اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۸۸

حمله بدافزار خطرناک به روترهای اینترنت «وای‌فای»

نیویورک‌تایمز   اداره تجسس و پلیس فدرال امریکا (FBI) در بیانیه خود خطاب به تمام کاربران اینترنتی در جهان اعلام کرد که مودم و روترهای اینترنت وای‌فای خود را ریبوت کنند تا در مقابل بدافزار خطرناک و جدیدی که به تازگی از سوی هکرها و مجرمان سایبری روسی منتشر شده است، در امان بمانند. متخصصان امنیت سایبری فعال در پلیس فدرال امریکا همچنین عنوان کرده‌اند که هکرهای روسی برای نفوذ و دستیابی به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران اینترنت در جهان، قصد دارند بدافزار خطرناک و قدرتمندی را منتشر کنند تا کنترل دستگاه‌های الکترونیکی و رایانه کاربران موردنظر را در دست گرفته و برای دسترسی به اهداف شوم خود، از آن سوءاستفاده کنند.  آنها گزارش داده‌اند بسیاری از سرورهایی که روترهای خود را ریبوت کرده‌اند، جلوی فعالیت و انتشار این بدافزار به رایانه و دستگاه‌های متصل به آن را گرفته و بدافزار مربوطه را غیرفعال کرده‌اند.

گروهی از متخصصان امنیت سایبری شرکت سیسکو همچنین اعلام کرده‌اند که بالغ بر ۵۰۰ هزار دستگاه روتر در بیش از ۵۴ کشور جهان گرفتار این بدافزار شده‌اند.  این بدافزار که (VPN Filter) نام دارد، بیشتر روتر کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک را هدف قرار داده است چراکه شرکت‌های بزرگ با متخصصان امنیت سایبری فعالی که در اختیار دارند، هر از گاهی اقدامات امنیتی لازم را برای اتصال‌های اینترنتی خود انجام می‌دهند اما کاربران خانگی یا شرکت‌های کوچک اهمیتی به این مساله نمی‌دهند، در نتیجه هدف بسیار مناسبی برای هکرها و مجرمان سایبری برای نفوذ و دسترسی به اطلاعات موردنظر می‌شوند.

روبات‌ها حس لامسه پیدا کردند

پی‌سی‌ورلد   اگر چه امروزه برخی روبات‌ها از انسان‌ها سریع‌تر می‌دوند و کارهای دشواری را به راحتی انجام می‌دهند، اما هیچ کدام از آنها از یکی از حواس پیشرفته انسانی یعنی حس لامسه برخوردار نیستند.  مهندسان موسسه EPFL در لوزان سوییس برای حل این مشکل کابل‌های فوق سبک و منعطفی را طراحی کرده‌اند که با نصب آنها در درون بدن روبات‌ها می‌توان حس لامسه را در این روبات‌ها ایجاد کرد.  کابل‌های یادشده مجهز به الکترودهایی هستند که ارسال سیگنال‌های الکترونیکی را در واکنش به لمس بدن روبات ممکن می‌کنند. در واقع کابل‌های یادشده مانند شبکه عصبی بدن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارکردهای مشابهی را برای روبات‌ها به ارمغان بیاورند.  کابل‌های پلاستیکی باریک و منعطف یادشده در آزمایش‌هایی که تاکنون به عمل آمده عملکرد خوبی داشته‌اند و حتی گذراندن آنها از مفاصل متحرک روبات‌ها به راحتی ممکن است.  پژوهشگران با نصب چندین لایه الکترود روی این کابل‌ها می‌توانند ایجاد حس لامسه را در آنها تقویت کنند و واکنش‌های متفاوتی را برای روبات‌ها در صورت دریافت سطوح فشار متفاوتی بر بدنه شان ممکن کنند.

موسس «آمازون» اقامتگاه دایمی در ماه می‌سازد

ناسا  موسس آمازون قصد دارد در میانه دهه آتی میلادی فضانوردان را به ماه بفرستد و در آنجا یک اقامتگاه دایمی بسازد. به اعتقاد او ماه یک مکان مناسب برای شهرک‌سازی است. مدت‌هاست که جف بزوس قصد دارد فضانوردان را به ماه بفرستد. درهمین راستا او در مصاحبه‌یی با مجله

GeekWire اعلام کرد شرکت بلواوریجین قصد دارد با ناسا و سازمان فضایی اروپا همکاری کند تا یک اقامتگاه دایم در ماه بسازد. او اعلام کرد در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.  این درحالی است که شرکت بلواوریجین قصد دارد لندر Blue Moon را در میانه دهه ۲۰۲۰ میلادی پرتاب کند. البته این امر مشروط به دستیابی به پشتیبانی‌های کافی است. بزوس در این باره می‌گوید: ماه یک مکان مناسب برای شهرک‌سازی است. او به فاصله کم آن تا زمین و وجود آب در ماه اشاره می‌کند که می‌توان آن را به هوا و پیشرانه موشک‌ها تبدیل کرد.  همچنین بزوس معتقد است در دهه‌های آتی انتقال صنایع سنگین زمینی به فضا آسانتر می‌شود. به اعتقاد او ممکن است حتی بعضی افراد در سیارک‌ها نیز کار کنند و زمین به عنوان مکانی برای سکونت و صنایع سبک استفاده شود.

مدیرعامل «توییتر» «لپ‌تاپ» ندارد

مشبل   موسس و مدیرعامل شبکه اجتماعی توییتر، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت که لپ‌تاپ ندارد و به همین خاطر از آن استفاده نمی‌کند.  جک دورسی - موسس و مدیرعامل شبکه اجتماعی توییتر - که برای توضیح و تشریح درباره عملکرد این شبکه اجتماعی و تلاش برای مقابله با انتشار اخبار کذب و دروغین به شهر سیدنی سفر کرده بود، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، گفت: من اصلا لپ‌تاپ ندارم و تمامی کارهایم را به وسیله گوشی هوشمند خود انجام می‌دهم.  این پاسخ که موجب تعجب بسیاری از حضار و سپس کاربران در فضای مجازی شد، نشان می‌دهد که افراد بنیان‌گذار و محوری در حوزه تکنولوژی خود نیاز چندانی به شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی ندارند. خبرنگاری که از وی این سوال را پرسید، می‌خواست با یادآوری کاری که مارک زاکربرگ - موسس و مدیرعامل فیس‌بوک - با لپ‌تاپ خود کرده بود و دوربین وب‌کم لپ‌تاپش را مخفی و پوشانیده بود، از جک دورسی نیز بپرسد آیا او نیز همین کار را کرده است؟ که در پاسخ دریافت وی اصلا لپ‌تاپ ندارد و همین امر موجب شد کاربران بسیاری متعجب و هیجان زده شوند.

 

ارسال نظر