اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۵۵

اینتل و بایدو خودروهای خودران را ایمن می‌کنند

دیجیتال‌ترندز| دو شرکت بزرگ فناوری از امریکا و چین قصد دارند با همکاری یکدیگر بر میزان ایمنی و هوشمندی خودروهای خودران بیفزایند. بر اساس توافق دو طرف، بایدو فناوری ایمن‌سازی جدید خود موسوم به آر اس اس را در اختیار طرح‌های خودروسازی متن باز آپولو و آپولو پایلوت قرار می‌دهد. بایدو همچنین از کیت سخت‌افزاری دید بصری محیط اطراف به نام Mobileye که توسط اینتل ابداع شده برای ارتقای عملکرد خودروهای خودرانی که در دست تولید دارد، استفاده خواهد کرد. گفتنی است این کیت مجهز به ۱۲ دوربین است که دورتادور خودرو نصب می‌شوند و با استفاده از نرم‌افزاری رایانه‌یی برای قرائت و تفسیر آنچه در اطراف خودرو وجود دارد، به کار می‌روند. فناوری آر اس اس که در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد، با درک سریع و لحظه به لحظه فاصله خودروی خودران از موانع و شناسایی آنی بهترین مسیر حرکتی در یک جاده مانع از برخورد با خودروها، عابران پیاده و غیره می‌شود. یکی دیگر از جنبه‌های همکاری این دو شرکت مربوط به ارتقای استانداردهای رانندگی ایمن در دنیای خودروهای خودران است. دو طرف قصد دارند پروتکل‌هایی برای یکسان‌سازی تعاریف حوزه رانندگی خودکار وضع کنند که ایمنی و بهره‌وری را در این زمینه به حداکثر برساند.

پنجره‌ای که خودکار باز و بسته می‌شود

ساینس| به تازگی از سیستم پنجره هوشمندی رونمایی شده که با کمک حسگرهای مختلف دما، رطوبت و سطح دی اکسید کربن خانه را می‌سنجد و به‌طور خودکار تعیین می‌کند چه زمان پنجره باز یا بسته شود. شرکت Velux به تازگی یک سیستم پنجره هوشمند جدید رونمایی کرده که می‌تواند به‌طور خودکار پنجره‌های سقفی را باز و بسته کند. سیستم Velux Active با همکاری Netatmo ساخته شده است. سیستم Velux Active با استفاده از حسگرهایی در فضای داخل خانه دما، رطوبت و سطح دی اکسید کربن را همراه اطلاعات آنلاین آب وهوا ردیابی می‌کند. این اطلاعات همراه با الگوریتم‌های هوشمند به سیستم کمک می‌کند زمان بازشدن یا بسته شدن پنجره و البته کرکره یا پرده را مشخص کند. این سیستم حتی می‌تواند بهترین زاویه باز شدن پنجره و مدت آن را تشخیص دهد تا هوای خانه عوض شود. علاوه برتمام این موارد یک حسگر باران در پنجره سقفی Velux Integra به کاررفته که تعیین می‌کند چه زمان باید دریچه بسته شود.  از سوی دیگر هنگامی که دمای اتاق بالا برود، الگوریتم‌های محافظت از گرما کرکره و پنجره‌ها را فعال می‌کنند. البته کاربر می‌تواند با استفاده از یک اپلیکیشن یا سوییچ پنجره را نیز کنترل کند. همچنین به وسیله دستیار صوتی سیری نیز می‌توان پنجره را کنترل کرد.

امریکا فعالیت چاینا موبایل را در خاک خود ممنوع کرد

ورج| دولت امریکا اعلام کرد مانع از فعالیت شرکت مخابراتی چاینا موبایل در این کشور می‌شود. علت این امر خطرات احتمالی این شرکت برای امنیت ملی امریکا ذکر شده است.  روز گذشته اداره ملی اطلاعات و مخابرات امریکا با صدور بیانیه‌یی به کمیسیون فدرال ارتباطات این کشور توصیه کرد تا اجازه فعالیت چاینا موبایل در خاک ایالات متحده را صادر نکند. چاینا موبایل سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در جهان بعد از دو اپراتور‌ای تی‌اند تی و وریزون است و قصد داشت دامنه فعالیت‌های خود را به امریکا هم بکشاند که با اعلام این تصمیم جدید چنین امری امکان پذیر نیست. چاینا موبایل نخستین بار در سال ۲۰۱۱ درخواست خود برای فعالیت در خاک امریکا را تسلیم کمیسیون فدرال ارتباطات این کشور کرد. در سال ۲۰۱۳ این درخواست تکرار شد و از تاخیرهای موجود در این زمینه گله شد و سرانجام بعد از کش و قوس‌های مختلف با این درخواست مخالفت شده است. هراس امریکا از قدرت گرفتن شرکت‌های فناوری چینی موجب شده تا دولت ایالات متحده به بهانه‌های امنیتی مانع از فعالیت این شرکت‌ها در خاک خود شود. پیش از این کاخ سفید موانعی را بر سر راه فعالیت هواوی و زد تی‌ای در امریکا ایجاد کرده بود.

سلاح مرگبار چینی انسان‌ها را زغال می‌کند

نیواطلس| چینی‌ها می‌گویند موفق به تولید نوعی اسلحه لیزری شده‌اند که می‌تواند بدن انسان را زغال کند. حداکثر برد این سلاح ۸۰۰ متر است. سلاح یادشده تنها ۳ کیلوگرم وزن دارد و در حالی که تصور می‌شد این نوع سلاح‌ها تنها در فیلم‌های علمی و تخیلی وجود دارند، حالا چین مدعی ساخت نمونه واقعا عملیاتی آن شده است. این سلاح تهاجمی لیزری به نام ۵۰۰ ZKZM قادر به سوزاندن پوست، مو و صورت انسان بوده و حتی می‌تواند با نفوذ به درون تانکرهای سوخت آتش‌سوزی‌های عظیم و گسترده‌یی راه بیندازد. این سلاح لیزری توسط شرکت چینی ZKZM تولید شده و اسلحه‌یی با کالیبر ۱۵ میلی‌متری است و وزن آن از یک کلاشینکف عادی فراتر نمی‌رود. نزدیک‌ترین رقیب این سلاح، یک اسلحه امریکایی است که تنها قادر به ایجاد حس گرما روی بدن هدف خود است، اما نمی‌تواند خسارت دایمی به بدن وارد کند. اما

۵۰۰ ZKZM می‌تواند از فاصله ۸۰۰ متری لباس‌ها و پوست بدن را بسوزاند حتی اگر وی در پشت پنجره بسته نشسته باشد. تامین انرژی این اسلحه با استفاده از باتری‌های لیتیومی صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر