پیش‌بینی بیماری با کارت‌های ژنتیک

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۲۸:۳۰
کد خبر: ۱۱۷۸۶۸
پیش‌بینی بیماری با کارت‌های ژنتیک

فیوچریسم|

پزشکان در تلاش برای ابداع روش‌هایی برای تسهیل پیش بینی احتمال وقوع هر فرد به بیماری‌های مختلف هستند و تولید کارت‌های گزارش دهی ژنتیک این کار را تسهیل می‌کند.

متخصصان درمانی امیدوارند با امکان‌پذیر کردن انجام تست‌های ژنتیک در داخل منازل با هزینه‌یی کم و با دقت بالا شناسایی مبتلایان به بیماری‌های مختلف را راحت‌تر کنند و از این طریق ضمن نجات جان انسان‌ها میلیون دلار در هزینه‌های بهداشتی و درمانی صرفه جویی به عمل می‌آید.

محققان دانشگاه کمبریج برای نخستین‌بار موفق به طراحی نمایه‌های ژنتیک دقیق برای افراد شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان وضعیت سلامت هر فرد را از لحظه تولد به‌طور کاملا قابل ردگیری، ثبت کرد و این نمایه در گذر زمان به روزشده و ردگیری وضعیت سلامت افراد را تسهیل می‌کند.

این نمایه‌های ژنتیک می‌توانند احتمال ابتلای افراد به ۱۰ بیماری خطرناک را برآورد کنند و به‌عنوان مثال فرد با استفاده از آنها از همان ابتدای زندگی درخواهد یافت که احتمال مبتلاشدنش به دیابت در سال‌های پیش رو ۱۰درصد است، ولی این احتمال در مورد سرطان سینه ۵۰درصد و در مورد بیماری‌های قلبی ۹۰درصد است.

نکته مهم در این روش جدید این است که فرد قدرت پیش بینی وضعیت سلامت خود را نه برای چند سال، بلکه برای کل دوران زندگی به دست می‌آورد و این دستاورد تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اطلاعات این کارت‌های ژنتیک در گذر زمان و بسته به شرایط زندگی فرد مانند محیط‌زیست، سبک زندگی و غیره به‌روز می‌شوند. محققان هنوز زمان دقیقی را برای امکان‌پذیر شدن استفاده از این اختراع تحول‌آفرین اعلام نکرده‌اند.

 

ارسال نظر