اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۵۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۱۶۹

پروژه درمانی محقق ایرانی برای «آمازون»

سی ان بی‌سی| محقق ایرانی مخترع گوگل گلس مشغول اجرای پروژه‌یی در حوزه درمان و سلامتی برای آمازون است.

بابک پرویز پژوهشگر ایرانی و مخترع گوگل گلس، پروژه‌یی با تمرکز روی مشکلات سلامتی (مانند تحقیقات سرطان و سوابق پزشکی) و حوزه‌های دیگر مانند لجستیک را در آمازون رهبری می‌کند. به گفته منابع معتبر گروه این پروژه Grand Challenge نام گرفته اما تحت نام‌های ۱۴۹۲ و Amazone X نیز فعالیت می‌کند. علاوه بر پرویز جمعی از مهندسان گوگل ایکس و مدیر ارشد استارت‌آپ‌های سلامتی نیز در این پروژه همکاری می‌کنند.  البته هنوز جزئیات دقیق این پروژه مشخص نیست. اما کارشناسان معتقدند در حوزه‌های مختلفی تحقیق می‌کند.  پرویز اخیرا در یک کنفرانس خدمات درمانی به پروژه‌یی اشاره کرده که از مدتی قبل در حال اجراست و به افراد مسن و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد، مربوط است.  این گروه با مرکز فرد هاچینسون در سیاتل همکاری می‌کنند تا با کمک ماشین یادگیری راه‌حل‌هایی برای جلوگیری و درمان سرطان بیابند.

دو مرحله‌ای شدن احراز هویت «موزیلا فایرفاکس»

پی‌سی ورلد| موزیلا اعلام کرده که برنامه احراز هویت دو مرحله‌یی برای همه حساب‌های فایرفاکسی که بدون پشتیبانی از کدهای مبتنی بر SMS هستند، طراحی شده است. این ویژگی برای سه برنامه احراز هویت تلفن همراه طراحی شده است: Google Authenticator، Duo Mobile وAuthy-Factor Authentication که البته مشخص نیست این ویژگی برای کار با برنامه‌های دیگر گسترش خواهد یافت. این ویژگی جدید به احتمال زیاد از کدهای مبتنی بر SMS پشتیبانی نمی‌کند، زیرا مجرمان قادر به بهره‌برداری از نقاط ضعف شناخته شده در شبکه تلفن همراه SS7 برای ردیابی پیام‌های متنی هستند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، فایرفاکس در یک پست وبلاگ اخیر گفته است: احراز هویت دو مرحله‌یی امنیت بیشتری را به وجود می‌آورد، مخصوصا اگر رمز عبور شما به سرقت برده شود، زیرا ورود به حساب کاربری را سخت‌تر می‌کند. کاربران برای فعال کردن ویژگی‌های جدید نیاز خواهند داشت که ابتدا یکی از برنامه‌های احراز هویت را دانلود کنند و سپس در مسیر مرورگر فایرفاکس آنها را دنبال کرده تا این ویژگی فعال شود و پس از آن کاربر هنگام تلاش برای وارد شدن به حساب کاربری فایرفاکس خود نیاز دارد که یک رمزی را در برنامه احراز هویت موبایلی خود ایجاد کرده و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شود.»

روسیه با «اسپیس ایکس» رقابت می‌کند

تلگراف| روسیه قصد دارد در رقابت با الون ماسک موشکی با قابلیت چند بار استفاده بسازد. این موشک تا سال ۲۰۲۲ رونمایی می‌شود.

 روسیه در رقابت با الون ماسک مشغول ساخت موشکی قابل استفاده است که می‌تواند مانند یک هواپیمای فضایی به سمت زمین پرواز کند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر با ظهور شرکت اسپیس ایکس و دیگر شرکت‌های فضایی، موشک‌های روسی محبوبیت خود را از دست داده‌اند.

موشک جدید هنوز نامگذاری نشده اما مشخصاتی از طراحی آن منتشر شده است. بوریس استاوسکی مدیر این پروژه در بیانیه‌یی در وب‌سایت (بنیاد مطالعات پیشرفته روسیه) FPI می‌نویسد: قسمت اول موشک در ارتفاع ۵۹ تا ۶۶ کیلومتری زمین جدا می‌شود و به منطقه پرتاب برمی‌گردد. این موشک قابلیت حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار به مدار زمین را دارد. شیوه بازگشت این موشک با موشک‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین متفاوت است. هر دو این شرکت‌ها موشک را طوری طراحی کرده‌اند که به‌طور عمودی و با موتورهای خود به زمین برگردند. از سوی دیگر موشک روس در مقایسه با نمونه‌های امریکایی بار کمتری می‌تواند حمل کند.  به هرحال پیش‌بینی می‌شود چنین موشکی تا سال ۲۰۲۲ رونمایی شود.  این درحالی است که روسیه به دلایل مختلف تاکنون در حوزه موشک‌های چند بار قابل استفاده با ماسک رقابت نکرده است. یکی از دلایل این است که روسیه نتوانسته سرمایه لازم برای برنامه‌های فضایی خود را تامین کند. روسیه از اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی پروژه ساخت موشک‌های چند بار مصرف را آغاز کرد اما با پایان دهه ۱۹۹۰ میلادی این پروژه رها شد. موشک FPI با همکاری سازمان فضایی روسیه ساخته می‌شود.

«اینستاگرام» با ویدیو یک ساعته رقیب «یوتیوب» می‌شود

مشبل| گزارشی جدید نشان می‌دهد، اینستاگرام قصد دارد امکان پست ویدیوهای یک ساعته را برای کاربران خود فراهم کند و به این ترتیب به رقیب یوتیوب بدل خواهد شد. اینستاگرام با آپدیت جدید خود احتمالا به رقیبی برای یوتیوب تبدیل خواهد شد. طبق گزارش جدید وال استریت ژورنال این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس مشغول ساخت قابلیتی است که به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهایی یک ساعته پست کنند. در حال حاضر کاربران می‌توانند ویدیوهایی یک دقیقه‌یی در حساب کاربری خود و ۱۵ثانیه‌یی در استوری‌ها پست کنند. البته این گزارش به‌طور دقیق عملکرد چنین ویژگی را تشریح نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد این بخشی از افزودنی‌های استوری اینستاگرام باشد. هنوز مشخص نیست این قابلیت چه زمانی عرضه می‌شود اما گام بزرگی برای اینستاگرام به حساب می‌آید. این گام فرصت‌های درآمدزایی بیشتری برای اینستاگرام فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر