اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۵۲

رونمایی از نخستین تراشه ۱۰ نانومتری «اینتل»

پی‌سی‌ورلد   شرکت اینتل سرانجام از نخستین تراشه ۱۰ نانومتری خود از سری کنون لیک رونمایی کرد. این تراشه برای استفاده در رایانه‌های نوت بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  Carei-1218-3U نخستین تراشه ۱۰نانومتری از سری کنون لیک بوده و روی یک نوت‌بوک تولیدی شرکت لنووو نصب می‌شود.

پیش از این گفته می‌شد که ممکن است تولید این تراشه تا سال ۲۰۱۹ به تعویق بیفتد، اما اینتل سرانجام آن را در ماه می‌عرضه کرد. تراشه یادشده از نسل هشتم تراشه‌های ساخته شده توسط اینتل است و سرعت پایه آن 2.2 گیگاهرتز است که در صورت تقویت به 3.20 گیگاهرتز افزایش می‌یابد.

تولید این تراشه راه را برای تولید لپ‌تاپ‌ها و نوت بوک‌های جدیدی هموار می‌کند که از سرعت بیشتر و ضخامت کمتری برخوردار خواهند بود. لنووو این تراشه را همراه با پردازنده گرافیکی آر ۵ شرکت ای‌ام‌دی به کار می‌گیرد.

این تراشه ۱۰ نانومتری از حافظه LPDDR4 پشتیبانی می‌کند و حداکثر پهنای باند ظرفیت حافظه آن به 41.6 گیگابیت در ثانیه می‌رسد که ۲۲ درصد بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی Core i3-0318U است. قیمت این تراشه هنوز اعلام نشده است.

ارائه شارژرهای قدرتمند برای «آیفون»‌های جدید

میل آنلاین   طبق گزارش‌های جدید به نظر می‌رسد اپل تصمیم دارد شارژرهای قدرتمندتر ۱۸ واتی را برای آیفون‌های جدید بسازد که دستگاه را با سرعت بیشتری شارژ می‌کنند.

اپل تصمیم دارد در ماه سپتامبر چند مدل اپل جدید رونمایی کند. طبق گزارش Charger Lab این موبایل‌ها احتمالا مجهز به شارژرهای قدرتمندتر و سریع‌تر باشند. در همین راستا تصاویر جدید نشان‌دهنده شارژر USB-C با قدرت ۱۸ وات است.

چنین شارژری با استفاده از کابل USB-C به آیفون متصل می‌شود و قادر است ۱۸ وات برق را به دستگاه منتقل کند. چنین شارژری بسیار سریع‌تر از نمونه‌های ۵، ۱۰ و ۱۲ واتی دستگاه را شارژ می‌کند.

بسیاری معتقدند اپل شارژر USB-C سریع را در جعبه‌یی همراه مدل‌های جدید آیفون عرضه می‌کند. این درحالی است که مدت‌هاست کارشناسان و کاربران به دلیل ارائه نکردن شارژرهای قدرتمند برای برخی مدل‌های آیفون و ‌آی‌پد از اپل انتقاد می‌کنند. البته دستگاه‌های جدید از جمله آیفون‌ایکس و آیفون۸ قادر به شارژ سریع هستند.

طرح این شارژر هم در مقایسه با نمونه‌های قبلی متفاوت است. شارژر جدید بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های قبلی و مستطیل شکل است.

آزمایش یک‌ساله زندگی در ماه تکمیل شد

اسپیس   دانشجویان داوطلب چینی آزمایش یک ساله زندگی در آزمایشگاه فضایی شبیه‌سازی شده را تکمیل کردند.

دانشجویان چینی که بطور داوطلبانه در آزمایشگاه فضایی شبیه‌سازی زندگی می‌کردند، بالاخره پس از یک سال از آن خارج شدند.

این آزمایش از ۱۰ مه ‌۲۰۱۷ در واحد (قصرماه۱) در دانشگاه بیهانگ آغاز شد و ۳۷۰ روز طول کشید.

آزمایش مذکور یک سال طول کشید و شامل سه مرحله بود که آخرین مورد آن ۱۱۰ روز طول کشید و ۱۵ می‌تکمیل شد.

لیو هونگ مدیر ارشد طراحی این واحد می‌گوید: این آزمایش بلندترین مدت زمان اقامت در یک سیستم BLSS (سیستم پشتیبانی بیورجنریتیو) است. در چنین سیستمی انسان، حیوان، گیاه و میکروارگانیسم‌ها در محیطی شبیه زمین زندگی می‌کنند. به گفته لیو BLSS یک فناوری مورد نیاز برای اقامت طولانی انسان روی ماه یا اجسام فضایی دیگر است.

انتقال پیام محرمانه در متن معمولی با روش نوین

اسپکتروم  گروهی از متخصصان رایانه از دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی نرم‌افزار پیشرفته‌یی شدند که قادر است تا پیام مخفی را در یک متن معمولی به کمک تکنیک تغییر نامشخص در ظاهر حروف منتقل کند.

تکنیک جدید انتقال محرمانه اطلاعات موسوم به FontCode یک روش کاملا محرمانه برای انتقال محتوای محرمانه در نرم‌افزارهای شناخته‌شده همچون مایکروسافت ورد است.

مسوول این پروژه معتقد است که با استفاده از این فناوری، امکان انتقال اطلاعات اضافی متن مثل نام نویسندگان، مولفان و وضعیت قانون کپی‌رایت نیز وجود دارد.  کاربرد دیگر این روش، شناسایی احتمال دستکاری در متن‌های رسمی و مهم است. در واقع نرم‌افزار با شناسایی بخش‌های گمشده متن اصلی، هرگونه دستکاری، جعل و حذف بخشی از متن اصلی را تشخیص می‌دهد.

این نرم‌افزار با تکنیک دستکاری پنهان در ظاهر حروف، دیتای پنهان را منتقل می‌کند. مثلا با افزایش یا کاهش ارتفاع یک حرف یا تغییر نامحسوس در انحنای حروف مثل P یا Q یک کد اختصاصی به صورت کاملا نامحسوص منتقل می‌شود.  با وجود مزایای انحصاری این روش یک محدودیت کلی در این سیستم وجود دارد. در واقع طول پیام قابل انتقال با این روش به طول متن مورد نظر بستگی دارد.

 

 

ارسال نظر