اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۸۸

شکایت کاربران آیفون از گوگل

بلومبرگ| تعداد زیادی از کاربران گوشی آیفون در انگلیس به علت جمع‌آوری اطلاعات خصوصی خود از طریق مرورگر سافاری توسط گوگل از این شرکت شکایت کرده‌اند. در صورتی که این شکایت به نتیجه برسد گوگل به پرداخت غرامت بی‌سابقه 4.29 میلیارد دلاری محکوم خواهد شد. شاکیان گوگل در انگلیس پیکاری به نام «گوگل تو به ما بدهکاری» به راه انداخته‌اند و حالا تعداد آنها به 4.4 میلیون نفر رسیده است. این افراد با مراجعه به دادگاه‌های مختلف شکایات خود از گوگل را به علت نقض حریم شخصی و جمع‌آوری بدون اجازه اطلاعات کاربران تقدیم دادگاه کرده‌اند. آنان می‌گویند شرکت آلفابت که هم‌اکنون مالکیت گوگل را در اختیار دارد، بطور غیرقانونی اطلاعات شخصی کاربران مرورگر سافاری را با دورزدن تنظیمات پیش فرض گوشی آیفون جمع‌آوری کرده است. براساس برآوردهای انجام شده گوگل باید به هر شاکی ۷۵۰ پوند جریمه پرداخت کند. البته گوگل در واکنش به این شکایت اتهامات واردشده را رد کرده و از رویه‌های خود دفاع کرده است. پیش از این در سال ۲۰۱۵ اپل به کاربران آیفون و‌ای پد امکان داده بود تا نرم‌افزارهای بلوکه‌کننده آگهی را روی گوشی‌ها و تبلت‌های خود نصب کنند تا جلوی نقض حریم شخصیشان را بگیرند. اما ظاهرا این رویه هم جلوی حریم شکنی‌های گوگل را نگرفته است.

اشتراک‌گذاری نمایشگر گوشی‌ها حین مکالمه ویدئویی

انگجت| شرکت گوگل با به روزکردن نرم‌افزار گپ ویدئویی همراه خود موسوم به دوو به افراد امکان داده تا در زمان صحبت با یکدیگر محتوای نمایشگرهایشان را با هم به اشتراک بگذارند. به اشتراک‌گذاری نمایشگر قابلیتی است که هیچ یک از نرم‌افزارهای گپ موبایلی مشهور از آن برخوردار نیستند. برای استفاده از این خدمات کاربران باید روی نمایشگر گوشی خود ضربه بزنند تا آیکون جدید به اشتراک‌گذاری نمایشگر یا screensharing برنامه دوو را مشاهده کنند. پس از این کار پیام هشداری به نمایش درمی‌آید که نشان می‌دهد کاربر در آستانه به اشتراک‌گذاری محتوای نمایشگر گوشی خود با دیگر افراد است. در صورت انتخاب گزینه ادامه نوار قرمزرنگی در دورتا دور نمایشگر ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد فرد مقابل در حال مشاهده چه محتوایی است. برای توقف به اشتراک‌گذاری این محتوا باید روی دکمه قرمز رنگ توقف که به صفحه اضافه شده کلیک شود. گوگل فعلا در حال افزایش تدریجی این قابلیت به برنامه دوو است و برخی کاربران می‌گویند قابلیت یادشده روی گوشی‌های آنها به درستی عمل نمی‌کند.

افزایش ۱۰۰۰ درصدی فروش فیلترشکن در روسیه

مسکو تایمز| براساس تازه‌ترین آمارها، فروش اپلیکیشن‌های فیلترشکن و VPN در روسیه پس از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام در این کشور، ۱۰۰۰ درصد رشد و افزایش داشته است.

 حدود دو ماه پیش بود که سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت در روسیه با تحویل لایحه‌یی به دادگاه عالی مسکو اعلام کرد که پیام رسان تلگرام در صورت عدم همکاری با دولت این کشور، باید در اسرع وقت فیلتر و مسدود شود و این اتفاق نیز افتاد.

دولت روسیه که بارها به بهانه استفاده نادرست کاربران و همچنین رد و بدل شدن پیام‌های تروریست‌های داعش در پلت‌فرم پیام‌رسان تلگرام، قصد داشته این اپلیکیشن را در کشورش مسدود و فیلتر کند. دولت روسیه بارها از تلگرام درخواست کرده بود که سرورهایش را به این کشور منتقل کند تا بتواند در صورت نیاز، پیام‌های ارسالی و دریافتی کاربران را رصد و نظارت کند. دولت روسیه پس از عدم همکاری این پیام‌رسان جهت انتقال سرورهایش و ناامیدی از این اتفاق، آن را در ابتدا به پرداخت جریمه‌های هنگفت و سنگین و سپس مسدودسازی آن در این کشور پهناور تهدید کرد تا بتواند تلگرام را برای همکاری با خود متقاعد کند. حالا تازه‌ترین آمار منتشر شده در روسیه حاکی از آن است که فروش اپلیکیشن‌های وی پی ان (VPN) و فیلترشکن پس از فیلترینگ تلگرام در این کشور، ۱۰۰۰ درصد رشد و افزایش پیدا کرده است به گونه‌یی که کاربران در سنین مختلف همگی چندین اپلیکیشن فیلترشکن در گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کرده‌اند. ماه پیش و پس از تلاش برای فیلترینگ و مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام، بسیاری از وب سایت‌های دیگر در روسیه دچار اختلال و موجب اعتراضات شدیدی از سوی سازمان و شرکت‌های مختلف شده بود. با اینکه فیلترینگ تلگرام در این کشور منتقدان سیاسی، اجتماعی و مردمی بسیاری دارد، اما تاکنون پلت‌فرم این پیام رسان در روسیه مسدود مانده است.

برای مقابله با بدافزار «اسکنرر» مرورگر «کروم» را فعال کنید

هاوتو گیک| امروزه بسیاری از بدافزارهای خطرناک تلاش می‌کنند با سواستفاده از آسیب‌پذیری‌های مرورگرهای اینترنتی به رایانه‌های شخصی نفوذ کرده و اطلاعات کاربران را سرقت کنند. نسخه‌یی از مرورگر کروم که برای نصب روی سیستم عامل ویندوز طراحی شده مجهز به یک اسکنر بدافزار به نام کلین آپ است. این نرم‌افزار گاه به گاه در حین استفاده از مرورگر کروم فعال شده و به اسکن کردن محتوای وب‌سایت‌ها برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها می‌پردازد، اما برای افزایش امنیت راه‌هایی برای فعال کردن این اسکنر بطور دستی نیز وجود دارد. علاقه‌مندان برای فعال کردن اسکنر یادشده می‌توانند در بخش تایپ آدرس، عبارت

chrome://settings/cleanup را وارد کنند. همچنین می‌توانند در بخش تنظیمات گزینه Reset and clean up

و سپس Clean up computer را انتخاب کنند.

با این کار شما به اسکنر مرورگر کروم دسترسی می‌یابید و می‌توانید آن را فعال کرده و مورد استفاده قرار دهید. کارشناسان می‌گویند اسکنر یادشده از کیفیت مناسبی برخوردار است و می‌تواند تعداد زیادی از بدافزارهای اینترنتی را شناسایی کند و لذا بهتر است کاربران خود نیز بطور دستی آن را برای اسکن کردن رایانه خود فعال کنند.

 

ارسال نظر