به جای جنگ‌روانی مشکل را حل کنید

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۱۳
به جای جنگ‌روانی مشکل را حل کنید

گروه دانش و فن | مرجان محمدی |

 پیام‌رسان‌های داخلی برای توسعه زیر ساخت‌های خود و ارائه خدمت به کاربران 50 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند، تسهیلاتی که از سوی دولت پرداخت شده است تا کاربران به جای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، پیام‌رسان‌هایی که با وجود اعطای تسهیلات این‌چنینی نتوانسته‌اند نظر کاربران را بخود جلب کنند.

برخی از مدیران این پیام‌رسان‌های داخلی ازعضویت 10 میلیون کاربر خبر داده‌اند، خبری که صحت آن تایید نشد و برخی مسوولان این آمار را اشتباه دانستند و گفتند که در مجموع پیام‌رسان‌های داخلی توانستند کمتر از 9 میلیون کاربر جذب کنند و ملاک جذب کاربر میزان دانلود و نصب نیست بلکه ملاک حضور کاربران در این شبکه‌های اجتماعی است.

بسیاری از کاربرانی که به این پیام‌رسان‌ها مهاجرت کرده‌اند بعد از مشکلات فراوان این پیام‌رسان‌ها و اختلال‌های ایجاد شده دوباره به پیام‌رسان فیلتر شده تلگرام باز گشتند و این بدان معنا است که هنوز پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند نیاز کاربران را برآورده کنند، این در حالی است که یکی از پیام‌رسان‌های داخلی در روزهای اخیر مشکلات ایجاد شده در خدمات رسانی خود به مشترکان را به زیرساخت‌ها و کم کاری اپراتورهای تلفن همراه کشور نسبت داده بود و از کم‌کاری وزارت ارتباطات و زیر ساخت شکایت و گله داشت، ‌روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این ادعا پاسخ داد و گفت: این پیام‌رسان داخلی به جای عملیات روانی و پروپاگاندا مشکل را رفع کند.

محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران به اعتراض یکی از پیام‌رسان‌های داخلی درباره چالش‌های نرم‌افزاری زیرساخت و اپراتورها اشاره کرد و افزود: اینکه مشکلات خود را به دیگران نسبت دهیم و به جای پرداختن به آن، با پروپاگاندا (عملیات روانی) بخواهیم ضعف خود را پنهان داریم، نه به نفع آنها و نه به نفع کشور است.

وی در واکنش به ادعای یکی از پیام‌رسان‌های داخلی مبنی بر همکاری نکردن برای تامین زیرساخت‌ها گفت: این پیام‌رسان به جای رفع مشکل، فرافکنی می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون پنج پیام‌رسان داخلی در کشور فعال‌اند و اینکه یکی از آنها به جای مطرح کردن مشکل در جلسه‌یی به این منظور مرتب بحث را به عملیات روانی بکشاند، به سود هیچکدام نیست و این رویه جواب نخواهد داد. وزیر ارتباطات افزود: تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها بر همکاری با پیام‌رسان‌هاست و این موضوع را به عنوان یک تکلیف مهم ملی پیگیری می‌کند؛ بنابراین ایجاد عملیات روانی، ذهنیتی ایجاد می‌کند و تاثیر منفی دارد. وی تاکید کرد: اگر کسی مشکلی دارد باید با استدلال و استناد پیگیری کند.

آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: نمی‌شود چهار پیام‌رسان دیگر خوب کار کنند و یک پیام‌رسان که ادعایی داشته و به آن نرسیده است، شروع به تبلیغ منفی کند و مسوولیت را به گردن دیگران بیندازد؛ پیام‌رسان‌ها بدانند ما از آنها حمایت کرده و مشکلات را پیگیری و برطرف خواهیم کرد. گفتنی است چندی پیش مدیر یک پیام‌رسان داخلی در صفحه شخصی خود در توییتر به اختلال چند روزه پیام‌رسان خود اشاره کرد و نوشت: اختلال در زیرساخت ارتباطی کشور، اپراتورها و پیام‌رسان داخلی، ناشی از چالش‌های نرم‌افزاری ما، کم‌لطفی اپراتورهای همراه و عدم اختصاص حداقل‌های زیرساختی از سوی دولت است. ما ۲۴ ساعته علاوه بر تلاش برای حل چالش‌های نرم‌افزاری، پیگیر تامین نیازهای فنی از سوی اپراتورها و دولت هستیم که ظاهرا بدون کمک آقای آذری جهرمی، این مشکلات برطرف نمی‌شود. هفته گذشته با پیش‌بینی این روند، نامه‌یی برای ایشان و مسوولان مرتبط ارسال کرد‌م که منتظر مساعدت دولت هستم.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به افزایش شکایت‌های مردمی از کیفیت اینترنت اشاره و تاکید کرد که اپراتورها موظفند نسبت به این مساله با جدیت پیگیری و اقدام‌های لازم را انجام دهند. در حالی که پس از اعمال محدودیت روی یکی از پیام‌رسان‌های خارجی که به دستور مقام قضایی و در روز‌های اخیر رخ داد مردم شاهد بروز اختلال‌هایی در سرویس‌های اینترنتی خود بودند و برخی مواقع نیز افت کیفیت اینترنت موجب افزایش نارضایتی‌ها شده بود.

موضوعی که واکنش رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران را به همراه داشت به گونه‌یی که حسین فلاح جوشقانی به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در برخی فعالیت‌های اینترنتی با اجرای دستور قضایی مسدودسازی تلگرام گفت: مردم این اختلال‌ها را به سامانه 195 گزارش کنند.  وزیر ارتباطات نیز روز گذشته به بروز مشکلات در کیفیت اینترنت اشاره کرد و گفت: اپراتورها باید با جدیت برای برطرف کردن این افت کیفیت تلاش کنند. آذری جهرمی در ادامه با انتقاد مجدد از انحصار صدا و سیما در مقررات‌گذاری صوت و تصویر فراگیر، به رشد فراگیر ویدیو به دلیل تلاش‌های دولت در این زمینه اشاره کرد و در عین حال این توسعه را جایگزینی برای ارتباطات ثابت ندانست. عضو کابینه دولت تدبیر و امید منابع فرکانسی را محدود برشمرد و گفت: توسعه شبکه همراه همواره با محدودیت مواجه است بنابراین باید نسبت به توسعه شبکه ثابت اقدام کرد. در هر صورت به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند در پیام‌رسان خارجی فیلتر شده باقی بمانند تا اینکه به پیام‌رسان داخلی مهاجرت کنند.

 

ارسال نظر