کلاهی که فروشگاه‌های اینترنتی سر خریداران می‌گذارند

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۹۲
کلاهی که فروشگاه‌های اینترنتی سر خریداران می‌گذارند

گروه دانش‌و‌فن| مرجان محمدی|

 «خدمات پس از فروش در ایران معنایی ندارد» این جمله‌یی است که بسیاری از خریداران به آن اعتقاد دارند و معتقدند پرداخت هزینه برای خدمات پس از فروش صرفا هزینه‌یی اضافی است که به خریدار تحمیل می‌شود و ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش در صورت نقص یا مشکل با هزار و یک بهانه از ارائه خدمات طفره می‌روند و ضمانت و گارانتی در ایران هیچ جایگاهی ندارد و اندک خریدارانی هستند که حاضرند با تمام این تفاسیر اقدام به پرداخت هزینه برای خدمات پس از فروش بکنند.

اما در این بین برخی فروشگاه‌های آنلاین اقدام به فروش کالاهای غیراورجینال به اسم اورجینال می‌کنند، کالاهایی که در سایت اورجینال معرفی می‌شود و دارای گارانتی و ضمانت اصل بودن است ولی وقتی به دست کاربر می‌رسد مشخص می‌شود که این کالاها غیراورجینال هستند و خریدار با پرداخت قیمت اورجینال کالا، کالای غیراورجینال خریده است. اما این مساله برای یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور اتفاق افتاده است. ‌فروشگاهی که توانست روز به روز به تعداد مشتریانش بیفزاید ولی طی چند روز گذشته اتفاقاتی در حال وقوع است که به نظر می‌رسد این فروشگاه بزرگ اینترنتی هم پایبند به فروش کالای اورجینال و ضمانت اصل بودن کالا نیست. در فیلمی که در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود تعدادی از فروشندگان بازار تلفن همراه اقدام به خرید تعدادی هندزفری کرده‌اند و وقتی محموله خود را دریافت کرده‌اند متوجه غیراورجینال بودن این کالاها شده‌اند و با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی درصددند که اعتراض خود را به گوش مسوولان این فروشگاه بزرگ اینترنتی در کشور برسانند.

همچنین مشتری که گوشی تلفن همراهی را از سایت این فروشگاه اینترنتی خریده است و با وجود دارا بودن گارانتی و ضمانت وقتی گوشی با مشکل مواجه می‌شود، این فروشگاه اقدام به تعویض گوشی نمی‌کند و مسائل و مشکلاتی که این خریدار مطرح می‌کند و دست آخر اقدام به خرد کردن گوشی در مقابل دفتر این فروشگاه می‌کند.

به نظر می‌رسد اینگونه اتفاقات برای بسیاری از خریداران اینترنتی از سایت‌های مختلف افتاده باشد ولی تنها برخی کاربران و خریداران اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند، ازسوی دیگر به نظر می‌رسد اعتقادی که بسیاری از کاربران و خریداران به گارانتی و خدمات پس از فروش دارند تاحدودی درست است چراکه شرکت‌های ارائه‌دهنده و حتی فروشندگان کالا فقط و فقط به دریافت هزینه بیشتر فکر می‌کنند و اعتقادی به ارائه خدمات ندارند و وقتی کالا با مشکل مواجه می‌شود با بهانه و دلایل مختلف خریدار را دست به سر می‌کنند و دست آخر یا خریدار از پیگیری منصرف می‌شود یا به صنف مربوطه شکایت می‌کند، شکایتی که مستلزم پیگیری و زمان بسیاری است و نتیجه آن بازهم انصراف خریدار از شکایت می‌شود.

در هر صورت به نظر می‌رسد خدمات پس از فروش و گارانتی همچنان حلقه مفقوده‌یی است که خریدار و فروشنده به آن اعتقادی ندارد و در این بین فقط برخی کاربران آن هم به خاطر خرید بالایی که می‌کنند حاضر به پرداخت هزینه خدمات پس از فروش و گارانتی هستند.

چندی پیش ابراهیم درستی رییس اتحادیه لوازم صوت و تصویر و تلفن همراه درمورد فروش گوشی‌های قاچاق در سایت‌های اینترنتی گفته بود: فروش اکثر قاچاق‌ها در سایت‌های فروشگاهی انجام می‌شود. ما صدها هزار سایت فروش اینترنتی داریم این سایت‌ها از انبار قاچاق به فروشندگان کالاها را ارسال می‌کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط بازار و افزایش قیمت دلار و نایاب شدن برخی کالاها با برند‌های مشخص برخی فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به فروش کالاهای غیراورجینال می‌کنند و در این بین کالای غیراورجینال را با قیمت اورجینال به مشتریان خود می‌فروشند.

این در حالی است که محمد طحان‌پور رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز چندی پیش با اشاره به اینکه برخی فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به عرضه لوازم‌ خانگی قاچاق می‌کنند، گفته بود: به این دلیل که این کالاها گارانتی ندارند یا گارانتی معتبر ارائه نمی‌دهند به ضرر مصرف‌کننده عمل می‌کنند. برخی از این فروشگاه‌ها با نام برندهای مشهور و خرید تعداد کمی از محصولات این کارخانه را خریداری کرده و مابین این کالاها، محصولات قاچاق را به راحتی به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

باتوجه به این شرایط برندهای مطرح از فروش کالاهای خود به برخی از این فروشگاه‌ها خودداری می‌کنند زیرا امکان سوءاستفاده از نام و برند این محصولات بسیار زیاد خواهد بود. این فروشگاه با درخواست خرید کالاهای برند با قیمت پایین‌تر از نمایندگی در تلاش‌ است تا بتواند کالا را در سایت خود، زیر قیمت بازار به فروش برساند اما باتوجه به لطمه‌یی که این شرکت از کاهش فروش و سود خود در نمایندگی‌ها می‌بیند، ترجیح می‌دهد نمایندگی‌ها محصولاتش را عرضه کنند و به فروشگاه‌های اینترنتی کالا ‌ندهد.

برخی فروشگاه‌های اینترنتی به درد شرکت‌های لوازم خانگی نخورده و با خرید محصولات برخی برندها بازار فروش این شرکت‌ها را به کلی خراب کرده از این رو ارزان‌فروشی مطلق به نفع تولیدکننده نخواهد بود، در حالی که برخی از این فروشگاه‌ها باتوجه به تخفیفی که از کارخانه‌ها می‌گیرند، محصول خریداری‌ شده را زیر قیمت کارخانه عرضه کرده که بازار این محصولات را دچار التهاب خواهد کرد.

در هر صورت به نظر می‌رسد که برخی فروشگاه‌های اینترنتی که روز به روز به تعداد آنها اضافه می‌شود فقط و فقط به سود بیشتر فکر می‌کنند و برای فروش بیشتر برخی قوانین و ضوابط را زیر پا می‌گذارند که نمونه آن در گزارش عنوان شد. به نظر می‌رسد مسوولان باید نظارت بیشتری روی این فروشگاه‌ها داشته باشند اینکه فروشگاهی اینترنتی در ابتدا با جلب حس اعتماد توانسته در سراسر کشور مشتری جذب کند و امروز بسیاری از قوانتین و ضوابط را زیر پا می‌گذارد و به دلخواه خود با مشتری رفتار می‌کند بیانگر نظارت کمرنگ یا عدم رضایت برخی مسوولان و دست‌اندرکاران در این حوزه است.

 

 

ارسال نظر