رونمایی از سریع‌ترین ابررایانه جهان در امریکا

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۴۶
رونمایی از سریع‌ترین ابررایانه جهان در امریکا

دیلی میل|

سریع‌ترین ابر رایانه‌یی جهان به نام «سامیت» (Summit) که می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد، در امریکا رونمایی شد. روز گذشته ایالات متحده سریع‌ترین ابررایانه جهان را معرفی کرد. «آزمایشگاه ملی اوکریج»

(Oak Ridge National Laboratory) که یک مرکز علمی فدرال در ایالت تنسی امریکا است از سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام «سامیت» رونمایی کرد. سامیت می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد. پیش از این رایانه، ابررایانه چینی Sunway TaihuLight بزرگ‌ترین ابررایانه جهان بود اما اکنون سامیت رکورد نخستین و سریع‌ترین ابررایانه را در دست دارد. سامیت حدود 60درصد سریع‌تر از ابر رایانه Sunway TaihuLight است. ابررایانه

Sunway TaihuLight تنها می‌توانست 93 پتافلاب محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد.

سال‌هاست که محققان برای ساخت این ابررایانه تلاش می‌کنند. این ابر رایانه از هزاران تراشه تشکیل شده است و هر گره این ابررایانه نیز دارای چند هسته پردازشی و هسته گرافیکی است. هر گره به دو تراشه 3.1 گیگاهرتزی 22 هسته‌یی Power 9 و شش تراشه گرافیکی انویدیا تسلا V100 مجهز است. سامیت دارای 4608 سرور به هم متصل است و 10 پتابایت حافظه دارد. این سرورها با کمک حدود 4000 گالن آب در هر دقیقه خنک می‌شوند. مساحتی که این سرورها در آن قرار دارند به اندازه 2 زمین تنیس است. سامیت یک میلیون بار سریع‌تر از یک لپ‌تاپ است. مصرف برق این ابررایانه حدود 15 مگاوات است. به گفته «آی.بی.‌ام» سامیت اکنون قوی‌ترین و هوشمندترین رایانه جهان است. محققان از سامیت برای انجام بسیاری از کارهای مرتبط با یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.

 

ارسال نظر