روسیه مقصر اصلی حملات سایبری المپیک زمستانی ۲۰۱۸

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۰۰
روسیه مقصر اصلی حملات سایبری المپیک زمستانی ۲۰۱۸

وی‌تری|

طبق برخی گزارش‌ها، هکرهای روسی مسوول حملات سایبری به زیرساخت‌های رایانه‌یی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی بوده‌اند.

سونگ‌بایک سخنگوی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ که در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی برگزار شد، پیش‌تر اعلام کرده بود که چند روز قبل از افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی هم هکرها به سیستم‌ها، رایانه‌ها و نمایشگرهای حاضر در بازی‌های المپیک حمله کرده بودند که همگی حاکی از قوت گرفتن احتمال یک سری حملات سایبری از سوی هکرهای کره شمالی بود.

اکنون واشنگتن پست گزارش داده است که مقامات رسمی اطلاعاتی در ایالات متحده امریکا به این نتیجه رسیده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری روسیه پشت حملات سایبری به بازی‌های المپیک بوده‌اند. این هکرها توانسته‌اند به بیش از ۳۰۰ رایانه و تجهیزات رایانه‌یی در خلال این بازی‌ها دسترسی یافته، روترهای اینترنتی را هک کنند و بدافزارهای خاصی را روی سیستم‌های المپیک زمستانی کره جنوبی برجای بگذارند که قادر است اطلاعات محرمانه و مالی بسیاری از آنها را به سرقت ببرد.

طبق این گزارش‌ها، هکرها روسی سعی داشتند که با جعل IP آدرس‌های خود، هکرهای کره شمالی را مسوول و مقصر این حملات سایبری جلوه دهند.

بعد از آن همه انگشت‌های اتهام که به سوی هکرهایی از سوی دولت کره شمالی نشانه رفت با اینکه پیونگ‌یانگ تمامی این اتهامات را تابحال رد کرده است، اما همچنان مقامات بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در جهان پس از آنکه اطلاعاتشان به سرقت می‌رود یا وب‌سایت و سرورهایشان هک می‌شوند، کره شمالی را مقصر می‌دانند. البته این اتهامات هم بی‌دلیل نبوده است چراکه در حملات سایبری خطرناک و مخربی که در طول سالیان گذشته رخ داده است، ردپای هکرهای تحت حمایت دولت کره شمالی به چشم می‌خورد.

از جمله مهم‌ترین این حملات سایبری می‌توان به باج‌افزار و بدافزار واناکرای اشاره کرد که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار رایانه و سیستم را در بیش از ۱۵۰ کشور جهان مورد حمله قرار داده و اطلاعات خصوصی و محرمانه آنها را به سرقت برده یا از آنها سوءاستفاده کرده‌اند.

حملات سایبری در سال گذشته به‌وسیله واناکرای به کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری حمله کرد و خسارات جبران‌ناپذیری را برای آنها برجای گذاشت. باج‌افزار واناکرای با استفاده از حفره‌های امنیتی که در ویندوز وجود دارد، فایل‌های کاربران را رمزگذاری کرده و برای جلوگیری از حذف داده‌ها، ۳۰۰ دلار به صورت بیت‌کوین طلب می‌کرد.

تاکنون کره‌شمالی همواره متهم ردیف اول یکی از معروف‌ترین و هولناک‌ترین حملات سایبری به شمار آمده است که در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی رخ داد و موسوم به حمله سایبری واناکرای wannacry بود.

روسیه که از ورود به بازی‌های المپیک زمستانی به دلیل دوپینگ منع شده است، چند روز پیش از مراسم افتتاحیه اعلام کرده بود: هرگونه اتهام مرتبط با حمله سایبری توسط هکرهای روسی به ساختارهای زیربنایی مرتبط با بازی‌های المپیک پیونگ چانگ بی‌پایه و اساس است.

با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای مختلف زیادی در سراسر جهان هدف اینگونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. آمار حملات سایبری و هک در سال گذشته میلادی ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است.

 

 

ارسال نظر