«فیس‌بوک» جلو رسوایی جدید را گرفت

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۲۱

سی‌نت|

فیس‌بوک برای جلوگیری از وقوع یک رسوایی دیگر این‌بار جلو همکاری و نفوذ یک موسسه تحقیقاتی کانادایی به اطلاعات شخصی کاربرانش را گرفت.

دو هفته پس از آنکه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی انگلیسی تحت عنوان کمبریج آنالیتیکا در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش همکاری داشته، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی و تحقیقاتی و همچنین نقض حریم شخصی کاربران متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت در آماج حملات شدید کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌یی که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشره، فیس‌بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است.

این رسوایی بزرگ دامان فیس‌بوک را به‌شدت گرفت و موجب شد ارزش سهام این غول تکنولوژی امریکایی حدود ۵۸ میلیارد دلار نزول پیدا کند اما به نظر می‌رسد این شرکت از این رسوایی درس عبرت بزرگی گرفته است، چراکه به تازگی گزارش شده که فیس‌بوک جلو نفوذ و درخواست همکاری یک موسسه تحقیقاتی کانادایی تحت عنوان AggregateIQ را نیز گرفته است. گفته می‌شود، موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی AggregateIQ، در خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و رای موافق به برگزیت دست داشته و نقش پررنگی را در این باره ایفا کرده است. این اقدام فیس‌بوک در قبال موسسه تحقیقاتی کانادایی مذکور، در حالی اتفاق افتاد که تنها چند روز به شهادت مارک زوکربرگ موسس و مدیرعامل فیس‌بوک در برابر مجلس نمایندگان سنا برای رسوایی این شبکه اجتماعی، باقی مانده است.

 

ارسال نظر