25درصد کاربران از تلگرام کوچ کردند

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۴۷
25درصد کاربران از تلگرام کوچ کردند

گروه دانش و فن|

با ابلاغ دبیر شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات، مجوز صادره مرکز ملی فضای مجازی برای استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران باطل اعلام و سرورهای مربوط از مدار خارج شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای شفافیت ساختارمند که آن را راهبردی اساسی در وزارت ارتباطات می‌داند، به اطلاع عموم می‌رساند:

عصر روز پنج‌شنبه ابلاغیه‌یی توسط دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال 1395 درخصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است.

بر اساس روال‌های قانونی، «شرکت ارتباطات زیرساخت» موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام نماید و از این پس، ترافیک این

پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌الملل کشور» راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه، اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد.

این در حالی است که معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اعلام سیاست‌های حمایتی کشور از پیام‌رسان‌های داخلی و شکستن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی، از کوچ 25درصدی کاربران ایرانی از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد. محمدصادق افراسیابی با تشریح روند برگزاری دو نشست مسوولان فضای مجازی کشور و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسوولان پیام‌رسان‌ها و کانال‌های بالای 100 هزار کاربر اظهار داشت: امروزه شرکت‌های دانش بنیانی با ظرفیت و توانمندی‌های بالایی در کشور وجود دارند که به فرآیند انتقال و کوچ از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی و بومی کمک می‌کنند تا مشکلی برای مردم و مخاطبان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال به وجود نیاید.

وی تاکید کرد: امروز مسوولان نظام با توجه به برخی مسائل از جمله ضرر و زیان‌های فراوان تلگرام، به این نتیجه رسیده‌اند تا هرچه سریع‌تر روند انتقال و کوچ از پیام‌رسان‌ خارجی به داخلی و بومی مهیا شود.

این مدرس دانشگاه، شکستن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام را برای کشور مهم دانست و گفت: بیشتر اجزای مرتبط با نظام به نوعی درگیر ارائه راهکارهای مختلف برای این نقل و انتقال هستند تا کار و روند کوچ به نحو احسن انجام شود و صاحبان کسب و کارهای دیجیتال دچار ضرر و زیان نشوند و در این مسیر برخی دانشگاه‌های مهم کشور مانند صنعتی شریف هم راهکارهایی ارائه کرده‌اند.

 پرونده دولتی‌ها در تلگرام بسته شد

وی همچنین با اشاره به بخشنامه ابلاغی معاون اول رییس‌جمهوری به نهادهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، خاطرنشان کرد: در این بخشنامه آمده است برای حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی، تمام دستگاه‌های یاد شده موظفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه هر گونه فعالیت و ارائه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند و بسترهای لازم در این زمینه را فراهم کنند. افراسیابی ادامه داد: از آنجا که 29 فروردین ماه تاریخ ابلاغ این بخشنامه بود لذا روز، هشتم اردیبهشت آخرین مهلت دستگاه‌های دولتی برای استفاده از تلگرام است و لازم است طبق بخشنامه ابلاغی توسط معاون اول محترم رییس‌جمهوری، تمامی دستگاه‌های دولتی به کار خودشان در تلگرام خاتمه دهند.

به گفته وی خوشبختانه روند نقل و انتقال از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی رشد صعودی به خود گرفته به‌طوری‌که تاکنون شاهد هستیم نزدیک به 25درصد کاربران تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کرده‌اند.

معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب وکارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد به آمارهای مرکز ملی فضای مجازی کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان از کم شدن بار ترافیک تلگرام و از طرفی کاهش تولید محتوا است.

به گفته وی البته هرچند ممکن است که برخی همزمان در دو پیام‌رسان‌ داخلی و خارجی حضور داشته باشند اما آنچه حایز اهمیت است کوچ از پیام رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی است که روند سرعت و شتاب به خود گرفته است. افراسیابی تصریح کرد: با عنایت به پایان مهلت تعیین شده در بخشنامه ابلاغی معاون اول ریاست‌جمهوری، پیش بینی می‌شود از امروز نیز شاهد کاهش میزان کاربران دولتی تلگرام و کوچ آنها باشیم. وی تاکید کرد: نیازمند همدلی و همراهی همگان در حرکت ملی این نقل و انتقال از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی هستیم تا بدون هیچ‌گونه دغدغه و استرسی شاهد این انتقال باشیم.

 

ارسال نظر