اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۰۸

طراحی موبایل‌هایی با ۹ و ۵ لنز

انگجت| شرکت «لایت» که دوسال قبل دوربینی با ۱۶ لنز ساخته بود، به تازگی با الهام از این دوربین نمونه اولیه و طرح‌های اولیه از موبایل‌هایی با ۹ و ۵ لنز در پشت آنها ساخته است.  دو سال قبل شرکت Light دوربین L16 را رونمایی کرد. این دستگاه دوربینی محاسباتی با چند دیافراگم بود که ۱۶ لنز داشت. حدود ۱۰ لنز یا بیشتر همزمان برای عکاسی در فواصل کانونی مختلف به کار می‌رفتند. در مرحله بعد دوربین این تصاویر جداگانه را به یک تصویر ۵۲ مگاپیکسلی تبدیل می‌کرد.  اکنون به نوشته واشنگتن پست این شرکت تصمیم دارد ایده چنین دوربینی را برای یک موبایل به کار گیرد.  در همین راستا Light نمونه‌های اولیه از موبایل‌های مختلفی طراحی و ساخته که ۵ و ۹ لنز پشت خود دارند. این شرکت ادعا می‌کند دوربین طراحی شده می‌تواند تصاویری ۶۴ مگاپیکسلی با چند لنز بگیرد یا در نور کم تصاویر بهتری ثبت کند. این شرکت در سال جاری از موبایلی مجهز به چند لنز رونمایی می‌کند اما باید منتظر قیمت چنین موبایلی بود. به نوشته واشنگتن پست دوربین L16 با برچسب قیمت ۱۹۵۰ دلاری، موبایلی ارزان نخواهد بود.

روباتی که مانند مرد عنکبوتی پرواز می‌کند

ورج| به‌تازگی روباتی تولید شده که می‌تواند مانند مرد عنکبوتی پرش‌های بسیار بلند انجام دهد. روبات یادشده که توسط شرکت والت دیزنی ساخته شده از نظر ظاهری شبیه یک انسان عادی است و در اصل برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان از پارک‌های تفریحی والت دیزنی تولید شده است.  کنترل پرش‌های بلند این روبات انسانی با استفاده از هدایت‌گر لیزری و شتاب سنج‌های داخلی و چند ژیروسکوپ انجام می‌شود.

روبات یادشده می‌تواند موقعیت خود را در حین حرکت در هوا تنظیم کند و برای یک فرود مطمئن و امن روی محل از پیش تعیین شده ژست بگیرد. هنوز مشخص نیست این روبات منحصر به فرد چه زمانی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و به جز استفاده‌های تفریحی یا در قالب فیلم‌های سینمایی چه کاربردهای دیگری پیدا خواهد کرد.

پیش‌بینی وقوع زلزله با فناوری نانو

وی‌تری| پژوهشگران می‌گویند از طریق تحقیقات در قالب فناوری نانو و با بررسی رابطه میان آب‌های جاری، اصطکاک لایه‌های زمین و شیمی معدنی درصدد کشف نحوه وقوع زمین لرزه‌ها هستند.  محققان دانشگاه ایلینویز بر این باورند که از طریق اندازه‌گیری میزان اصطکاک لایه‌های زیرزمینی در مقیاس میکروسکوپی می‌توان پی برد که شکسته شدن کدامیک از صخره‌ها و سنگ‌ها عامل سر خوردن ناگهانی لایه‌های مذکور روی یکدیگر و آغاز زلزله است.

مطالعه مذکور نشان می‌دهد که چگونه آب‌های زیرزمینی و کلسیت (یک ماده معدنی بسیار متداول در پوسته زمین) در تعامل با یکدیگر در شرایط پرفشار باعث تحرک لایه‌های مختلف زمین می‌شوند و باعث آغاز زلزله می‌شوند. در چنین شرایطی برخی تغییرات در مقیاس نانو می‌تواند باعث شروع زلزله شود.  در این مطالعه بر روی صخره‌های مملو از کلسیت تمرکز شده که در آب‌های زیرزمینی مملو از نمک وجود دارند و فرسایش آنها و سر خوردنشان می‌تواند تحرکاتی را در زیر زمین به همراه داشته باشد.  مجموعه فعل وانفعالات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی یادشده بسیار پیچیده است، اما شناسایی جزئیات آنها از طریق فناوری نانو می‌تواند به شبیه‌سازی نحوه وقوع زلزله و احتمالا پیش بینی این پدیده در آینده بینجامد.

شیشه‌های پنجره با فرمان صوتی کار می‌کنند

دیجیتال‌ترندز| از این به بعد می‌توانید برای کنترل نور و سایه در محیط کار و زندگی به شیشه‌های نصب شده به شکل صوتی فرمان بدهید.  تولید شیشه‌هایی که در صورت تشدید تابش نور کدر شده و مانع از عبور نور شدید آفتاب می‌شوند، پدیده تازه‌یی نیست. اما کنترل آنها با فرامین صوتی مساله‌یی است که کاملا تازگی دارد.  یک شرکت امریکایی نمونه اولیه شیشه‌های پویایی به نام SageGlass LightZone را تولید کرده که می‌توان سه حالت کدرسازی را برایشان در نظر گرفت.  علاوه بر این یک لایه الکتروکرومیک در شیشه‌های یادشده نصب شده که هم برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی قابل استفاده است و هم با انعکاس رنگ‌های مختلف می‌تواند خاصیت تزئینی داشته باشد.

این شیشه با دستیار صوتی هوشمند اکوی شرکت آمازون کاملا سازگاری دارد و می‌تواند قابلیت‌های یادشده را با صدای فرد کنترل کند. شیشه یادشده در سه شکل مختلف و در چهار رنگ متنوع شفاف، آبی، سبز و خاکستری عرضه می‌شود و حداکثر ابعاد آن ۱۵۲ در ۳۰۴ سانتی‌متر است.

با صدور فرامین صوتی خطاب به این شیشه حتی می‌توانید محلی از منزل که دوست دارید با نور آفتاب روشن شود را مشخص کنید و در این صورت بقیه بخش‌های شیشه کدر باقی می‌ماند تا نور فقط به آن نقطه خاص تابیده شود.

همچنین با صدور دستوری همچون «الکسا از SageGlass درخواست کن تا میزان تابش را کم کند» یا «الکسا از SageGlass درخواست کن تا نور بیشتری بتاباند» می‌توانید برای تاریک و روشن کردن شیشه یادشده اقدام کنید.

 

ارسال نظر