دست‌هایی برای مقابله با اینترنت پرسرعت

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۸۷
دست‌هایی برای مقابله با اینترنت پرسرعت

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

«برخی از اینترنت پر سرعت چندان خوششان نمی‌آید. می‌گویند اینترنت باید بسیار کند باشد؛ به صورتی که اگر خواستید به سایتی دسترسی پیدا کنید، باید مدت زیادی وقتتان را تلف کنید تا بعد هم پشیمان شوید.» این جملات روز 16 اردیبهشت ماه توسط رییس‌جمهور در جمع مردم نیشابور زده شد وی همچنین گفت: یکی از حرکت‌های دولت یازدم و دولت دوازدهم این بوده که راه ارتباطات مردم و راه کسب و کار از طریق فضای مجازی را باز کند. ما امروز تلاش می‌کنیم تا اینترنت پر سرعت را به تمام روستاها برسانیم.

وی در ادامه گفت: همه باید قبول کنیم هر اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم مردم باید همراه ما باشند، فاصله با مردم ما را به جایی نمی‌رساند، ما در دنیای امروز نمی‌توانیم بگوییم که مردم ما و جوانان ما از اطلاعات بی‌خبر باشند. حق اطلاع حق شهروندی همه مردم ایران است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در ایران بیش از 200 هزار اشتغال در طول همین 1.5 سال گذشته در فضای مجازی ایجاد شده است، افزود: امروز حمل و نقل مردم و رفت و آمد مردم در بسیاری از شهرها، نقل و انتقال بارها در بسیار از نقاط کشور، ارتباطات بهداشتی مردم، از طریق فضای مجازی است.

روحانی گفت: با مسدودسازی ما به جایی نمی‌رسیم. با فشار به نسل جوان ما به جایی نمی‌رسیم. البته باید پیام‌رسان‌های داخلی خود را تقویت کنیم و حرف به‌حقی است. ما باید آنچه ایرانی است، حتی در فضای مجازی ما باید آنها را تقویت کنیم اما آیا می‌توان به‌نام تقویت فضای ایرانی، مردم را از ارتباطات و از مشاغل محروم کرد؟ این کار امکان‌پذیر نیست.

اما امروز شاهد آن هستیم که اینترنت در کشور وضعیت بسیار اسفناک و اعصاب خردکنی دارد. بسیاری از کاربران مدام از قطع و وصل‌های پی در پی اینترنت شکایت و گله دارند و برخی دیگر معتقدند با سرعت بسیار پایین اینترنت بهتر است اینترنت بطور کلی قطع شود تا مردم تکلیف خود را بدانند. از سوی دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نیز عامل کندی اینترنت و قطع و وصل‌های پی در پی را استفاده کاربران از فیلتر شکن عنوان می‌کنند و می‌گویند: خیلی طبیعی است وقتی کاربری از فیلتر شکن استفاده می‌کند با افت سرعت مواجه می‌شود و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده نباید انتظار اینترنت پرسرعت را داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران هزینه استفاده از اینترنت پرسرعت را به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرداخت کرده‌اند حال اینکه نه تنها خبری از اینترنت پر سرعت نیست بلکه این روزها اختلال در اینترنت به قدری افزایش پیدا کرده است که کاربران عطایش را به لقا بخشیده‌اند.

در حالی که بسیاری از کاربران اینترنت از اختلال در اینترنت شکایت دارند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز دایما از مشترکان می‌خواهد که شکایت و اعتراض خود را ثبت کنند یک عضو کارگروه مصادیق مجرمانه اینترنتی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اختلالات اخیر اینترنت، گفت: این اختلال ممکن است فنی و مخابراتی باشد و عمدی نباشد.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که بعد از فیلترینگ تلگرام برخی از سایت‌های اینترنتی دچار اختلال شدند آیا در جریان این موضوع هستید و قرار است در این باره تصمیمی گرفته شود گفت: من در این باره اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که شما عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه هستید و در این باره اطلاع ندارید؟، بیان کرد: بله عضو هستم ولی این مسائل فنی است و از آقای سبحانی‌فر بپرسید.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان با این اختلال مواجه شده‌اید گفت: این اختلال ممکن است مخابراتی یا فنی باشد و عمدی در کار نباشد؛ چون که ما تلگرام را از مدار خارج کردیم ممکن است آسیب‌هایی هم به بخش‌هایی دیگر از فضای مجازی وارد شود. من به این مسائل مسلط نیستم.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای مسدود شدن تلگرام و استفاده نکردن کاربران از این اپلیکیشن در اینترنت محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند محدودیت‌هایی که باعث اختلال‌های اخیر اینترنت شده است. طبق گفته این کارشناسان از آنجا که بسیاری از کاربران به فیلترشکن وصل می‌شوند و برای اتصال به پیام رسان خارجی یا دیگر سایت‌های فیلتر شده قانون را دور می‌زنند قطعا با افت سرعت مواجه می‌شوند و با توجه به وضعیت این روزهای اینترنت باید مسوولان چاره‌یی برای این مشکل کاربران بیندیشند. این در حالی است که بعد از فیلتر شدن تلگرام و اختلال‌های پیش آمده برای اینترنت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در توییتر خود نوشت: ‌دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجددا فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است. همچنین حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در برخی نرم‌افزارهای کاربردی و نیز بازی‌های رایانه‌یی برخط و همچنین اختلال در بعضی از وب سایت‌های اینترنتی پس از اجرای حکم قضایی در مسدودسازی یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی، گفت: اجرای این حکم نباید در مورد سایر کاربری‌های اینترنت اختلال ایجاد کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم خواسته است در صورتی که برای استفاده از سایر کاربری‌های اینترنت با مشکل روبرو شدند، موارد را از طریق سامانه ۱۹۵ جهت پیگیری اعلام کنند. وی همچنین درباره نحوه رسیدگی به این شکایات عنوان کرده است که در صورتی که با بررسی به این نتیجه برسیم که اپراتور در این زمینه سرویسی را با کیفیت نامناسبی ارائه کرده است در چارچوب پروانه با اپراتور برخورد می‌شود.

تلگرام در کشور فیلتر شده است و این فیلتر شدن تلگرام هزینه‌های بسیاری را برای کاربران و مسوولان داشته است، اختلال در اینترنت ثابت و همراه کشور، اعتراض و شکایت کاربران، مسدود شدن اشتباهی برخی سایت‌ها و دسترسی‌ها و... تماما هزینه‌هایی است که باید کاربران و مسوولان برای فیلتر شدن یک پیام رسان خارجی بدهند، ‌اما با وجود این بازهم کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و با انواع و اقسام فیلتر شکن‌ها این پیام رسان را فعال و به کار خود ادامه می‌دهند. و به نظر می‌رسد نه تنها اینترنت پرسرعت به روستاها نمی‌رسد بلکه در شهرهای بزرگ نیز با اینترنت پرسرعت مقابله می‌شود.

 

ارسال نظر