سیستم شارژ لیزری تلفن همراه از راه دور

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۸۷

گیزمگ|

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به ابداع یک سیستم لیزری شدند که می‌تواند گوشی‌های هوشمند را از راه دور شارژ کند.

یک سیستم لیزری جدید می‌تواند به صورت بیسیم گوشی‌های هوشمند را شارژ کند. با توجه به ابداع و رواج بلوتوث و شبکه وای-فای، مرزهای مخابراتی جابه‌جا شده، اما موضوع شارژ تلفن‌های همراه هنوز جای کار دارد. با توجه به معرفی طیف وسیعی از فناوری‌های شارژ بی‌سیم، ممکن است رفع این مشکل مدت زیادی طول نکشد. یک گروه از دانشگاه واشنگتن نشان داده است که چگونه می‌توان از لیزر برای شارژ دستگاه در سراسر اتاق استفاده کرد. این گروه یک سلول قدرت (باتری) را در پشت یک گوشی هوشمند نصب کرده و با یک پرتو لیزر در طیف نزدیک به قرمز آن را مورد اصابت قرار می‌دهد که از فاصله 4.3 متری لیزر توانست 2 وات برق را به یک مساحت 97 سانتی‌متر مربعی تحویل دهد و گوشی را سریع‌تر از کابل USB معمولی شارژ کند.

فرستنده لیزری طوری طراحی شده است که بطور خودکار وجود یک گوشی آماده شارژ شدن را تشخیص می‌دهد، در حالی که گوشی هوشمند نیز برنامه‌ریزی شده است تا با تولید یک صدای فرکانس بالا که گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست، موقعیت خود را برای سیستم لیزری ارسال کند.

«ویکرام لایر» (Vikram Iyer) یک از محققان این پروژه می‌گوید: این پیام صوتی تضمین می‌کند که فرستنده می‌تواند هنگامی که کاربر گوشی هوشمند را روی سطحی برای شارژ قرار داده است، تشخیص دهد که می‌تواند یک مکان معمولی مانند یک میز در هر کجای اتاق باشد. چندین اقدام ایمنی نیز در سیستم تعبیه شده است. به عنوان مثال برای جلوگیری از حرکت افراد از میان پرتو نامرئی، چهار پرتو محافظ کم قدرت نیز در اطراف شارژر لیزری منتشر می‌شوند. اگر در هر نقطه‌یی سیگنال قطع شود، سیستم بلافاصله پرتو شارژ را خاموش می‌کند. «شیام گولاکوتا» یکی دیگر از محققان این مطالعه می‌گوید: پرتوهای محافظ می‌توانند سریع‌تر از سریع‌ترین حرکت ما عمل کنند، زیرا این پرتوها با سرعت نور به شارژر برمی‌گردند. در نتیجه هنگامی که پرتو محافظ توسط حرکت یک فرد قطع می‌شود، فرستنده این را در کسری از ثانیه تشخیص می‌دهد و از انتشار پرتو شارژ جلوگیری می‌کند.

محققان برای حذف گرمای بیش از حد تولید شده توسط پرتو شارژ از نوارهای آلومینیومی به عنوان عایق گرما در اطراف باتری استفاده کردند. گرچه همه گرما جذب نمی‌شود، اما یک مولد ترموالکتریک کوچک بخشی از انرژی را ذخیره می‌کند و توسط آن، باتری تلفن را تغذیه می‌کند. به گفته این گروه تحقیقاتی، آزمایشات آینده سیستم می‌تواند قدرت را به مساحت حدود 100سانتی‌متر مربع از فاصله 12متری برساند و به‌طور بالقوه دستگاه‌های قرار داده شده در هر جای میز را شارژ کند. اما هنوز باید بفهمیم این فناوری چقدر عملی است. در حال حاضر، شارژرهای بی‌سیم تجاری نیاز به قرار دادن تلفن روی یک پد شارژ دارند که برای شارژ کردن گوشی در طول شب مناسب است، اما اگر بخواهید در هنگام شارژ از دستگاه استفاده کنید،

غیرقابل استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد این سیستم فرستنده لیزری این مشکل را حل نمی‌کند، مخصوصا اگر هر زمانی که شما گوشی را در دست بگیرید، پرتو شارژ خاموش شود. برای رسیدن به شارژ بی‌سیم واقعی نیاز به رساندن این فناوری به سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم مانند شبکه وای-فای نیاز است تا سراسر یک اتاق یا یک منطقه وسیع را فرابگیرد و نیازی به قرار دادن گوشی در یک جای مخصوص نداشته باشد. هرچند در این راستا تلاش می‌شود. مثلا «شارژر Pi»، یک حباب «کوتاه‌برد» در اطراف خود منتشر می‌کند، که می‌تواند به صورت بی‌سیم چندین دستگاه اطراف را در حالی که در حال استفاده هستند، شارژ کند. یا مثلا دانشگاه «دوک» یک پنل دیواری ابداع کرده که چیزی شبیه به کار «Pi» را انجام می‌دهد و یک پروژه تحقیقاتی بلندپروازانه «دیزنی» در پی تبدیل یک اتاق به یک شارژر بی‌سیم است.

 

 

ارسال نظر