ارائه پردازنده‌های مقاوم در برابر ضعف امنیتی

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۴۹
ارائه پردازنده‌های مقاوم در برابر ضعف امنیتی

ورج|

گزارش‌ها حاکی از آن است که نسل جدیدی از پردازنده‌های اینتل برای مقابله با حملات حفره‌های امنیتی موسوم به اسپکتر در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد.

 مدت‌هاست که ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون کشف شده در پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت اینتل که از سال ۱۹۹۵ به بعد وجود داشته و باعث شده هکرها به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه رایانه‌ها دسترسی پیدا کنند، مورد بحث‌های فراوانی قرار گرفته است.

این ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی در پردازنده‌های اینتل به‌گونه‌یی بوده است که به هکرها اجازه می‌داده علاوه بر سرقت کلمات و رمز عبور کاربران، تمامی اطلاعات ذخیره شده موجود بر حافظه، پردازنده رایانه و گوشی‌های همراه را به سرقت برده و از آن سوءاستفاده کنند و این سطح از دسترسی موجب می‌شد به تراشه‌های دیگری همچون ‌ای‌ام دی و‌ای آر‌ام نیز دسترسی یابند.

اینتل، یک شرکت تجهیزات رایانه‌یی در ایالات متحده امریکاست که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپ‌ست، بلوتوث و حافظه‌های فلش، انواع ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت می‌کند.

پس از آنکه خود اینتل نیز پس از ارائه و انتشار به‌روزرسانی ویژه‌یی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به رایانه‌های کاربران، به آنها هشدار داد که از این به‌روزرسانی استفاده نکرده و آن را به هیچ‌وجه روی سیستم عامل رایانه خود نصب نکنند، حالا برای مقابله با آسیب‌ها و صدماتی که این حفره‌های امنیتی به جان رایانه‌های کاربران انداختند، قصد دارد در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را تحت عنوان Cascade Lake معرفی و روانه بازار کند. حالا تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که این نسل جدید از پردازنده‌های اینتل در برابر آسیب‌پذیری‌های اسپکتر مقاوم خواهند بود. این در حالی است که تاکنون اینتل نتوانسته بود به‌طور کامل ضعف‌های امنیتی موجود را از پردازنده‌های خود حذف کند و خیال کاربران در جهان را آسوده سازد.

برایان کرانیچ مدیرعامل اینتل در این خصوص می‌گوید: اینتل امسال پردازنده‌های جدید سرور خود را که در برابر حملات اسپکتر مصون هستند، به بازار عرضه خواهد کرد.

از زمانی که معلوم شد پردازنده‌های این غول تراشه ساز امریکایی در برابر این ضعف‌های امنیتی آسیب پذیر هستند، شرکت‌های مختلف همچون تولیدکنندگان رایانه و توسعه‌دهندگان نرم افزارهای رایانه‌ای، اقدام به انتشار به روزرسانی‌هایی برای مقاومت در برابر اسپکتر و ملت داون بودند اما حالا اینتل از جزئیات سخت افزاری خود در برابر این حملات سایبری و امنیتی خبر می‌دهد که به‌طور قطع، برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان خبر خوشایند و خوشحال‌کننده‌یی به شمار می‌آید.

قرار است این پردازنده‌های جدید موسوم به

Cascade Lake در سرور دیتاسنترهایی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت استفاده شوند.

کرانیچ افزود: اینتل تلاش‌های بسیاری برای افزایش و حفظ امنیت و آوازه محصولات خود کرده است و حالا با رونمایی و سپس انتشار این نسل جدید از پردازنده‌ها به جهانیان اثبات خواهیم کرد که در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی مصون هستند.

ارزش سهام اینتل از زمانی که خبر ضعف‌های امنیتی اسپکتر و ملت داون در فضای مجازی منتشر شد، کاهش شدیدی پیدا کرد و این شرکت امریکایی با مشکلات حقیقی و حقوقی متعددی نیز دست و پنجه نرم کرد.

لازم به ذکر است که این نسل جدید از پردازنده‌ها تنها در برابر آسیب‌پذیری اسپکتر مقاوم هستند و هنوز این شرکت برای ملت داون هیچ به روز رسانی سخت‌افزاری ارائه نداده است بلکه فقظ به یک به روزرسانی نرم‌افزاری بسنده کرده است. که البته به عقیده بسیاری از تحلیلگران، قدم بعدی اینتل اقدام جدی و رونمایی از پردازنده‌یی برای مقاومت در برابر ملت داون خواهد بود.

 

 

ارسال نظر