نمی‌توانیم ارائه خدمات را به خارجی‌ها بدهیم

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۵۵
نمی‌توانیم ارائه خدمات را به خارجی‌ها بدهیم

وزیر ارتباطات گفت: بومی شدن زیرساخت برای تحول دیجیتال یک پیام‌رسان ضرورت است و ما نمی‌توانیم مباحث اقتصادی، نظام بانکی و پرداخت‌مان را به سرویس‌دهنده خارجی واگذار کنیم و بی‌تفاوت باشیم. نسبت به نیاز مردم هم نمی‌توان بی‌تفاوت بود، بنابراین این کار همت همگانی می‌طلبد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه عقلای کشور در شورای عالی فضای مجازی سندی را طراحی کردند که بندهای مختلفی دارد اظهار کرد: این‌طور نیست که با اعطای وام مشکل حل شود، مشکل پیام‌رسان‌ها فقط مشکل مالی و حتی اعتمادی نیست. مردم باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند، کسب‌وکارشان را روی خدمات بومی بیاورند که امنیت بیشتر، کیفیت بهتر و سرعت بالاتری داشته باشد.

وی افزود: به لحاظ حاکمیتی کلان‌داده‌های ما نباید خارج از کشور ذخیره شود، ما باید بتوانیم نظام اقتصادی را درون کشور و حاکمیت خود مدیریت کنیم. اما اگر نظام پرداخت نداشته باشیم و بدون اعتماد مردم نمی‌توانیم از آنها دعوت کنیم، بنابراین باید اعتماد و زیرساخت‌های پرداخت فراهم باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی فضای مجازی ذکر شده که پیام‌رسان‌های مجاز می‌توانند از تسهیلاتی ازجمله وام و اختصاص پهنای باند بهره‌ بگیرند، افزود: مرکز ملی فضای مجازی در کارگروهی که بین دستگاه‌ها داشته، شناسایی پیام‌رسان‌های مجاز را انجام داده و این لیست به صورت مکتوب به ما نیز اعلام شده است. کسانی که شناسایی شوند، ارجاع شده و این تسهیلات می‌تواند در اختیارشان قرار گیرد.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه در مصوبه شورا وظایف تمام دستگاه‌ها آمده است، گفت: وزارت ارتباطات باید به این پیام‌رسان‌ها پهنای باند می‌داد که تاکنون بیش از ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه در اختیارشان قرار گرفته است. همچنین رک و فضای سرور نیز به آنها داده شده است. این پیام‌رسان‌ها به باند معرفی می‌شوند و با سفته‌های امضا شده می‌توانند تسهیلاتی مطابق با مصوبه بگیرند.

وی ادامه داد: هر یک از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، بانک مرکزی، وزارت ارشاد، قوه قضاییه و سازمان صداوسیما وظایفی دارند. مرکز ملی فضای مجازی باید گزارش دهد که هر دستگاه چه میزان اقدام را پیش برده است. ما به‌عنوان حاکمیت باید زیرساخت‌هایی که چارچوب قانونی آن مشخص است را انجام دهیم و این مساله تنها برعهده وزارت ارتباطات نیست. حتی خود پیام‌رسان‌ها هم وظایفی برعهده دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه عده‌یی به‌صورت کلی از وزارت ارتباطات مطالبه دارند که پیام‌رسان بومی راه بیندازند، گفت: ما در چارچوبی که مصوب شده وظایف خود را انجام می‌دهیم و از باقی دستگاه‌ها هم پیگیری می‌کنیم حتی بیش از سه‌بار با دستگاه‌ها مکاتبه کردیم که چارچوب‌های لازم را انجام دهند.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه پیام‌رسان‌ها هم باید برای بهبود کیفیت خود کار کنند و شفاف باشند، اظهار کرد: ما از پیام‌رسان‌ها انتظار نداریم که از همان ابتدا در ترازهای یک بین‌المللی باشند اما باید کارشان را پیش ببرند و از کسب‌وکارهای داخلی حمایت کنند. کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های خارجی نام داشته و ثبت شدند و دارای شناسنامه هستند، وقتی می‌خواهند وارد پیام‌رسان بومی شوند باید با فعالیت‌شان با هماهنگی وزارت ارشاد تسهیل شود. همچنین پیام‌رسان‌ها باید نسبت به درخواست‌های خارج از ضوابط و مقررات محکم و پاسخگوی حریم خصوصی مردم باشند.

وی با تاکید بر ملی بودن موضوع بومی شدن پیام‌رسان‌ها گفت: تمام دستگاه‌هایی که مخاطب مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستند، باید فعالیت کنند. بنا به گزارش مرکز ملی فضای مجازی بیشترین پیشرفت در حوزه‌های مربوط به وزارت ارتباطات بوده است. از خود شرکت‌ها هم باید مطالبه شود و آنها به نیاز مردم و کسب‌وکارها پاسخگو باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات آنتن‌دهی اپراتورها، اظهار کرد: باتوجه به محدودیت‌هایی که از سمت ساکنان مناطق شهری وجود دارد مشکلاتی در زمینه آنتن‌دهی اپراتورها وجود دارد. نبود یک ادبیات واحد بین شهرداری و اپراتورها باعث می‌شود نقاطی که باید برای زدن سایت اختصاص یابد، در اختیار اپراتورها قرار نگیرد یا بعضا مشاهده می‌شود در برخی مناطق شهری سایتی نصب شده و ساکنان آن منطقه به دادگاه شکایت کردند.

آذری‌جهرمی ادامه داد: وقتی سایت جمع‌آوری شود، اپراتورها دچار مشکل خواهند شد. شاید در ۱۰۰ روز اخیر ما ۴۰ حکم جمع‌آوری سایت‌های موبایل در تهران را داشتیم.

با جمع‌آوری سایت و خاموش کردن برقش نخستین اتفاقی که می‌افتد این است که پوشش منطقه دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع کارگروهی بین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و معاونت امور شهرداری تهران شکل گرفته است که به یک گفتمان واحد برسیم و مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری باید فضایی مناسب

در اختیار اپراتورها قرار دهد که از مناطق مسکونی مردم فاصله داشته باشد و آنها طراحی خود را مبتنی بر این نقاط در نظر بگیرند، افزود: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در حوزه نظارت وظایفی برعهده دارد و باید به مردم گزارش دهد. همچنین سامانه‌یی در نسخه وب راه افتاده و نسخه موبایلی آن نیز تا پایان هفته آماده می‌شود که مشترکین می‌توانند گزارش کنند چه نقاطی دچار اشکال است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: عموم مردم هم می‌توانند ببینند که در چه نقطه‌یی اختلال وجود دارد و مربوط به چه اپراتورهایی با ذکر نقطه مکانی است. طبیعتا اپراتورها خودشان هم می‌بینند کجا مشکل دارند و برای حل مشکل خود برنامه‌ریزی می‌کنند و این هم عامل رقابت برای اپراتورهاست تا کیفیت سرویس‌شان را بهبود ببخشند. امیدواریم در سال آینده باعث کاهش نقاط مشکل‌دار شویم.

 

 

ارسال نظر