اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۸۷

کاهش درد بیماران در اورژانس با واقعیت مجازی

انگجت| در بیمارستانی در فرانسه از واقعیت مجازی برای کاهش درد و حواس‌پرتی بیماران در بخش اورژانس استفاده می‌شود.

یکی از مصارف استفاده واقعیت مجازی در علم پزشکی است. به عنوان مثال محققان با استفاده از پتانسیل واقعیت مجازی حواس بیمار در مطب دندانپزشکی را پرت می‌کنند.

بنابراین تعجبی ندارد که از این فناوری در اورژانس نیز استفاده شود. در همین راستا گروهی از دانشجویان فارغ‌التحصیل در بیمارستان سن جوزف فرانسه یک برنامه واقعیت مجازی طراحی کرده‌اند که به بیماران کمک می‌کند آرامش یابند و قدرت‌های تحمل درد آنها بدون مسکن افزایش یابد.

این برنامه بسیار ساده است. بیماران یک عینک واقعیت مجازی به چشم می‌زنند و وارد دنیای سه‌بعدی از تپه‌های آرامبخش برفی و باغ‌های چینی می‌شوند. چنین درمانی با محرک‌های دلپذیر صوتی و بصری حواس بیمار را از تحمل ناراحتی و درد جراحی پرت می‌کند.  به گفته دکتر اولیویه گاناسیا مدیر بخش اورژانس بیمارستان در این باره می‌گوید: این فناوری نوعی حواس پرتی برای بیمار فراهم می‌کند و احساس درد و اضطراب در اتاق اورژانس را از بین می‌برد. تصور می‌کنم تا ۱۰ سال دیگر واقعیت مجازی در بیمارستان‌ها به‌طور روتین استفاده می‌شود.  درحال حاضر درمان با واقعیت مجازی هنوز هم تجربی محسوب می‌شود و تحقیقات بیشتری لازم است تا از آن به درستی استفاده شود.

«ناسا» از تابستان مریخ عکس گرفت

ناسا| ناسا تصویری از تابستان مریخ منتشر کرده که در آن پوشش یخی تپه‌های سطح سیاره آب شده است. سازمان فضایی امریکا به تازگی عکسی از تابستان سیاره مریخ منتشر کرده است. مدار گرد مریخی Reconnaissance این تصویر را در زمانی ثبت کرده که روی تپه‌های این سیاره اثری از پوشش همیشگی آنها دیده نمی‌شود. فقط توده‌های کوچکی از یخ در سایه تپه‌های دیگر باقی مانده است.

قطب شمال مریخ در انبوهی از تپه‌های شنی محاصره شده است. در این منطقه، تپه‌ها در فصل زمستان با لایه‌یی از یخ خشک پوشیده می‌شوند.

 

تجهیز صفحه‌ کلید «گوگل» به حالت صرفه‌جویی باتری

گوگل| نرم‌افزار صفحه کلید گوگل که با عنوان Gboard معرفی شده از زمان عرضه به بازار، ماهانه به‌روزرسانی شده است. گوگل همانند بسیاری دیگر از توسعه‌دهندگان، در حال تست ویژگی و قابلیت‌هایی است تا بتواند عملکرد صفحه کلیدش را ارتقا دهد.

یکی از قابلیت‌هایی که در آخرین نسخه Gboard می‌توان به آن دسترسی داشت، حالت Battery Saver یا صرفه‌جویی باتری است. با فعال‌سازی این حالت، زمان استفاده از صفحه ‌کلید با تغییر به حالت تم تاریک، میزان مصرف باتری کمتر خواهد شد. همچنین در این حالت قابلیت‌های دیگری که مصرف باتری زیادی دارند، هم غیرفعال می‌شوند. بنابر گفته گوگل، حالت حفظ باتری در Gboard به صورت دستی فعال شده وکاربر می‌تواند هر لحظه که بخواهد آن را غیرفعال کند. همچنین، یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که احتمالا به برنامه افزوده می‌شود، هشدار درباره کمبود فضای ذخیره‌سازی در موبایل افراد است. براساس اطلاعات سایت پلیس فتا، علاوه بر این، در آینده این برنامه به یک ابزاری به نام OCR مجهز خواهد شد که توسط آن می‌توان، با گرفتن دوربین به سمت یک نوشته چاپی بلافاصله آن را به یک متن قابل ویرایش تبدیل کرد. این قابلیت می‌تواند زحمت تایپ را به میزان زیادی کاهش دهد. درنهایت گزینه‌یی هم برای افزودن استیکر به قسمت علاقه‌مندی‌ها خواهید داشت که این امر می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران استیکرها باشد.

تعمیر جاده‌ها با روبات‌ مجهز به چاپگر سه‌بعدی

دیلی‌میل| پژوهشگران انگلیسی ادعا می‌کنند در آینده، تعمیر جاده‌های این کشور با استفاده از روبات‌های مجهز به چاپگر سه‌بعدی و پهبادها ممکن خواهد شد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند شاید جاده‌های در حال تخریب انگلستان، با روبات‌هایی که قابلیت پرکردن حفره را در مدت یک دقیقه دارند، تعمیر شوند. ممکن است روزی وسایل نقلیه خودکار یا پهبادها بتوانند در شهرها تردد داشته باشند و ترک‌خوردگی جاده‌ها و پیاده‌روها را پیش از اینکه به حفره تبدیل شوند، شناسایی کنند.

به گفته دانشمندان، در آینده نزدیک، یک روبات خواهد توانست در مدت یک دقیقه، با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی، ترک‌خوردگی جاده‌ها را آسفالت و آنها را تعمیر کند. حتی شاید روبات‌ها بتوانند شب‌ها یا در ساعت‌هایی غیر ساعات کاری فعالیت کنند تا از بسته شدن آنها در طول روز جلوگیری کنند.

پروفسور «مارک میودونیک» (Mark Miodownik)، استاد «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) گفت: شبکه جاده‌یی انگلستان، به خاطر ناتمام ماندن تعمیرات، در حال تخریب است و مقامات محلی، برای ادامه کار، بودجه و نیروی انسانی کافی ندارند. وی افزود: بهترین راه‌حل، امکان دیدن ترک‌خوردگی، هنگام به وجود آمدن آن است. پیشنهاد ما این است که یک پهباد برای شناسایی ترک‌ها و پهباد دیگری برای فرود آمدن و تعمیر آنها، در اطراف شبکه جاده‌یی به پرواز درآیند. این فرآیند می‌تواند در شب و تنها به مدت یک دقیقه انجام شود.

 

ارسال نظر