسوم به «کازمیک گرل» (Cosmic Girl) که تلفیقی از یک بویینگ 747 و سکوی پرتاب 400 است استفاده کند. به جای پرتاب موشک به روش سنتی، کازمیک گرل به ارتفاع یک هواپیما در حالت کروز فرستاده خواهد شد و موشک که زیر بال چپ هواپیما تعبیه شده از آن ارتفاع راهی مدار زمین می‌شود. این به معنی اینست که ویرجین اربیت نیازی به ساخت یک سکوی پرتاب سنتی ندارد و این امر انعطاف بیشتری را در زمینه پرتاب نسبت به شرکت‌های فضایی دیگر خواهد داشت.

هکرهای هندی «آیفون» را هک کردند

هکرنیوز| پژوهشگران امنیتی به تازگی دریافته‌اند که بسیاری از هکرها توانستند با انتشار یک بدافزار ۱۳ گوشی هوشمند آیفون را هک کرده و به اطلاعات آن دسترسی یابند.

سال‌هاست که هکرها و مجرمان سایبری در جهان به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود هستند که روی رایانه و گوشی‌های هوشمند قربانیان ذخیره شده و وجود دارد و همواره در تلاشند راه‌های امنیتی را که شرکت‌های تولیدکننده موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی برای حفاظت از اطلاعات کاربرانشان در آن تعبیه می‌کنند، دور بزنند.  یکی از نقاط قوت گوشی‌های آیفون، امنیت سایبری نسبتا بالای آن در مقایسه با سایر گوشی‌های اندرویدی است، اما به تازگی محققان و پژوهشگرانی که در حوزه امنیت سایبری فعالند، دریافته‌اند که تعدادی از هکرها در ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی توانسته‌اند با انتشار یک بدافزار موبایلی ۱۳ گوشی هوشمند آیفون در هند را هک کنند و به داده‌های موردنیاز خود دست یابند.

براساس گزارشی که این محققان امنیتی ارائه داده‌اند، این هکرها که به احتمال زیاد اهل کشور هند بوده‌اند، با سوءاستفاده از پروتکل‌های امنیتی نرم‌افزار مدیریت دستگاه موبایل (MDM) که برای حفاظت از اطلاعات و کنترل سیاست‌های موبایلی در گوشی‌های هوشمند تعبیه شده است، توانسته‌اند اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار موردنظرشان را نصب کرده و از راه دور به آیفون‌های قربانی دسترسی پیدا کنند.  به محض اینکه کاربر موردنظر اپلیکیشن آلوده به بدافزار را نصب و دانلود کند، این نرم‌افزار و پروتکل به هکرها اجازه می‌دهد تا از راه دور به گوشی وی نفوذ کنند و از اطلاعات موردنظرشان نظیر گذرواژه حساب‌های کاربری، کنترل بر شبکه‌های اجتماعی، قفل و باز کردن گوشی، حذف کردن اپلیکیشن‌های موردنظر و غیره سوءاستفاده کنند.

 

ارسال نظر