وداع «اپل» با تراشه‌های «اینتل»

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۹۶
وداع «اپل» با تراشه‌های «اینتل»

بلومبرگ|

شرکت اپل تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، تراشه‌های اختصاصی خود را جایگزین تراشه‌های اینتل کند.

غول تکنولوژی امریکایی اپل مدت‌هاست که درصدد کاهش وابستگی خود به شرکت‌های دیگر همچون اینتل است. پس از رسوایی‌های اینتل و روزنه‌های امنیتی معروفش، اسپکتر و ملت داون، این انگیزه اپل برای جایگزین کردن آن قوی‌تر شد تا جایی که به تازگی اعلام کرده است تراشه‌های اختصاصی اپل تا سال ۲۰۲۰ میلادی بطور کامل جایگزین تراشه‌های اینتل برای لپ‌تاپ‌های مک بوک این شرکت خواهند شد.

اپل نه تنها برای مک بوک بلکه برای گوشی‌های آیفون، تبلت‌های‌ آی‌پد و ساعت‌های هوشمند اپل واچ خود نیز قصد دارد از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده کند. با اینکه اینتل به تمامی کاربران و سهامدارانش وعده داده است که در نسل جدید پردازنده‌هایش دیگر خبری از آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی همچون اسپکتر و ملت داون نخواهد بود، اما به نظر می‌رسد همچنان چهره‌اش برای سایر غول‌های تکنولوژی مخدوش شده است.

در ماه‌های اخیر ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون کشف شده در پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت اینتل که از سال ۱۹۹۵ به بعد وجود داشته و باعث شده هکرها به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه رایانه‌ها دسترسی پیدا کنند، جنجال‌های فراوانی به پا کرده است. این ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی در پردازنده‌های اینتل به‌گونه‌یی بوده است که به هکرها اجازه می‌داده علاوه بر سرقت کلمات و رمز عبور کاربران، تمامی اطلاعات ذخیره شده موجود بر حافظه، پردازنده رایانه و گوشی‌های همراه را به سرقت برده و از آن سوءاستفاده کنند و این سطح از دسترسی موجب می‌شد به تراشه‌های دیگری همچون ‌ای‌ام دی و‌ای آر‌ام نیز دسترسی یابند. اینتل، یک شرکت تجهیزات رایانه‌یی در ایالات متحده امریکاست که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپ‌ست، بلوتوث و حافظه‌های فلش، انواع ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت می‌کند، حالا طبق گزارش‌های منتشر شده، فرآیند خداحافظی با تراشه‌های اینتل از هم‌اکنون کلید خورده است و انتظار می‌رود تا دو سال دیگر یعنی ۲۰۲۰ میلادی به طول بینجامد.

 

 

ارسال نظر