رگولاتوری:کاربران اختلال‌ اینترنت را گزارش دهند

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۵۳
رگولاتوری:کاربران اختلال‌ اینترنت را گزارش دهند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

تلگرام دهم اردیبهشت ماه به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مسدود شد و به دنبال آن، برخی شهروندان در گزارش‌هایی اعلام کردند در فعالیت‌های اینترنتی آنها اختلال‌هایی ایجاد شده است. از این‌رو با اعتراض گسترده کاربران وزیر ارتباطات خواستار رسیدگی به این موضوع شد. در همین خصوص رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در برخی فعالیت‌های اینترنتی با اجرای دستور قضایی مسدودسازی تلگرام گفت: مردم این اختلال‌ها را به سامانه 195 گزارش کنند. حسین فلاح جوشقانی تصریح کرد، که اجرای دستور قضایی برای مسدودسازی تلگرام، نباید اختلالی در دیگر کاربری‌های اینترنتی در برخی سایت‌ها و همچنین بازی‌های برخط (آنلاین) و نرم افزارهای کاربردی ایجاد کند.

وی از شهروندان خواست، با توجه به گزارش‌های دریافتی از کاربران درباره این اختلال‌ها، این مشکلات را به سامانه 195 اطلاع دهند.

سامانه 195 به مشکلات مطرح شده از سوی مردم درباره خدمات اینترنتی رسیدگی می‌کند.

معاون وزیرارتباطات خاطرنشان ساخت: رگولاتوری با دریافت گزارش‌های کاربران اینترنت، موارد را بررسی می‌کند؛ در صورتی که اختلال ایجاد شده ناشی از عملکرد اپراتور باشد ضمن تکلیف به شرکت مربوطه برای جبران موضوع، با متخلف برخورد می‌شود. وی تاکید کرد با وجود گذشت چند روز از اجرای دستور قضایی برای مسدودسازی تلگرام، ادامه اختلال برای کاربران به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. فلاح جوشقانی گفت: سازمان تنظیم مقررات، نتایج رسیدگی به گزارش‌های دریافتی مردمی و برخوردهای صورت گرفته با اپراتور متخلف را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

این در حالی است که یک عضو فراکسیون امید تاکید کرد که رییس‌جمهور باید با حضور در مجلس درباره فیلترینگ تلگرام و نظرش در این خصوص توضیح دهد. مصطفی کواکبیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته در واکنش به فیلترینگ تلگرام، گفت: باید این موضوع بررسی شده و از آقای رییس‌جمهور دعوت شود تا در جلسه علنی و غیرعلنی درباره فیلترینگ تلگرام پاسخ دهند.

وی ادامه داد: مردم درباره فیلترینگ تلگرام از ما این سوال را مطرح می‌کنند که اگر رییس‌جمهور مخالف آن است؛ چرا برخی دیگر می‌گویند که به صورت مخفیانه با فیلترینگ موافقت کردند؟ اگر هم موافق فیلتر است چرا می‌گوید با آن مخالف است؟کواکبیان تاکید کرد که برای پاسخ به همه ابهامات رییس‌جمهور باید در جلسه‌یی در مجلس چه به صورت علنی و چه غیرعلنی پاسخ دهد که با فیلتر تلگرام موافق است یا مخالفت.

 شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای درباره فیلتر تلگرام نداشته است

با وجود اعلام یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر اینکه پیام‌رسان تلگرام با تصمیم شورای عالی فضای مجازی مسدود شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد. علی ساری عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه این فراکسیون با سخنگوی قوه قضاییه با موضوع فیلترینگ تلگرام خبرداد و گفت: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در این جلسه اعلام کرد دستگاه قضایی بعد از چند جلسه بررسی کارشناسی و براساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی حکم فیلترینگ را صادر کرد. با این حال پیگیری ایرنا از شورای عالی فضای مجازی نشان می‌دهد که این شورا نه تنها مصوبه‌یی در این خصوص نداشته بلکه حتی تصمیمی هم در این زمینه نگرفته است. محمد حسین‌پور مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی نیز به رسانه‌ها اعلام کرده که تاکنون هیج مصوبه‌یی مبنی بر فیلتر تلگرام صادر نشده است و هر زمان مصوب شد، از طریق شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌شود. گقتنی است بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نهم اردیبهشت ماه از صدور دستور قضایی مسدود‌سازی تلگرام خبر داد و اعلام کرد: فعالیت این سایت در ایران از دهم اردیبهشت ممنوع است. شامگاه چهاردهم اردیبهشت ماه، صفحه اینستاگرام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در مطلبی نوشت: مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تایید دولت است؛ رییس‌جمهوری ریاست شورای عالی فضای مجازی را برعهده دارد.

 فیلترینگ فیلترشکن‌ها

از سوی دیگر در روسیه تلاش برای دور زدن فیلترینگ ادامه دارد و خبر می‌رسد که برای ممنوعیت دور زدن فیلترینگ گام بعدی روسیه فیلترینگ فیلترشکن‌ها است به‌طوری که سازمان نظارت بر اینترنت روسیه که نزدیک به یک ماه پیش پیام‌رسان تلگرام را فیلتر کرد، حالا به فیلترینگ اپلیکیشن‌های فیلترشکن روی آورده است.

تقریبا یک ماه پیش بود که سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت در روسیه با تحویل لایحه‌یی به دادگاه عالی مسکو، حکم فیلترینگ و مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام را در صورت عدم همکاری با این کشور، اعلام کرد.

دولت روسیه بارها به بهانه استفاده نادرست کاربران و همچنین رد و بدل شدن پیام‌های تروریست‌های داعش در پلت‌فرم پیام‌رسان تلگرام، این اپلیکیشن را در کشورش مسدود و فیلتر کرد. چراکه روسیه بارها از تلگرام درخواست کرده بود که سرورهایش را به این کشور منتقل کند.

دولت این کشور پس از عدم همکاری این پیام‌رسان جهت انتقال سرورهایش، آن را به پرداخت جریمه‌های هنگفت و سنگین و همچنین مسدودسازی آن در این کشور پهناور تهدید کرد تا بتواند تلگرام را برای همکاری با خود متقاعد کند. اما پس از آنکه تلگرام خواست روسیه برای همکاری با این کشور را رد کرد، حکم فیلترینگ این پیام‌رسان آبی رنگ صادر شد. هرچند که به گفته بسیاری از رسانه‌ها، در جریان فیلترینگ تلگرام، دسترسی برخی از مردم به وب سایت‌ها، بانک‌ها و کارهای اینترنتی دیگر هم در روسیه مسدود شده و موجب نارضایتی‌های بسیاری شده است. حالا به نظر می‌رسد دولت روسیه در اقدام بعدی خود در راستای مسدودسازی و قطع دسترسی مردم به تلگرام، به فیلترینگ فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های وی پی ان (vpn) که فیلترینگ را دور می‌زنند، روی آورده است.

 

ارسال نظر