اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۵۱

 زیان ۶۰۰ میلیارد دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهان

خبرگزاری فرانسه  محققان اعلام کردند هزینه حملات سالانه جرایم سایبری به ویژه پس از افزایش حملات به بازارها و ارزهای مجازی به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال رسیده است. گزارش مشترک موسسه امنیتی «مک‌آفی» و مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک نشان می‌دهد سرقت مالکیت معنوی حدود یک‌چهارم از کل جرایم انجام شده در سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شود. بنا بر این تحقیق، مجرمان از آخرین فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی و رمزگذاری، برای حملات خود در فضای سایبری استفاده می‌کنند و یکی از ابزارهای کمک به ناشناس ماندن آنها، استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی است. مک‌آفی در گزارش خود گفته است هزینه جرایم سایبری از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ فراتر رفته است و فضاهای سیاه وب به هکرها و سایر مجرمان اجازه می‌دهد خدمات و وسایل مورد استفاده در حملات را عرضه کنند و کارت‌های اعتباری به سرقت رفته و سایر اطلاعات با ارزش را به فروش برسانند. این گزارش هزینه تمامی اقدام‌های مخرب در فضای اینترنت را بررسی نکرده اما روی از دست رفتن اطلاعات تجاری، تقلب آنلاین، جرایم مالی، تلاش برای نفوذ به شرکت‌های تجاری بزرگ، بیمه‌های مجازی و خسارت‌های اعتباری متمرکز شده است.  

 حراج 50 هزار دلار نخستین درخواست استخدامی جابز

دیجیتال‌ترندز  استیو جابز قبل از تاسیس شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ مانند هر جوان دیگری در جست‌وجوی شغل بود تا بتواند مخارج خود را تامین کند و حالا قرار است نخستین درخواست استخدامی وی به حراج گذاشته شود. استیو جابز در این برگه آ۴، به سوالاتی همچون نام و نام خانوادگی، آدرس، تحصیلات، مشاغل قبلی، بهره مندی از گواهینامه رانندگی، مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های خاص و علائق خود پاسخ داده است. این برگه در یک حراجی در بوستون در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و قیمت اولیه فروش آن ۵۰ هزار دلار خواهد بود. جابز در آن زمان ترک تحصیل کرده و از تحصیل در کالجی در پرت لند در ایالت اورگان امریکا منصرف شده بود. جابز در آن سال‌ها در کلاس‌های مختلفی مانند خطاطی و برخی کلاس‌های هنری دیگر شرکت کرد و خود وی بعدها اذعان کرد که حضور در دوره‌های خطاطی تاثیر شگرفی بر شکل‌گیری حروف تایپی رایانه‌های مک و فونت‌های موجود در آن گذاشت. جابز در این درخواست استخدام، فناوری الکترونیک و مهندسی طراحی را هم از جمله مهارت‌های خاص خود برشمرده و البته برخی اغلاط نوشتاری نیز در این تقاضانامه به چشم می‌خورد.

 سبقت «توییتر» و «اسنپ‌چت» از «فیس‌بوک»

سی‌ان‌بی‌سی  تحلیلگران بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی توییتر و اسنپ چت هم‌اکنون گوی رقابت را از فیس بوک ربوده و از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار شده‌اند.  تحلیلگران و کارشناسان در موسسه آماری و تحقیقاتی GBH Insights اعلام کردند که در حال حاضر طرفداران و کاربران بسیاری از دو شبکه اجتماعی توییتر و اسنپ‌چت استقبال کرده‌اند و آمار استفاده و محبوبیت این دو شبکه اجتماعی از رقیب قدیمی و پیشین آنها یعنی فیس بوک سبقت گرفته است. این محبوبیت بر میزان تبلیغاتی که روی پلتفرم توییتر و اسنپ‌چت صورت گرفته، هم تاثیرگذار بوده است و به راحتی می‌توان میزان فعالیت کاربران در این سه شبکه اجتماعی را با هم مقایسه کرد و به نتیجه مشابهی دست یافت. یکی از عواملی که این دو شبکه اجتماعی را با محبوبیت بسیاری روبه‌رو کرد، ویژگی و قابلیت‌های جدیدی بود که گاهی به آنها افزوده می‌شد، به نظر می‌رسد فیس بوک نتوانسته است به خوبی با شبکه‌های اجتماعی نوظهور و جدیدتر به رقابت بپردازد و آنها را از میدان به در کند، بلکه بجای آن خود دچار چالش شده، به گونه‌یی هر روز گزارش می‌شود تعداد زیادی از کاربران از این شبکه اجتماعی خارج شده و به سایر شبکه‌های مشابه همچون اسنپ‌چت، اینستاگرام و توییتر روی می‌آورند. دنیل ایوز - مدیر تحقیقات تکنولوژی در موسسه آماری GBH - در این باره خاطرنشان کرده است که سهم فیس‌بوک از تبلیغات و آگهی‌های انجام شده روی پلتفرم آن تنها ۱۵ درصد است و این در حالی است که سهم توییتر از تبلیغات و آگهی‌های اینترنتی ۲۰ درصد است. همین امر به وضوح نشان می‌دهد که توییتر از فیس‌بوک در زمینه جلب نظر کاربران و صاحبان تجارت جلو افتاده است.

 مزاحمت برای مراکز امدادی با «آیفون»

گاردین  کاربران امریکایی به علت مشکل هنگ‌کردن گوشی‌های آیفون، ناخوداگاه به‌طور متوسط ۲۰ بار در روز با شماره تماس‌های اضطراری تماس می‌گیرند. شرکت‌های مخابراتی و مراکز خدماتی و نیروهای امدادی همچون پلیس و اورژانس در کالیفرنیای ایالات متحده امریکا اعلام کرده‌اند که ۲۰ بار در روز تماس‌هایی را ثبت و ضبط کرده‌اند که با گوش دادن به صدای آن سوی خط متوجه شده‌اند کاربران گوشی‌های آیفون به علت مشکل و هنگ کردن گوشی‌هایشان به‌طور ناخوداگاه با شماره تماس‌های اضطراری (emergency calls) که به صورت پیش فرض روی صفحه قفل گوشی‌های همراه وجود دارد، تماس گرفته‌اند. به گونه‌یی خودشان از این تماس آگاه نبوده و در حال صحبت درباره مشکل هنگ کردن گوشی آیفون خود بوده‌اند. این مراکز امدادی همچنین عنوان کرده‌اند که این قبیل تماس‌ها از ماه اکتبر سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی به اوج خود رسیده است، به گونه‌یی که روزانه ۲۰ تماس این‌چنینی با آنها گرفته شده است. به نظر می‌رسد وقتی که گوشی‌های آیفون با مشکل هنگ کردن مواجه می‌شوند، کاربران برای دسترسی هرچه سریع‌تر به اطلاعات مورد نظر در گوشی و برگرداندن آن به حالت طبیعی عجله از خود نشان داده‌اند و همین امر موجب شده که با لمس و حرکت سریع انگشتان خود روی صفحه نمایش و صفحه قفل (Lock screen) گوشی آیفون، به‌طور ناخود آگاه گزینه تماس با شماره‌های اضطراری ۹۱۱ در امریکا را لمس کرده‌اند و با این کار موجب ایجاد مزاحمت‌های ناخواسته برای مراکز امدادی شده‌اند.

 

ارسال نظر